Welke Grootte van Inhoud en Aansluiten Buffervat op de Vloerverwarming.
Moderator: Moderators
-
Ruuben
Re: Grootte van Inhoud Buffervat
Mits ik je goed begrijp; Als je de temeratuur van je warmwater vanaf buffer naar vloerverwarming omlaag wil regelen gebruik je een mengventiel, geen pompen, geen ladomat.
Hetzelfde als een douchekraan met automatusche temperatuur instelling.
Kijk eens bij warmteservice onder duco mengventiel. De 15mm variant kun je gebruiken bij de uitgang van je santinair spiraal. Ik heb een grotere variant op de uitgang van heetwater voor cv met radiator knop en afstandvoeler
Kijk eens bij warmteservice onder duco mengventiel. De 15mm variant kun je gebruiken bij de uitgang van je santinair spiraal. Ik heb een grotere variant op de uitgang van heetwater voor cv met radiator knop en afstandvoeler
- Atlas
Dag Ruuben,
De Vloerverwarmingsunit regelt nu de temperatuur al terug naar zo ongeveer 35 gr.
Het water vanuit de buffer moet er naar toe gepompt worden want de Vl verw Set is neutraal concludeerde ik nav opmerkingen. Een pomp bij het vat is dus noodzakelijk. Beide pompen worden tegelijk geschakeld middels de aanlegschakelaar op de Vl Verw Unit die er nu ook al zit
Wanneer ik de 7 meter hiertussen moet overbruggen zonder terug regelen van de Buffertemperatuur dan staan er regelmatig water van zo 60-70 graden in deze aanvoerbuis van 22 mm (is toch snel een paar liter).
Wat ik al zei; ik heb nog een pompgroep liggen met een ESBE 20-43 c menger erin. Pomp moet er toch in komen dus waarom de hele groep er niet in gemonteerd zodat ik ook de zaak terug gemengd heb? Buiten dat; er zitten ook afsluiters op, ook dat is dan alvast weer geregeld. Of zie ik iets over het hoofd?
Voor wat betreft het sanitair warm water: alles gaat in serie: van koud naar -door de bufferspiraal- zo heet mogelijk om vervolgens (alleen gedurende de winter) zo heet mogelijk terecht te komen in de elektrische boiler. Deze zal gedurende die stooktijd in de winter minimaal elektrisch bij hoeven te verwarmen en in de zomer bij het niet stoken op hout, de elektra die via de zonnecellen ruimschoots aanwezig is lekker gebruiken.
Daar hoeft geen mengventiel tussen lijkt me (alhoewel ik wel eens heb overwogen om er daar uit veiligheidsoverwegingen eentje achter de boiler in de ww-leiding eentje te plaatsen ).
Even om mijn systeem nog even uit te leggen en voor zover ik het nu - mede via jullie adviezen- heb samengesteld:Mits ik je goed begrijp; Als je de temeratuur van je warmwater vanaf buffer naar vloerverwarming omlaag wil regelen gebruik je een mengventiel, geen pompen, geen ladomat.
Kijk eens bij warmteservice onder. De 15mm variant kun je gebruiken bij de uitgang van je santinair spiraal. Ik heb een grotere variant op de uitgang van heetwater voor cv met radiator knop en afstandvoeler
De Vloerverwarmingsunit regelt nu de temperatuur al terug naar zo ongeveer 35 gr.
Het water vanuit de buffer moet er naar toe gepompt worden want de Vl verw Set is neutraal concludeerde ik nav opmerkingen. Een pomp bij het vat is dus noodzakelijk. Beide pompen worden tegelijk geschakeld middels de aanlegschakelaar op de Vl Verw Unit die er nu ook al zit
Wanneer ik de 7 meter hiertussen moet overbruggen zonder terug regelen van de Buffertemperatuur dan staan er regelmatig water van zo 60-70 graden in deze aanvoerbuis van 22 mm (is toch snel een paar liter).
Wat ik al zei; ik heb nog een pompgroep liggen met een ESBE 20-43 c menger erin. Pomp moet er toch in komen dus waarom de hele groep er niet in gemonteerd zodat ik ook de zaak terug gemengd heb? Buiten dat; er zitten ook afsluiters op, ook dat is dan alvast weer geregeld. Of zie ik iets over het hoofd?
