Ik denk dat nu ervaring op doen met accus die anders gerecycled worden geen kwaad kan.... Dit is zowiezo voor mij een belangrijke drijfveer, hergebruik simpel en eenvoudig en bereikbaar maken. Er is onderzoek gedaan naar de toekomst van deze oudere accus en dat zag er goed uit.rijpezweer wrote: ↑20 Dec 2024, 20:24 Misschien is het een goed idee om te wachten op tweedehands lfp-batterijen. Die zijn nog niet echt op de tweedehandsmarkt te krijgen. Nog een jaar of vijf wachten...
EV accu voor kleine huisjes
Moderator: Moderators
- benthuis
- Moderator
Re: EV accu voor kleine huisjes
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
- benthuis
- Moderator
Verder tot maart? Iets toelichting nodig.
Thuisaccu bullshit? In mijn situatie heb ik weinig keuze. Echte 0 op de meter (dus niet na saldering), dus gebruiken wat je zelf opgewekt hebt...
- kockie
- Site Admin
Ik denk -ben hier aan het invullen- dat Krelis bedoelt: "hoe ga je stroom houden in de winter". Maar in een vorig bericht heb je al uitgelegd dat je er een mobiel pack van ging maken om elders op te kunnen laden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
LeaD
Net zoals je met je jerrycan brandstof gaat halen voor je stroomgroep !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
Krelis
Met een generator ga je inderdaad met de jerrycan opstap.
Om de thuisaccu’s op te laden draaien alhier (den Helder) ook diverse ( grote- en kleine generatoren in diverse prijsklassen en kwaliteiten…..
Verder een bewoner met warmtepomp, 1 met electrische vloerverwarming. Beide hebben een EV van ongeveer 50K.
Ook kan er bij een wijkcentrum een kruiwagen met volle accu (2,5Kwh) voor €7,00) worden gehuurd.
Offgrid, de keuze is reuze, maar na een paar jaar is niemand blij.
Liander is inmiddels ook hier en daar op bezoek geweest voor ‘bouwstroom’.
-
Krelis
Hebben wij en hebben een model voor offgrid, dus niet terugleveren naar het net. Type 3600 (?) ongeveer 700 incl. Btw (accu is buiten subsidie).pelletpower wrote: ↑26 Nov 2024, 18:02 Precies, je hoeft je dus niet schuldig te voelen, hooguit de omvormer die van de andere kant van de wereld komt. Maar ja, wat komt daar niet vandaan? We kunnen niet zoveel meer hiero.
Waarom geen Goodwe? Stuk goedkoper misschien?
-
Krelis
Misschien een youtube filmpje? Ik heb die nog niet kunnen vinden via die github link (?).rijpezweer wrote: ↑01 Dec 2024, 23:35 Dankjewel. Heel erg inspirerend.
Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen. Allicht ben ik daar niet de enige in. Zaken waar ik in het bijzonder graag meer over zou horen:
- totale kostprijs van het project
- betrouwbare bronnen voor tweedehands ev-batterijen
- veiligheid, vooral tijdens de bouw. Je werkt tenslotte met hoge spanning en stevige stroomsterktes.
- praktische problemen waar je op bent gebotst
Zelf bij ik niet zo blij met ‘software’ om zaakjes te regelen.
-
Krelis
Zoiets: als het hout op is ga je in de kou zitten. Of buiten werken natuurlijk, als het droog is en de zon (weer niet) doorkomt.
Ik ga nu naar buiten. Binnen 13 graden…. Met de auto een gasfles halen. De prijs van propaan is ook weer verhoogd: van 37,50 naar 38,75
-
Krelis
- benthuis
- Moderator
Jeetje! Ik snap die offgrid hype voor tiny house projecten echt niet. Greenwashing, wensdenken... Er ligt in mijn project ook gewoon een aansluiting voor t oprapen. Niks duurzaams aan accus, extra panelen en aggregaten. Ik doe het met 2de hands pruttel en verschuil me daar achter... Maar qua duurzaamheid is denk ik een aansluiting op het net beter.Krelis wrote: ↑17 Jan 2025, 10:15Met een generator ga je inderdaad met de jerrycan opstap.
Om de thuisaccu’s op te laden draaien alhier (den Helder) ook diverse ( grote- en kleine generatoren in diverse prijsklassen en kwaliteiten…..
Verder een bewoner met warmtepomp, 1 met electrische vloerverwarming. Beide hebben een EV van ongeveer 50K.
