Lekkage Attack 35 DPX Pro

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
arnoud

Lekkage Attack 35 DPX Pro

Bericht door arnoud »

Nu ruim 12 jaar verwarmen wij een klein hotelletje in Noord Spanje met een Attack 35 Dpx profi. Onze warmwatervoorziening loopt ook deels met deze vergasser (en deels met zonnecollectoren). In al die jaren geen storing gehad en geen enkel onderdeel hoeven te vervangen. En dat met minimaal onderhoud dat ik zelf ook steeds makkelijker kon uitvoeren. Omdat we in een zeer landelijk gebied zitten kunnen we makkelijk aan hout komen dat bovendien ook gratis is. Ons gehucht heeft een eigen bos waar ik gedurende de wintermaanden mijn hout kap.
Maar nu merkte ik dat de vergasser lekt bij een druk van 2.5 bar. Daar kwam ik achter omdat mijn expansie vat kapot was. Normaal werk ik met een waterdruk van onder de 1.5 bar en zou ik dit niet gemerkt hebben. Toch weet ik ook dat ik in het verleden wel eens vaker rond de 2.5 bar heb gezeten zonder dat de vergasser lekte. Het expansievat is ondertussen vervangen.

Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem, of een idee wat de oorzaak is?

De twee 'kappen' (metalen deksels) heb ik verwijderd maar dan zie ik niets wat het probleem zou kunnen zijn. Ik zou ook nog de afdekkingsplaat aan de linkerzijde en de achterkant kunnen verwijderen maar ik wil eerst even jullie reacties afwachten (de rechterkant staat tegen de muur en is dus niet makkelijk te verwijderen).
Ik stel deze vraag ook hier op het forum omdat in deze streek er geen installateur is die met houtvergassers ervaring heeft.
arjan drost
Contacteer:

Re: Lekkage Attack 35 DPX Pro

Bericht door arjan drost »

als je nergens water ziet is het mss je overstort
ventiel die druppelt
groet Arjan
arnoud

Bericht door arnoud »

Dank voor je suggestie Arjen, maar jammergenoeg zie ik wel een plas water, maar onder de vergasser. Niet bij het overstortventiel in de buurt. Ook is het niet het veiligheidsventiel bovenop de Attack.
LeaD

Bericht door LeaD »

Je zou ook nog een radiateur lek stop middel kunnen gebruiken, in de autosector heb ik daar de beste ervaring mee, voorkomt ook roestvorming in de ketel . Bardahl, Liqui Moli , Wynn's enz ...
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
arnoud

Bericht door arnoud »

Op zich wel een aardige suggestie maar ik wil toch graag een meer structurele oplossing. We zijn nu gesloten dus ik heb tijd om de zaak goed op te lossen, maar ik moet er niet aan denken om een dergelijk probleem te krijgen als we zijn geopend. Ik denk ook aan vervanging van de Attack door een nieuwe. Mogelijk hout-pellet combi van hetzelfde merk.
LeaD

Bericht door LeaD »

Twaalf jaar een hotelletje verwarmd, dan zal die toch wel redelijk wat bedrijfsuren op de teller hebben . Niets blijft meegaan natuurlijk .

Een defect expansievat zou ook nog eens kunnen wijzen op een te klein expansievat . Het zou kunnen dat een lekkend membraan dan voor een zuurstoftoevoer in het systeem heeft gezorgd en de ketel is gaan roesten, dan is het einde verhaal voor de ketel . Een inspectie van de binnenzijde van de watermantel biedt dan uitsluitsel .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb vermoedelijk exact dezelfde kachel als u, iets ouder denk ik zal iets van 2008 zijn denk ik. Ben er ook erg te spreken over. De binnenstenen heb ik wel eens vervangen, momenteel hangen die metalen platen aan de binnenzijde van de deurtjes er wat vervallen bij, maar ik verder ook geen ellende mee gehad.
Ik stook met een buffervat, 2000L, wat er direct naast staat. Bijna bovenin dat buffer heb ik een drukmeter zitten, en om in de verwarming op de bovenverdieping geen geluiden en luchtbellen te krijgen, moet ik hem op 2,5bar vullen. Als hij heet is loopt dat wat op, 2,8 ongeveer.

