Oude stolp verduurzamen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Saenlander

Oude stolp verduurzamen

Bericht door Saenlander »

Goedemiddag, ik ben sinds 3 maanden eigenaar van een 150 jaar oude stolp. Grotendeels is de stolp nog in originele staat, al het constructie hout is in goede staat en deze heb ik laten behandelen tegen insecten en schimmels. Stap word voor mij het dak renoveren en isoleren. De voorkeur gaat uit naar van binnen isoleren aangezien ik dit zelf kan doen als het dakbeschot blijft zitten. Het dakbeschot is namelijk voor 90% is prima conditie. Ik zou het liefst zo veel mogelijk van de sparren waarmee het dak is opgebouwd in zicht houden. Ik ben even benieuwd of ik hier goede inzichten kan krijgen dus vandaar dat ik dit topic open. Ik sta uiteraard open voor suggesties. Momenteel ligt de voorkeur bij vanbinnen uit isoleren met 12cm glaswol aangezien de sparren dan nog deels zichtbaar blijven wat ik wel een mooie toevoeging vind. Even een kleine impressie van het dak als foto toegevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JantjeV8

Re: Oude stolp verduurzamen

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat je constructie daar niet blij mee gaat zijn. Er gaan dan te grote temperatuursverschillen in de sparren zelf ontstaan en dat vindt hout niet leuk. Schimmels en ongedierte wel.
Buitenkant er af en vanaf daar een nieuw dak er overheen dat alles inpakt.

Zie het als tussen een kledingrek gaan staan met allemaal winterjassen. Dat werkt ook niet. 1 Winterjas aantrekken wel.
Saenlander

Bericht door Saenlander »

Misschien als toevoeging nog handig, het gaat om een provinciaals monument. Dus van buitenaf isoleren is een moeilijk proces
Krelis

Bericht door Krelis »

Een stolp,was al altijd al duurzaam, maar je wilt een andere aanvulling aan duurzaam geven…..nu de koeien er niet meer zijn. Waarom zou je nog in een stolp willen wonen?
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

JantjeV8 schreef: 19 nov 2024, 08:21 Zie het als tussen een kledingrek gaan staan met allemaal winterjassen. Dat werkt ook niet. 1 Winterjas aantrekken wel.
Dit blijft een leuke vergelijking!

Ik ben benieuwd hoe de stolp uiteindelijk aan een jas komt!

De opmerking Krelis is voor mij best raak (eens voor de vraag steller en heftige). In zijn monument wonen, klopt dat nog... Misschien middels compartimenteren? Een dus genoegen nemen met minder vette looks?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis

Bericht door Krelis »

benthuis schreef: 18 jan 2025, 09:16
JantjeV8 schreef: 19 nov 2024, 08:21 Zie het als tussen een kledingrek gaan staan met allemaal winterjassen. Dat werkt ook niet. 1 Winterjas aantrekken wel.
Dit blijft een leuke vergelijking!

Ik ben benieuwd hoe de stolp uiteindelijk aan een jas komt!

De opmerking Krelis is voor mij best raak (eens voor de vraag steller en heftige). In zijn monument wonen, klopt dat nog... Misschien middels compartimenteren? Een dus genoegen nemen met minder vette looks?
Vanuit de hooiberg werken en het dak en de loopvloer boven de stallen niets aan doen -wij mochten daarboven niet daarboven komen, er was wel eens iemand doorheen gezakt….

In Noordholland is niet voor niets zoveel gesloopt en ook afgebrand. Permanent onderhoud.

BTW is het bedekt met pannen of riet?
Plaats reactie