Ook kan er bij een wijkcentrum een kruiwagen met volle accu (2,5Kwh) voor €7,00) worden gehuurd.
Liander is inmiddels ook hier en daar op bezoek geweest voor ‘bouwstroom’.![]()
Ik had liever gezien dat iedereen een krap 4a groepje kreeg...
(En dan zet ik er nog steeds een afgedankte LEAF naast voor het zwaardere trekwerk;-)
Max 1000 watt... Dat zet aan tot nadenken. Wat heb ik echt nodig en wanneer.
-
rijpezweer
Nabij ons zomerhuis zijn er spotgoedkope prachtlocaties zonder netstroom...
-
Krelis
Wat heb je echt nodig?
Wat zijn de stroomvreters voor kluswerk? Een lasapparaat of doe je aan spijkersmeden? Een zaagtafel gebruik je maar even, een haakse slijper meestal ook.
Houtkachel in kleine ruimte is snel teveel, dus propaan. Een zibro wil je niet denk ik.
Koken? Ook een gaspitje waarschijnlijk.
Ik kom voor 2 personen uit op: warmwater en kleinste Dru/propaan 25 flessen à 10,5kg
Electra 900 kwh. (Incl.router, wasmachine el.koken, koelkast, vriezer)
De grootste besparing is geen permanente ventilatie en andere moderne snufjes.
Jullie kunnen toch ‘bouwstroom’ aanvragen en dat onderling delen? De eigenaar van de grond moet dan wel meewerken.
Wat zijn de stroomvreters voor kluswerk? Een lasapparaat of doe je aan spijkersmeden? Een zaagtafel gebruik je maar even, een haakse slijper meestal ook.
Houtkachel in kleine ruimte is snel teveel, dus propaan. Een zibro wil je niet denk ik.
Koken? Ook een gaspitje waarschijnlijk.
Ik kom voor 2 personen uit op: warmwater en kleinste Dru/propaan 25 flessen à 10,5kg
Electra 900 kwh. (Incl.router, wasmachine el.koken, koelkast, vriezer)
De grootste besparing is geen permanente ventilatie en andere moderne snufjes.
Jullie kunnen toch ‘bouwstroom’ aanvragen en dat onderling delen? De eigenaar van de grond moet dan wel meewerken.
-
Krelis
Je krijgt het huis erbijrijpezweer wrote: ↑18 Jan 2025, 09:06 Nabij ons zomerhuis zijn er spotgoedkope prachtlocaties zonder netstroom...
- benthuis
- Moderator
Nee... Gemeente niet, buren ook (nog) niet.
-
Adriaan Kragten
[/quote]
Ik denk dat ik wel weet waardoor dit komt. Er is gewoon van tevoren niet goed over nagedacht. Iedereen moet in het project zelf het wiel opnieuw uitvinden en men denkt alleen aan zonnepanelen en accu's. De opbrengst van zonnepanelen is echter maar heel gering in december en januari. Volgens mij is offgrid wel degelijk mogelijk maar dan zal men zon en wind moeten combineren. Maar ieder zijn eigen windmolentje dat wordt een flop, o.a. omdat de torens te laag zijn. Stel nu eens dat men de energievoorziening wil regelen voor acht kleine huisjes. Men zou dan één windturbine moeten toepassen met een diameter van minstens 10 m en een torenhoogte van minstens 18 m. Daarnaast voor ieder huis minstens tien zonnepanelen van 430 W piek. Samen aangesloten op één accu die zo groot is dat de wekelijkse fluctuatie van beide energiebronnen samen, afgevlakt wordt. Daarna één inverter waarop alle acht huizen aangesloten worden. De toepassing van één VIRYA-10 windturbine met acht vrijstaande huizen wordt beschreven in hoofdstuk 7 van mijn rapport KD 715 (dit zijn geen tiny houses maar ruime vrijstaande huizen geschikt voor dubbele bewoning). Alleen de windturbine is in december in staat om de energie te leveren die nodig is voor de warmtepompen van alle acht huizen.