Lekkages:
Meest waarschijnlijk bij een las van de boiler. Zichtbaar aan de achterzijde, en wat lastiger via de inspectie/borsteldeksel bovenop. Ongetwijfeld zul je dat spoor moeten kunnen volgen. Er zal aangekoekte kalkafzetting zijn.
Achterzijde heeft 2 wateraansluitingen, 1,5", die pijpen gaan door die gasruimte aan de achterzijde nar de boiler. Daar zou je een kwetsbaar punt kunnen verwachten.
Aan de bovenzijde zitten de noodkoelleidingen, ook dat is gelaste buis, ook daar zou een lekkage kunnen zijn. En als hij afgekoeld is, zet dat ding eens op (water)druk, op een gegeven moment hoor je het vanzelf ergens sissen of druppelen.
arnoud

Bericht door arnoud »

Dank voor de reactie en tips JantjeV8.
Er druppelt water via de rechter voorzijde van de kachel. Net achter de deur. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat daar ook de lek zit, het kan binnenin die kant oplopen en daar zichtbaar worden. De lassen die U noemt heb ik inderdaad nagelopen. Niets gevonden. De kachel staat met die rechterkant tegen een muur en ik kan er dus niet goed bij. De deksels bovenop heb ik verwijderd en ook de isolatie maar ook dat levert geen zicht op de lekkage.
Ik heb een hekel om iets wat goed is te vervangen. De deuren, de stenen, het metaal en de electronica, alles nog prima. Aan de andere kant,; ik overweeg sterk de kachel te vervangen en tegelijkertijd de hele ruimte aan te pakken alsook de installatie. De ruimte is rommelig, de opstelling onhandig, onderhoud moeilijk uit te voeren en schoonhouden zeer lastig. Als ik dat dan combineer met het wisselen van de kachel kan ik en mijn opvolgers straks er weer jaren plezier van hebben en is de kans dat ik tegen problemen aanloop als we weer in bedrijf zijn een stuk geringer. Als ik dan de kachel vervang voor de opvolger, de 35 SLX pro dan krijg ik er ook een grotere stookruimte voor in de plaats. Het is voor mij wel handig om een nacht zonder bijvullen door te draaien. Ik zie toch af van pellets, ik geniet nog steeds van het werken buiten met hout en ook voor de kosten is de houtversie veel aantrekkelijker (in aanschaf maar ook brandstof, hout heb ik zoals eerder aangegeven voor niets).
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Arnoud,

Ik heb zelf ook een attack 35 profi gehad. Prima ketel. Alleen niet in een woonwijk in de randstad :(
Wanneer jouw ketel na 12 jaar gaat lekken, dan kun je gaan repareren.
Maar als het ketelhuis lastig is ingericht, wil je wel voorkomen dat je halverwege een stookseizoen weer aan het repareren moet.
En die kans is er altijd met een oudere ketel.

Daarom is jouw idee om het ketelhuis opnieuw in te richten en een nieuwe ketel aan te schaffen een beter idee, dan voort te gaan met de huidige installatie.

Wat niet helder is, is waarom je er 's nachts uit zou moeten om de ketel bij te vullen.
Wanneer je een buffer hebt en een ketel die groot genoeg is, zou je 's nacht gewoon moeten kunnen blijven liggen.
Je zou die warmtevraag in de nacht simpel moeten kunnen overbruggen met een buffer.

Als je toch alles opnieuw gaat inrichten, dan gelijk goed aanpakken, zou ik zeggen.
Change, before you have to.
arnoud

Bericht door arnoud »

Albert,
In een woonwijk lijkt me ook wel lastig tijdens de opstart. Zeker omdat het nou eenmaal niet altijd optimaal verloopt.

Je vraag over het in de vroege morgen bijvullen van hout begrijp ik. Mijn buffer is namelijk niet optimaal, slechts 1500 liter. Er is helaas geen ruimte om die uit te breiden. Als we in de winter vol zitten en het vriest enkele dagen (en vooral nachten) stevig dan kan het gebeuren dat de douche voor de laatsten niet meer heel heet zijn. De verwarmingsvraag in de nacht kan in theorie zo groot zijn dat ik met warm water in de knoei kom. Ik heb geen zin om dat af te wachten dus gooi ik er om een uur of 6 nog een lading hout bij. Spanjaarden die bij ons in het noorden, en dan ook nog eens in de bergen, verblijven willen nog wel eens gedurende de nacht stevig doorstoken.
Tegenwoordig hebben we de luxe om gedurende de winter te sluiten en zou ik zelf hiervoor geen extra grote stookruimte nodig hebben maar voor mijn opvolger mogelijk een plezierige extra. Vandaar.
Straks komt een vriend die loodgieter is eens kijken en bespreken we de mogelijkheden. Hij komt echter wat later want de auto stuk ...
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Haha, Mañana mañana dus.

Als het water vrij dicht aan de voorkant nabij de deur wordt gevonden, dan denk ik toch dat daar ook een lekke las gevonden zal worden. Beste de moeite om die kant eens vrij te maken, en het spoor te zoeken.
Mocht je hem repararen: de betreffende las erg goed blank slijpen. Ik zou de barst in die las wat inslijpen want daar zit corrosie. En dan een keer voorzicht de scheur dichtlassen en vervolgens een flinke kettinglas er overheen leggen.
Plaats reactie