Voor wat betreft het sanitair warm water: alles gaat in serie: van koud naar -door de bufferspiraal- zo heet mogelijk om vervolgens (alleen gedurende de winter) zo heet mogelijk terecht te komen in de elektrische boiler. Deze zal gedurende die stooktijd in de winter minimaal elektrisch bij hoeven te verwarmen en in de zomer bij het niet stoken op hout, de elektra die via de zonnecellen ruimschoots aanwezig is lekker gebruiken.
Daar hoeft geen mengventiel tussen lijkt me (alhoewel ik wel eens heb overwogen om er daar uit veiligheidsoverwegingen eentje achter de boiler in de ww-leiding eentje te plaatsen ).
-
Ruuben
Ja dat laatste zou ik wel doen. Voor 30 euri.
De rest lijkt me top
De rest lijkt me top
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Welke Grootte van Inhoud en Aansluiten Buffervat op de Vloerverwarming.
Titel aangepast
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
GTV6
Paar dingen, je gaat toch wel een laddomat bij de kachel gebruiken, of ga je dat creosoot wekelijks afborstelen?
Zonder gaat dat ernstig vervuilen.
Ik zou die overmaatse platenwisselaar er maar tussen zetten,, achter de laddomat, een filter gaat je niet helpen.
Dat kan zelfs in de kelder op thermosyphon. kijk maar eens bij paul joosten hoe het kan.
Die vloerverwarming heb je ook geen twee pompen bij nodig, haal de bestaande pomp eruit, aanvoerleiding aansluiten op onderste balk thermostaatkraan intrede eraf en afdoppen, retour laten zoals hij is en dat pompgroepje bij de buffer plaatsen met sturing van de bestaande pomp. Scheelt weer een pomp.
Ga nou niet die vloerverwarming verkloten, er komt een tijd dat je niet met hout in de weer wil, dat het nog lang moge duren.
Waar komt die angst toch vandaan van een gesloten systeem. Een open systeem met vloerverwarming en naregeling per groep dat is vragen om problemen voor later. Wil je perse open maak dat systeem dan zo klein mogelijk een warmtewisselaar vervangen is handiger dan vloerverwarming vervangen.
Ik zou die overmaatse platenwisselaar er maar tussen zetten,, achter de laddomat, een filter gaat je niet helpen.
Dat kan zelfs in de kelder op thermosyphon. kijk maar eens bij paul joosten hoe het kan.
Die vloerverwarming heb je ook geen twee pompen bij nodig, haal de bestaande pomp eruit, aanvoerleiding aansluiten op onderste balk thermostaatkraan intrede eraf en afdoppen, retour laten zoals hij is en dat pompgroepje bij de buffer plaatsen met sturing van de bestaande pomp. Scheelt weer een pomp.
Ga nou niet die vloerverwarming verkloten, er komt een tijd dat je niet met hout in de weer wil, dat het nog lang moge duren.
Waar komt die angst toch vandaan van een gesloten systeem. Een open systeem met vloerverwarming en naregeling per groep dat is vragen om problemen voor later. Wil je perse open maak dat systeem dan zo klein mogelijk een warmtewisselaar vervangen is handiger dan vloerverwarming vervangen.
- Atlas
Kockie: bedankt; dit dekt meer de lading van het onderwerp.
GVT:
Op alles valt wel wat te zeggen. Blijkbaar heb je vaker met dit bijltje gehakt.
Natuurlijk is het prima om buffer plus Vl. Verw. enerzijds gescheiden te hebben van de kachel anderzijds. Op thermosyfon is laddomat dan onontbeerlijk idd.
Het blijft wel de bedoeling dat de kachel zijn warmte goed kwijt kan naar de buffer toe want anders staatie voortdurend te koken. Voorwaarde is wel denk ik dat ik de wisselaar op de vloer van de kelder zet om zoveel mogelijk afstand te hebben tot het expansievat (ik schat zo 6 meter) vanwege een zo hoog mogelijk drukverschil.
Apropos; we gebruiken geen gas meer want alles is elektra ook vanwege de 9000 kw zonnepanelen. Voor het gas betaal ik maar steeds de maandelijkse 22 euro om aangesloten te blijven. Ik verwacht ook wel weer andere tijden en dat de bel in Groningen weer (dit keer fatsoenlijk en met compensatie) aangesproken wordt. Niettemin: mocht ik "plots uut de tied komm" dan moet mijn vrouw of wie dan ook direct over kunnen schakelen.
