Voorstellen Spaanse Masia

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Post Reply
carlvanzelderen

Voorstellen Spaanse Masia

Post by carlvanzelderen »

Hallo allemaal, wij hebben een 12e-eeuwse masia met toren in Catalonië (Spanje) in de bergen op ca 550m1 hoogte. Daar hebben we volledig off grid een comfortabel huis gecreëerd met zonnepanelen, accu's, waterputten met voorraadtank filters en hydrofoor-pomp en een houtkachel én elektrische vloerverwarming. Ja, alle comfort, zelfs een vaatwasser :) en alle techniek zelf geïnstalleerd, ik heb een technische achtergrond dus dat was geen uitdaging. Ons doel is op termijn naar Spanje te verhuizen, nu wonen en werken we nog in Nederland en zijn ca 10 weken per jaar in Spanje om alles te verbouwen en restaureren.
Vrijwel alles hebben we gebruikt gekocht op Marktplaats, behalve de zonnepanelen en de omvormer. Ook heb ik in huis domotica geïnstalleerd. Doel is om uiteindelijk van allerhande techniek slim aan elkaar te koppelen en te kunnen besturen. zoals bijv. de elektrische vloerverwarming die afhankelijk van de weersverwachting x-tijd voor het opstaan inschakelt zodat het behaaglijk is in huis. Ook heb ik een generator voor het geval dat. Waar we "wonen" is geen mobiele ontvangst dus hebben we een satelliet schotel voor het internet. Ook hebben we nu een boomgaard aangeplant met appel, peer, sinaasappel (gaat dat wel goed...), citroen, pruim en vanzelfsprekend olijven. deels hebben we dit jaar al de eerste zaken kunnen oogsten. In de bossen om het huis kunnen we volop verse kruiden plukken zoals thijm, rosemarijn en cistus. Wij willen een onafhankelijk leven opbouwen van alle mogelijke marktpartijen zoals energie, supermarkten en farma. Zo veel als mogelijk zelf actief blijven tot op hoge leeftijd om daarmee gezondheid en geest te stimuleren. Verder natuurlijk een zo klein mogelijke voetafdruk achterlaten op deze aardkloot. Wij hopen veel te leren op dit form, maar als eerste toch zeker meer over de batch rocket stove. De stalen rocket stove heb ik al diverse gebouwd. Nu het echte werk :D
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Paul Joosten

Re: Voorstellen Spaanse Masia

Post by Paul Joosten »

Ambitieus Carl, welkom op het forum! Hier kan je heel wat informatie vinden maar blijf wel je gezonde verstand gebruiken bij wat je leest. Ik ben wel benieuwd wat voor domotica systeem je gebruikt, Home Assistant? Daar ben ik zelf ook al een tijdje mee bezig maar dat verloopt niet altijd zo eenvoudig als ik zou wensen.

Zo'n locatie is iets waar veel mensen alleen maar van kunnen dromen. Wellicht kan je eens wat foto's plaatsen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
carlvanzelderen

Re: Voorstellen Spaanse Masia

Post by carlvanzelderen »

Hallo Paul, ik installeer een domotica systeem gebaseerd op het KNX platform. Daar zitten duizenden merken in zoals ABB, Jung, Siemens etc etc. Feitelijk zoals dat door professionele installateurs wordt geïnstalleerd.
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Post Reply