Hoi,
Onlangs een hout CV kachel gekocht op marktplaats, een oudere Waterlande cv kachel met 3 aansluitingen.
Nu begrijp ik dat er een thermische beveiliging nodig is, maar ik heb geen aansluiting voor de voeler in de kachel zelf. Ik heb enkel 3 aansluitingen, beveiliging (water) retour en aanvoer.
Hoe kan ik dit oplossen?
Ook had de verkoper de pomp op de aanvoer leiding zitten, maar ik zie op diverse schema’s dat dit op de retour moet, klopt dat?
Hieronder wat foto’s, bedankt!
Hulp bij CV kachel
Moderator: Moderators
-
Rensk
Hulp bij CV kachel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Rensk
Re: Hulp bij CV kachel
Nu heb ik het volgende plaatje als oplossing gevonden, alleen weet ik nu niet wat ik met de derde aansluiting moet (beveiliging)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
LeaD
Re: Hulp bij CV kachel
Eerst eens uitvogelen hoe het binnenwerk van de kachel ineen zit . Iets aansluiten als een black box wordt goochelen en Google zal je daar niet echt bij helpen om een gepast schema te vinden . Zoiets stel je op vanuit kennis met de nodige informatie .
Wat de derde aansluiting betreft, ik vermoed eerder de plaats om een ontluchtingsventiel te plaatsen al of niet gecombineerd met een afstandsvoeler om de temperatuursbeveiliging te activeren .
In je summiere opstelling ontbreekt een antiecondensklep met de bijhorende bypass leiding om de opstart van je kachel vlotter en vooral mileuvriendelijker te laten verlopen . Zonder deze inrichting gaat je warmtewisselaar vervuilen en gaat je rendement in rook op .
Als er geen typeplaatje meer op de kachel staat heb je een stuk oud ijzer gekocht, hopende dat je er dan ook niet meer dan dat voor betaald hebt .
Wat de derde aansluiting betreft, ik vermoed eerder de plaats om een ontluchtingsventiel te plaatsen al of niet gecombineerd met een afstandsvoeler om de temperatuursbeveiliging te activeren .
In je summiere opstelling ontbreekt een antiecondensklep met de bijhorende bypass leiding om de opstart van je kachel vlotter en vooral mileuvriendelijker te laten verlopen . Zonder deze inrichting gaat je warmtewisselaar vervuilen en gaat je rendement in rook op .
Als er geen typeplaatje meer op de kachel staat heb je een stuk oud ijzer gekocht, hopende dat je er dan ook niet meer dan dat voor betaald hebt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!