Met dat idee wil ik ook een "open systeem"aanleggen. Het kan aan de kook komen maar dat is dan ook het enigste.
De aan te sluiten hout-cv kachel heeft zijn werk al voor ons gedaan op een druksysteem van ca 1,5 bar. Met alle veiligheidsvoorzieningen daarbij (zie een van mijn andere topics) heeft zeker 10 jaren gedraaid met een enkele keer aan de kook komen . De eerste keer schrik je je echter lam van zo'n ratelend overstortventiel. We hebben er met zijn 2-en mee gedeald echter dat werd anders toen mijn zoon daar met zijn gezien kwam wonen: binnen een jaar was de kachel eruit.
Dit gevoel wil mijn vrouw niet hebben dus ik heb haar moeten beloven dat het anders zou gaan dit keer. Neemt niet weg: beiden rond de pensioenleeftijd en we hebben niet het eeuwige leven. Dus het gas blijft, de cvketel en de aansluiting op de Vl Verwarming ook.
Je ziet het: het systeem wordt buiten de technische mogelijkheden behoorlijk beïnvloed door onze persoonlijke omstandigheden en niet alleen bij ons neem ik aan. Daardoor ziet een installatie er bij iedereen ook net weer iets anders uit.
GVT:
Op alles valt wel wat te zeggen. Blijkbaar heb je vaker met dit bijltje gehakt.
Ik moet zeggen: was ik domweg vergeten. Misschien ben ik teveel gefixeerd door er zo weinig mogelijk apparatuur tussen te willen hebben....aar dingen, je gaat toch wel een laddomat bij de kachel gebruiken, of ga je dat creosoot wekelijks afborstelen?
Natuurlijk is het prima om buffer plus Vl. Verw. enerzijds gescheiden te hebben van de kachel anderzijds. Op thermosyfon is laddomat dan onontbeerlijk idd.
Dat is inderdaad een lummel van een wisselaar: ca 40 cm lang en 15 breed dacht ik maar ik zal hem nog nameten. Maar hierbij zal ook gelden: vervuiling ligt op de loer. Over dat thermosyfon: dat ga ik zeker verder bestuderen (Paul Joosten) en zou zonder pomp geweldig zijn natuurlijk. Heb hier ook nog een 30 liter koperen boilervat liggen wat wellicht ook zou kunnen dienen als warmtewisselaar ipv de platen wisselaar. Zou dat niet beter zijn en minder vervuiling geven dan die platenwisselaar? Nadeeltje is lijkt me wel die 15 mm uitgangetjes (zijnde de voormalige koud-en warmwater pijpjes) naar de buffer toe. Alhoewel die wellicht ook nog wel 22 mm te maken zijn. Als je zo nadrukkelijk over vervuiling spreek dan lijkt me een platenwisselaaar ook snel dicht gaan zitten, of?Ik zou die overmaatse platenwisselaar er maar tussen zetten,, achter de laddomat, een filter gaat je niet helpen.
Dat kan zelfs in de kelder op thermosyphon. kijk maar eens bij paul joosten hoe het kan]
Het blijft wel de bedoeling dat de kachel zijn warmte goed kwijt kan naar de buffer toe want anders staatie voortdurend te koken. Voorwaarde is wel denk ik dat ik de wisselaar op de vloer van de kelder zet om zoveel mogelijk afstand te hebben tot het expansievat (ik schat zo 6 meter) vanwege een zo hoog mogelijk drukverschil.
Ook dat overweeg ik maar is wat te ingrijpend misschien. Scheelt inderdaad een pomp en geeft een goede functie voor die pompgroep die dan de temp ook al flink terugmengt via de ESBE menger die er ook in zit.Die vloerverwarming heb je ook geen twee pompen bij nodig, haal de bestaande pomp eruit,
Ceck; helemaal met je eens. Die werkt op de huidige gasketel optimaal dus......Ga nou niet die vloerverwarming verkloten, er komt een tijd dat je niet met hout in de weer wil, dat het nog lang moge duren.
