Zonnestroomboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Paul Joosten
Contacteer:

Zonnestroomboiler

Bericht door Paul Joosten »

Met het einde van de salderingsregeling in zicht zie je diverse "oplossingen" voorbijkomen om meer gebruik te maken van je overtollige zonnestroom. Dit schrijft de Vereniging Eigen Huis over de zonnestroomboiler
VEH schreef:Met een zonnestroomboiler gebruik je overtollige stroom van je zonnepanelen om je kraanwater te verwarmen. Zo lever je minder stroom terug aan het net. (...) Een zonnestroomboiler bestaat uit een boilervat waarin je kraanwater wordt opgewarmd en bewaard. Het opwarmen van het water gebeurt door een elektrisch element. De boiler wordt slim aangestuurd; hij gaat alleen aan als je zonnepanelen meer stroom opwekken dan je op dat moment zelf verbruikt. Zo sla je jouw overtollige zonnestroom als het ware op in het water in het boilervat en voorkom je dat je stroom terug levert aan het net. De zonnestroomboiler is aangesloten op je cv-ketel. Wekken je zonnepanelen te weinig stroom op om je kraanwater voldoende op te warmen? Dan doet de cv-ketel de rest. Goed om te weten: een zonnestroomboiler kun je doorgaans beter niet zelf installeren, dit moet een professioneel installatiebedrijf doen.
Verder nog een heel verhaal over de kosten (ca. €3.000) en terugverdientijd, klik op de link om het hele verhaal te lezen.

Het roept bij mij wel vragen op. Ik ben al jaren van het gas af en 'stook' nu met een all-electric warmtepomp. Ik had al een gewone 50L elektrische boiler voor SWW in de badkamer en een 5L close-in boilertje voor SWW in de keuken dus de WP levert alleen warmte aan het 1000L buffervat waar het huis mee van verwarming voorzien wordt. Ook heb ik al een tijdje de nodige slimme elektronica die met Home Assistant van alles kan regelen. Via een P1 dongle krijg ik ook alle info over geleverde en terug geleverde stroom.

Waarom zou zo'n zonnestroomboiler maar liefst €3000 moeten kosten? Een gewone elektrische boiler kost maar een fractie daarvan, Home Assistant is gratis, een computertje om dat op te laten draaien kost ook niet veel (zeker als je dat niet op een windows machine doet) en de kosten voor de dongle en een slimme stekker evenmin. Met €500 ben ik er wel en al die spullen heb ik al!

Natuurlijk moet je wel zelf een slim algoritme (automation) schrijven om met een slimme stekker op de juiste momenten de boiler te laten verwarmen. Je moet rekening houden met wanneer je warm water wilt gebruiken, dat de temperatuur ook bij langdurig weinig zon minimaal eenmaal in de week even naar 65° gaat om legionella te voorkomen en zulks meer. In het ergste geval zit je op een onhandig moment even met onvoldoende warm water maar dat is met een slimme schakelaar en wat geduld snel weer over.

Zie ik nou iets over het hoofd, of wordt de argeloze consument weer eens lekker een poot uitgedraaid?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
peterberg
Moderator

Re: Zonnestroomboiler

Bericht door peterberg »

Paul, je hebt helemaal gelijk, de consument wordt een poot uitgedraaid. En het kan inderdaad veel beter via diverse slimmigheden en een normale elektrische boiler.
Ons verhaal is als volgt: we begonnen met een 300 liter zonneboiler systeem en een (grote) vacuüm buizencollector. De collector stond braaf naar de zon gericht en werd in de februaristorm van een paar jaar geleden volledig verwoest. De besturing en thermostaat van de boiler vertoonden ook al kuren dus daar moest ook wat aan gebeuren. Er was echter geen enkele installateur die daar brood in zag, allemaal druk, druk, druk.

Toen hebben we gekozen om de zonneboiler af te danken en het over een andere boeg te gooien. Een gewone 80 liter boiler met een 1-fasig element. Op die dingen zit geen tijdklok meer, om te voorkomen dat ze langer onder de 50 graden blijven staan. Ik heb een slimme stekker gekocht voor een paar euro en nu schakelt de boiler elke dag in van 13:00 tot 17:00 uur. Het beginpunt is zo gekozen omdat al onze panelen dan altijd helemaal in zon liggen en dus het meeste vermogen leveren, vooropgesteld dat er zon is. Is dat niet het geval, dan gaat hij toch aan, voor de veiligheid.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
dormos

Bericht door dormos »

Een veel goedkopere oplossing is een E-boiler met een vermogen van 2kW en een Homewizard tussenstekker. In combinatie met een P1 dongle op een slimme meter kun je dan de boiler opwarmen op het moment dat er een overschot aan zonnestroom is. Je kunt dan ook instellen dat als de op een bepaald tijdstip de boiler alsnog gaat opwarmen om te voorkomen dat je zonder warm water komt te zitten bij weinig zon.

Ook zonder P1 dongle kun je al een eind komen door een wifi kWh meter van Homewizard aan je PV systeem te hangen. Diemeet dan wanneer je veel opwekt, en daar kun je dan je boiler op schakelen.
rijpezweer

Bericht door rijpezweer »

Ik mag mezelf zonder schroom erg bedreven in automatisering noemen. En toch...