De meeste energie wordt in de winter verbruikt voor verwarming maar als je dit efficiënt wilt doen dan is vloerverwarming met een warmtepomp nodig. Warmtepompen zijn echter ontworpen voor netkoppeling en een AC-net ontbreekt nu net. Je hebt dan dus een warmtepomp nodig die werkt op de gekozen accuspanning en ik denk niet dat die al op de markt zijn maar dat moet eerst uitgezocht worden. Als deze optie niet zou werken dan moet je verwarmen met infraroodstralers maar dat kost veel meer energie en dan heb je dus een veel grotere windturbine nodig. De windturbine moet zo ontworpen zijn dat hij zo weinig mogelijk hinder veroorzaakt. Op mijn website staat onder het menu KD-reports een notitie over een windturbine met een rotordiameter van 30 m waarvoor ik geprobeerd heb aan de meeste bezwaren tegen windturbines tegemoet te komen.
Een ander primaire behoefte is water en men zou regenwater moeten opvangen en filteren of een flinke put moeten slaan. Maar voor het oppompen van water is ook weer energie nodig.
Het zal nog heel wat studie vereisen om een dergelijk project te optimaliseren maar als je de juiste mensen bij elkaar weet te krijgen dan zou het mogelijk moeten zijn. Een probleem wat ik nu al zie aankomen is de vraag hoe de energie over de acht huizen verdeeld moet worden zonder dat bepaalde mensen zich tekort gedaan voelen. Je komt er denk ik niet onderuit om ieder voor de afgenomen energie te laten betalen. Maar ik denk dat gemeentes veel sneller een akkoord voor een dergelijk project zullen geven dan voor normale woningbouw als ze voor een dergelijk project zelf niets hoeven te regelen.
[/quote]
Ik denk dat ik wel weet waardoor dit komt. Er is gewoon van tevoren niet goed over nagedacht. Iedereen moet in het project zelf het wiel opnieuw uitvinden en men denkt alleen aan zonnepanelen en accu's. De opbrengst van zonnepanelen is echter maar heel gering in december en januari. Volgens mij is offgrid wel degelijk mogelijk maar dan zal men zon en wind moeten combineren. Maar ieder zijn eigen windmolentje dat wordt een flop, o.a. omdat de torens te laag zijn. Stel nu eens dat men de energievoorziening wil regelen voor acht kleine huisjes. Men zou dan één windturbine moeten toepassen met een diameter van minstens 10 m en een torenhoogte van minstens 18 m. Daarnaast voor ieder huis minstens tien zonnepanelen van 430 W piek. Samen aangesloten op één accu die zo groot is dat de wekelijkse fluctuatie van beide energiebronnen samen, afgevlakt wordt. Daarna één inverter waarop alle acht huizen aangesloten worden. De toepassing van één VIRYA-10 windturbine met acht vrijstaande huizen wordt beschreven in hoofdstuk 7 van mijn rapport KD 715 (dit zijn geen tiny houses maar ruime vrijstaande huizen geschikt voor dubbele bewoning). Alleen de windturbine is in december in staat om de energie te leveren die nodig is voor de warmtepompen van alle acht huizen.
De meeste energie wordt in de winter verbruikt voor verwarming maar als je dit efficiënt wilt doen dan is vloerverwarming met een warmtepomp nodig. Warmtepompen zijn echter ontworpen voor netkoppeling en een AC-net ontbreekt nu net. Je hebt dan dus een warmtepomp nodig die werkt op de gekozen accuspanning en ik denk niet dat die al op de markt zijn maar dat moet eerst uitgezocht worden. Als deze optie niet zou werken dan moet je verwarmen met infraroodstralers maar dat kost veel meer energie en dan heb je dus een veel grotere windturbine nodig. De windturbine moet zo ontworpen zijn dat hij zo weinig mogelijk hinder veroorzaakt. Op mijn website staat onder het menu KD-reports een notitie over een windturbine met een rotordiameter van 30 m waarvoor ik geprobeerd heb aan de meeste bezwaren tegen windturbines tegemoet te komen.
Een ander primaire behoefte is water en men zou regenwater moeten opvangen en filteren of een flinke put moeten slaan. Maar voor het oppompen van water is ook weer energie nodig.
Het zal nog heel wat studie vereisen om een dergelijk project te optimaliseren maar als je de juiste mensen bij elkaar weet te krijgen dan zou het mogelijk moeten zijn. Een probleem wat ik nu al zie aankomen is de vraag hoe de energie over de acht huizen verdeeld moet worden zonder dat bepaalde mensen zich tekort gedaan voelen. Je komt er denk ik niet onderuit om ieder voor de afgenomen energie te laten betalen. Maar ik denk dat gemeentes veel sneller een akkoord voor een dergelijk project zullen geven dan voor normale woningbouw als ze voor een dergelijk project zelf niets hoeven te regelen.