Apropos; we gebruiken geen gas meer want alles is elektra ook vanwege de 9000 kw zonnepanelen. Voor het gas betaal ik maar steeds de maandelijkse 22 euro om aangesloten te blijven. Ik verwacht ook wel weer andere tijden en dat de bel in Groningen weer (dit keer fatsoenlijk en met compensatie) aangesproken wordt. Niettemin: mocht ik "plots uut de tied komm" dan moet mijn vrouw of wie dan ook direct over kunnen schakelen.
Met dat idee wil ik ook een "open systeem"aanleggen. Het kan aan de kook komen maar dat is dan ook het enigste.
De aan te sluiten hout-cv kachel heeft zijn werk al voor ons gedaan op een druksysteem van ca 1,5 bar. Met alle veiligheidsvoorzieningen daarbij (zie een van mijn andere topics) heeft zeker 10 jaren gedraaid met een enkele keer aan de kook komen . De eerste keer schrik je je echter lam van zo'n ratelend overstortventiel. We hebben er met zijn 2-en mee gedeald echter dat werd anders toen mijn zoon daar met zijn gezien kwam wonen: binnen een jaar was de kachel eruit.
Dit gevoel wil mijn vrouw niet hebben dus ik heb haar moeten beloven dat het anders zou gaan dit keer. Neemt niet weg: beiden rond de pensioenleeftijd en we hebben niet het eeuwige leven. Dus het gas blijft, de cvketel en de aansluiting op de Vl Verwarming ook.
Je ziet het: het systeem wordt buiten de technische mogelijkheden behoorlijk beïnvloed door onze persoonlijke omstandigheden en niet alleen bij ons neem ik aan. Daardoor ziet een installatie er bij iedereen ook net weer iets anders uit.
Dat heb je boven kunnen lezen. en wanneer het gescheiden is zoals je boven voorstelt hof ik me niet zo druk te maken om het opnieuw inregelen van de verschillende groepen ga ik vanuit.Waar komt die angst toch vandaan van een gesloten systeem. Een open systeem met vloerverwarming en na-regeling per groep dat is vragen om problemen voor later
Lijkt mij ook. Maar sterke vervuiling oke,.... maar wat kan er zo sterk vervuilen dat de hele Vloerverwarming vervangen zou moeten worden?Wil je perse open maak dat systeem dan zo klein mogelijk een warmtewisselaar vervangen is handiger dan vloerverwarming vervangen.
Laatst gewijzigd door kockie op 12 feb 2025, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Reden: quote aangepast
- Atlas
- Atlas
Dag
Fotootjes doen het altijd goed op dit forum. De keuze is dus tussen de platen wisselaar die ik voor nieuw heb gekocht:
55cmx15x15 cm met duims" aansluitingen. Een beste lummel al zeg ik het zelf: en tussen een boilervat van 30 liter
22 en 15 mm aansluitingen. Apropos zo.n -maar dan opengemaakt- boilervat ga ik ook in de kamer hangen als expansievat, een mooie industriele uitstraling vinden we.
Fotootjes doen het altijd goed op dit forum. De keuze is dus tussen de platen wisselaar die ik voor nieuw heb gekocht:
55cmx15x15 cm met duims" aansluitingen. Een beste lummel al zeg ik het zelf: en tussen een boilervat van 30 liter
22 en 15 mm aansluitingen. Apropos zo.n -maar dan opengemaakt- boilervat ga ik ook in de kamer hangen als expansievat, een mooie industriele uitstraling vinden we.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Atlas op 12 feb 2025, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
GTV6
Het is best wel een heel verhaal nu, maar ik zal wat zeggen over de vervuiling.
Een open systeem heeft zuurstofrijk water, hoe lager de temperatuur hoe meer zuurstof in oplossing.
In jouw systeem zal je vele temperaturen hebben, zuurstof wil zich binden met van alles en uit oplossing gaan bij hogere temperaturen.
Op langere termijn geeft dit op plaatsen neerslag van geoxideerde metalen en andere zaken die in water aanwezig zijn.
Bij een moderne ketel gaat dit zeker tot problemen komen de alu wisselaar gaat kapot, gaat opgevreten worden, oke die is buiten dienst. Je buffervat zal ook langzaam opgevreten worden van binnenuit. Dit allemaal niet binnen een jaar.