Peter, je oplossing met enkel een goed afgestelde tijdschakelaar is ongelofelijk verfrissend. Geen franjes. Wél weten waar de klepel hangt. Heel erg bedankt voor de prachtige inspiratie!
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Ja. Mooie oplossing. Ook hier gaat waarschijnlijk de overtollige stroom in de boiler. Als laatste, als het echt niets oplevert. Homewizard is erg laagdrempelig.
Stapel op Hout

Bericht door Stapel op Hout »

Ik heb een tijd niet op het forum gekeken, vandaar mijn late reactie op dit leuke en interessante onderwerp wat mij bijzonder boeit.
Een jaar of acht geleden heb ik een tweedehands Logitex zonnestroomboiler van 160 liter gekocht en ook zeven tweedehands zonnepanelen van 245WP.
De Logitex boiler heeft namelijk twee verwarmingselementen, een gelijkstroom en een wisselstroom.
Van (ook) tweedehands alu metselprofielen heb ik op onze dakkapel een schansopstelling gebouwd voor de 7 panelen, liggend op ca 20 graden en de boiler hangt in de ruimte daar direct onder.
De twee dikke gelijkstroomkabels van de panelen heb ik zonder omvormer direct op de boiler aangesloten en in de zonnige tijd van het jaar hebben wij voldoende warm water voor drie tot 4 personen, boven de 70 graden schakelt de boiler zich zelf uit.
Voor ze zekerheid liep het warme water altijd via de cv ketel, die het verwarmen in de niet zonnige periode dan keurig overnam.

Sinds ruim anderhalf jaar hebben we een full electric L/W warmtepomp, zijn we van het gas af en hebben we ook een dynamisch energiecontract, dus wordt de zonnestroomboiler niet meer na- cq bij verwarmd door de cv ketel.
  • In de zonnige periode kunnen de 7 panelen prima voor de warmwater voorziening zorgen, de boiler staat dan regelmatig op ruim 70 graden maar voor de zekerheid (en tegen de legionella!) staat de thermostaat van het het wisselstroom element als back-up afgesteld op 60 graden, die hoeft in die periode maar zelden bij te springen.
  • In de niet zonnige periode dan doet het gelijkstroom element weinig tot niks en dan hangt de boiler met het wisselstroom element aan een slimme stekker van Homewizard die zo is ingesteld dat hij op de twee goedkoopste uren de boiler verwarmt tot 60 graden, die goedkoopste uren zijn doorgaans de uren dat de piek op het net het hoogste is, dus goed tegen de netcongestie
We hebben ook nog een gewone elektrische boiler van 50 liter voor onze B&B, die hangt het hele jaar aan een slimme stekker van Homewizard en zet ook automatisch de boiler op de twee goedkoopste uren aan.
Als beide boilers het begeven, dan is mijn plan om een 200 liter warmtepomp boiler aan te schaffen voor het SWW voor het huis en de B&B.

Voordeel van een zonnestroomboiler:
  • Simpel aan te sluiten, geen leidingen, geen antivries, geen lekkages, geen pomp, alleen twee draden tussen de panelen en de boiler.
Nadeel van deze variant zonneboiler:
  • Je moet voldoende ruimte hebben om 7 panelen te kunnen plaatsen (en dat heb ik..., we hebben 45 panelen en heb nog plek voor 10 panelen op het westen :wink:)
Ik ben groot fan van Homewizard! :D
In het begin van onze vakantie zag ik in de Homewizard app dat mijn zonnestroomboiler minstens 50 liter water per uur verbruikte terwijl er niemand thuis was...
Één appje naar de buurman was voldoende om de toevoerkraan naar de boiler dicht te zetten.
De oorzaak was een defecte inlaatcombinatie waardoor er continu water op het riool geloosd werd, had anders een verspilling van ruim 30 m3 geweest.

Groet,
Teake
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Paul Joosten
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Dank Teake, weer een interessante optie erbij. Toch een vraag: hoe meet je dat waterverbruik?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
RammsteinEco

Bericht door RammsteinEco »

Homewizard heeft daar een standaard oplossing (sensor) voor, alleen voor bepaalde water meters
Snickers

Bericht door Snickers »

Zie mij situatie thuis.
Dit vind ik de beste oplossing.
Multi energie vat.
Zo kan je met de zon en gas en elektrisch opwarmen.
hydrolisch schema thuis.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ingir

Bericht door Ingir »

Sinds wij zonnepanelen hebben hebben we 2 elektrische SWW-boilers geplaatst. Twee stuks omdat de afstand tussen beide badkamers erg groot is met 12 meter. Beide staan ingeschakeld via een tijdschakelaar zodat ze alleen verwarmd kunnen worden van 10:00 - 14:00 uur wanneer de zonnestroom maximaal is.

De investeringskosten waren minimaal (aanschaf en volledige DHZ-installatie 250-300 euro per boiler). De SWW-warmtevraag is zeer klein op Curaçao door de relatief hoge aanvoertemperatuur van ca. 25-30°C maar daar staat tegenover dat we hier vaker per dag douchen.

Op de grootste boiler (100 liter) zijn 2 badkamers en een keuken aangesloten. De kleinere 50 liter boiler is aangesloten op een badkamer en keuken.
Het systeem is eenvoudig, geen omkijken naar, geen onderhoud nodig.

Mede dankzij de boilers is ons directe zonnestroomverbruik zo rond de 60% gekomen. De overige 40% wordt opgeladen in de thuisaccu voor (indirect) nachtelijk stroomverbruik.

Voor goed geïsoleerde woningen met veel geactiveerde bouwmassa en L/W-warmtepomp kan het ook aantrekkelijk zijn de warmtepomp vooral overdag in te schakelen omdat dan de buitentemperatuur hoger is dan 's nachts zodat de warmtepop veel efficiënter kan verwarmen. De bouwmassa is nodig om de overdag geproduceerde warmte op te slaan.
Plaats reactie