Ik zal me eerst even voorstellen, ik lees al een tijdje mee op dit forum maar dit is mijn eerste post.
Ik ben Johan, 32 jaar oud en lasser van beroep. Ik woon op Texel.
Recent hebben wij een hottub gekocht, deze heeft een electrische kachel en omdat wij zat hout tot onze beschikking hebben en het idee hebben dat hout stoken ecologischer is, en bovenal veel leuker dan een electrische verwarming willen wij deze tub met hout gaan verwarmen. Nu heb ik een rvs boilervat opgescharreld, deze is Ø500mm en 1500mm hoog. de onderste helft is dubbelwandig, en in de bovenste helft zit een dubbele spiraal van Ø25mm.
Nu was het eerste idee, om beneden in een deurtje te maken, grote pijp er op zetten en klaar. Maar toen kwam ik op dit forum terecht, en heb het gehele topic van viewtopic.php?f=3&t=1878 gelezen, van robert 5812.
Dit bracht mij op het idee om de boiler op te bouwen volgens de volgende schets:

Volgens mij heb ik zo (op de isolatie van de bell na, hier ben ik nog niet uit de kachel komt buiten te staan dus glaswol er omheen lijkt me niet zo zinvol) een redelijk goed presterende kachel om het water te verwarmen. De circulatie gebeurt door de pomp van de hottub.
Het isolatie materiaal bestaat uit een brandwerende plaat die achter een houtkachel in een woning heeft gezeten, dit is vezel achtig materiaal wat lijkt op hetgeen wat in de isolatie van bijv. een dubbelwandige Metalotherm pijp zit.
Kan ik volgens deze specs de kachel bouwen? Moet ik dingen aanpassen of zie ik zaken over het hoofd?
Dit wordt de eerste keer dat ik een kachel probeer te bouwen volgens dit principe.
Ik waardeer het als jullie met me meedenken!
Groet Johan