Ook gaat dit residu ergens in de vloerverwarming neerslaan, denk aan bochten, daar is de stroming net anders.
Ja ik werk al een 39 jaar in de installatietechniek, niet in huisinstallaties overigens.
Ja dat aansluiten van die vv kan wel wat lastig zijn, ziet eruit als weinig ruimte. Toch geniet het de voorkeur niet twee pompen in serie te zetten, kan niet zeggen dat het niet werkt maar niet de voorkeur zeg maar.
Een boiler als warmtewisselaar, heeft vast minder overdracht capaciteit en veel inhoud en niet praktisch.
Die warmtewisselaar lijkt best geschikt met duimse aansluitingen.
Een open systeem heeft zuurstofrijk water, hoe lager de temperatuur hoe meer zuurstof in oplossing.
In jouw systeem zal je vele temperaturen hebben, zuurstof wil zich binden met van alles en uit oplossing gaan bij hogere temperaturen.
Op langere termijn geeft dit op plaatsen neerslag van geoxideerde metalen en andere zaken die in water aanwezig zijn.
Bij een moderne ketel gaat dit zeker tot problemen komen de alu wisselaar gaat kapot, gaat opgevreten worden, oke die is buiten dienst. Je buffervat zal ook langzaam opgevreten worden van binnenuit. Dit allemaal niet binnen een jaar.
Ook gaat dit residu ergens in de vloerverwarming neerslaan, denk aan bochten, daar is de stroming net anders.
Ja ik werk al een 39 jaar in de installatietechniek, niet in huisinstallaties overigens.
Ja dat aansluiten van die vv kan wel wat lastig zijn, ziet eruit als weinig ruimte. Toch geniet het de voorkeur niet twee pompen in serie te zetten, kan niet zeggen dat het niet werkt maar niet de voorkeur zeg maar.
Een boiler als warmtewisselaar, heeft vast minder overdracht capaciteit en veel inhoud en niet praktisch.
Die warmtewisselaar lijkt best geschikt met duimse aansluitingen.
- Atlas
Dag GTV.
Dat is mooi en begrijpelijk uitgelegd. Waarvoor veel dank.
Kom tot de conclusie dat ik het systeem vanaf de kachel zo kort mogelijk moet houden met dit open systeem. Maar eigenlijk had je dat al gezegd.
Een boiler kan ik afschrijven voor de overdracht en dan blijft die lummel van een platenwisselaar over. Die zet ik dan vóór de buffer zodat die samen met de vl verw. in hun eigen gesloten systeem zitten en op den duur op "dood" water draaien. Zo wordt het buffervat niet "opgevreten" zoals jij dat noemt.
Grote vraag is dan natuurlijk hoe lang die platenwisselaar het vol zal houden. En belangrijker; zit die fijne gangetjes niet snel vol met diezelfde aanslag waar jij het over hebt.
Dat is mooi en begrijpelijk uitgelegd. Waarvoor veel dank.
Kom tot de conclusie dat ik het systeem vanaf de kachel zo kort mogelijk moet houden met dit open systeem. Maar eigenlijk had je dat al gezegd.
Een boiler kan ik afschrijven voor de overdracht en dan blijft die lummel van een platenwisselaar over. Die zet ik dan vóór de buffer zodat die samen met de vl verw. in hun eigen gesloten systeem zitten en op den duur op "dood" water draaien. Zo wordt het buffervat niet "opgevreten" zoals jij dat noemt.
Grote vraag is dan natuurlijk hoe lang die platenwisselaar het vol zal houden. En belangrijker; zit die fijne gangetjes niet snel vol met diezelfde aanslag waar jij het over hebt.
-
dormos
Ik heb van een bevriende loodgieter begrepen dat de moderne, energiezuinig pompen ook minder goed tegen vervuiling met metaaldeeltjes kunnen vanwege de de daarin aanwezige magneten. Daardoor bouwt vervuiling zich op in de pomp, die daardoor eerder kapot gaat. En echt goedkoop zijn die pompen niet.
-
Ruuben
Daarom ook de speciale filters.
Dirt magnet.
Dirt magnet.
