Het klopt dat de optimale hoek in de winter voor Polen nog wat groter is dan voor Nederland en een hoek van 78° lijkt mij een goede waarde. Een hoek van 90° is dan maar een beetje slechter dan 78°. Toen de salderingsregeling nog gold, zijn panelen vaak onder een dakhoek van 35° gelegd omdat dat de hoogste jaaropbrengst geeft. Maar als je niet mag salderen is de 's zomers opgewekte energie veel minder waard dan de 's winters opgewekte energie en daarom kun je voor nieuwe projecten beter optimaliseren voor de winter.rijpezweer schreef: ↑09 mar 2025, 16:51 Dag Adriaan. Dank Voor je reactie.
De optimale hellingshoek voor eenzijdige panelen ligt bij ons op ongeveer 78 graden. Ik verwacht op 90 graden weinig negatief effect. Lage temperaturen en sneeuw zijn immers sterk gecorreleerd. Bij 90 graden zou de voorkant iets minder, maar de achterkant net iets meer moeten opbrengen dan bij 78. Dat is nog niet gerekend met het feit dat sneeuw net iets makkelijker van 90 graden afschuift dan van 78.
Ik snap niet wat je bedoelt met "de achterkant net iets meer moeten opbrengen dan bij 78°". Alleen de voorkant van een paneel op het zuiden wordt door de zon beschenen. De achterkant zit in de schaduw en daar zitten ook geen zonnecellen. Dus wat voor belang heeft de stand van de achterkant?