-
JantjeV8
Als ik de druk in het systeem (te) laag houdt, <2bar, op begane grond gemeten, dan krijg ik de verwarmingsgroep op de verdieping veel herrie. Geborrel als die groep aanslaat en opstart, geruis in de pomp. Zet ik het (koud) op 2,5bar dan ben ik van die herrie af.
Ben je daar met een open systeem niet bang voor? Herrie in de buizen?
- Atlas
GTV
(Voor wat betreft die 39 j ervaring; Die van mij is 49 jaar geleden maar dan maar 5 jaar ervaring. en....toen bestond monumentenzorg nog en dekte de naam "loodgieter" nog erg goed de lading van het werk dat ik toen deed. Na de bezuinigingen moest ik weer "onder de vloer" en ben ik uit dat werk gekomen maar dat allemaal terzijde).
Tis duidelijk er moet een "knip" komen tussen vloerverwarming met daarin opgenomen het buffervat enerzijds en de kachel met open expansievat anderzijds. Dat ga ik doen middels die platenwisselaar. Die is van koper maar wordt die ook niet "opgevreten"door het zuurstofrijke water aan de drukloze kachelkant?maar ik zal wat zeggen over de vervuiling.
Ook gaat dit residu ergens in de vloerverwarming neerslaan, denk aan bochten, daar is de stroming net anders
(Voor wat betreft die 39 j ervaring; Die van mij is 49 jaar geleden maar dan maar 5 jaar ervaring. en....toen bestond monumentenzorg nog en dekte de naam "loodgieter" nog erg goed de lading van het werk dat ik toen deed. Na de bezuinigingen moest ik weer "onder de vloer" en ben ik uit dat werk gekomen maar dat allemaal terzijde).
Ja inderdaad wat weinig weinig ruimte maar moet mogelijk zijn. En... de cv zal er ook tussen moeten blijven en eigenlijk de zaak als van automatisch over moeten kunnen nemen als we tijdens de vakantie iemand anders in huis hebben. Dus daar moet ik ook nog even iets voor bedenken. De afstand tussen de verdeler en de cv ketel is maar 2 meter in aanvoerleiding ook dat staat nu nog in serie en die V.V.-pomp had dus eigenlijk achterwege kunnen blijven.Ja dat aansluiten van die vv kan wel wat lastig zijn, ziet eruit als weinig ruimte. Toch geniet het de voorkeur niet twee pompen in serie te zetten, kan niet zeggen dat het niet werkt maar niet de voorkeur zeg maar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Atlas
Dormus,
Ruuben,
Jantje,
Ben niet bang voor herrie in de buizen want het systeem zal met de warmtewisselaar een "knip" hebben in zijn druk; enerzijds Vloerverwarming met buffer op 2,5 bar en anderzijds de Kachel met expansievat op 0,5 bar. Voor scheiding van de 2 druksystemen zorgt de platenwisselaar.
Heb hier nog een Grundfuss liggen. Schoonmaken en die zet ik er dan maar in. geen magneten dan.Ik heb van een bevriende loodgieter begrepen dat de moderne, energiezuinig pompen ook minder goed tegen vervuiling met metaaldeeltjes kunnen vanwege de de daarin aanwezige magneten. Daardoor bouwt vervuiling zich op in de pomp, die daardoor eerder kapot gaat. En echt goedkoop zijn die pompen niet.
Ruuben,
Welke doel je op?Daarom ook de speciale filters.
Dirt magnet.
Jantje,
Blijkbaar heb jij je hele systeem op 2,5 bar. Ik moet zeggen dat ik van Borrelen en geruis in mijn druksysteem van destijds 1,5 bar totaal geen last had. Misschien dat drukverlaging kan gaan werken?Als ik de druk in het systeem (te) laag houdt, <2bar, op begane grond gemeten, dan krijg ik de verwarmingsgroep op de verdieping veel herrie. Geborrel als die groep aanslaat en opstart, geruis in de pomp. Zet ik het (koud) op 2,5bar dan ben ik van die herrie af.
Ben niet bang voor herrie in de buizen want het systeem zal met de warmtewisselaar een "knip" hebben in zijn druk; enerzijds Vloerverwarming met buffer op 2,5 bar en anderzijds de Kachel met expansievat op 0,5 bar. Voor scheiding van de 2 druksystemen zorgt de platenwisselaar.