Kloppende hout cv systeem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
KLEINE WIELEN

Kloppende hout cv systeem

Bericht door KLEINE WIELEN »

Even voorstellen naam Gerard
We hebben vrijstaand woning waarin bestaand cv systeem zat waar op een hout cv kachel ( Nordic Fire) is aangesloten.
Een en ander heeft tot nu toe redelijk gewerkt.

Sinds kort horen we de klep in het pompsysteem een kloppend geluid maken.
Dit geluid treedt op bij 56” graden tijdens opwarmen en afkoelen.
Verder geen kloppend geluiden.

Van leverancier nu temperatuur sensor gekregen maar probleem blijft bestaan.

Heeft iemand gelijksoortige ervaring of idee voor oplossing.

Afbeelding[/img]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bertocello

Re: Kloppende hout cv systeem

Bericht door bertocello »

Naar mij ervaring treed dit kloppend geluid voor +/- 15 seconden op wanneer de noodkoeling haar werk heeft gedaan en de koudwater inlaat weer langzaam automatisch word afgesloten.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Het is ook goed mogelijk dat je thermostaatklep vibreert bij het open gaan en sluiten.
Waarschijnlijk heb je een klep die rond die temperatuur van 56 Graden C opent en/of sluit.
Wanneer je ook geen vuilvanger in je leidingsysteem hebt (die ik maar weinig gezien heb in houtgestookte systemen) dan kon er wel eens vuil/slib op de klep zitten, wat de goede werking stoort.
In principe kan je het mengventiel er zo tussenuit halen voor reiniging.
Die ronde thermometers zijn volgens mij ook gelijk kogelkranen. En boven de thermostatische klep kan je ook de leiding afsluiten. Dan blijft je systeem op druk.
Vervolgens het mengventiel er tussenuit halen en de hele klep uit elkaar halen.
Wel goed opletten, want er zit een veer en wat ander klein spul in de klep.
Zorg dat je de volgorde weet (en waarschijnlijk tref je slib aan.)
Dat slib is een stevige vervuiler voor alles waar het op komt. Dus even opletten wat je doet.

Schoonmaken gaat het beste in een emmer water.

Wanneer je de klep terug monteert tussen de leidingen, even deze goed ontluchten.
In ieder geval per leiding de koppeling niet helemaal vast draaien en dan voorzichtig de kogelkraan openzetten tot er geen lucht meer uitkomt.
Want lucht is vaak nr. 1 in storingsoorzaak van thermostatische mengkleppen.

Voor thermostatische mengkleppen met een waxgevuld mengventiel wordt geadviseerd dit mengventiel elke drie jaar te vervangen.
Change, before you have to.
LeaD

Bericht door LeaD »

Waarom zeg je : de installatie heeft "redelijk" gewerkt . Voldeed de installatie dan niet ?

Zeker van dat je circulatiepomp pompt . Niet afgaan op trillingen of geluiden, dat geeft een valse indruk . Bij de opstart van het verwarmingsseizoen zou het eerste werk moeten zijn : pomp los maken . 99% kans dat deze vast zit door de lange stilstand .
Ik vermoed eerder dat je installatie op thermosiphonwerking aan het rondpompen is zonder de pomp, en in het begin kun je wel eens krakende kookgeluiden hebben voor dat de circulatie start .

Geef ook eens aan in welke richting je circulatiepomp pompt, omhoog of omlaag . Gezien de tekst van de Wilo pomp onderste boven staat vermoed ik omlaag . De minste luchtbel blijft in je pomp hangen . Een prof draait de motor op zijn pomphuis door de 4 inbusvijsjes los te maken en de motor 180 ° te draaien zodat de tekst op de pomp netjes leesbaar wordt . Let op, als je dit doet, je eerst de druk van het systeem aflaat . Maar het zal je probleem daarmee niet oplossen, helaas .

Klapperende waxventielen zou ik wel eens in het echt willen zien, wax die krimpt of uitzet verloopt traag . Laat je niet onnodig op kosten jagen door verkooppraatjes van om de zoveel tijd vervangen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
LeaD

Bericht door LeaD »

Voor dat die 56°C wordt bereikt, gaan de twee thermometers gelijk op in temperatuur ?
Albert van WdJ

LeaD schreef: 23 nov 2024, 13:03 Klapperende waxventielen zou ik wel eens in het echt willen zien, wax die krimpt of uitzet verloopt traag . Laat je niet onnodig op kosten jagen door verkooppraatjes van om de zoveel tijd vervangen .
De waxventielen klapperen ook niet. Daarbij zijn ze ook niet in meervoud aanwezig.
Als er iets klappert dan is het de veerbelaste klep.
Omdat het waxventiel een beetje blijft hangen en de klep niet snel genoeg voldoende open drukt.
Dat waxventiel werkt inderdaad traag. Dus alle reden om dat in ieder geval te checken.

Het zijn ook geen verkooppraatjes.
Ik weet wel dat er iemand hier op het forum een aantal jaren geleden melding heeft gemaakt van een vastzittend waxventiel.
Nadeel is dat zo'n waxventiel dat meestal doet in gesloten toestand, waardoor je mengklep niet opent en je blijft recirculeren over de kachel.
Rara wat er dan gebeurt met een net gevulde en op gang komende kachel :fff
LeaD

Bericht door LeaD »

Albert van WdJ schreef: 23 nov 2024, 18:17 Rara wat er dan gebeurt met een net gevulde en op gang komende kachel :fff
Dan treedt de koelspiraal in werking en indien nog niet afdoende heb je nog de overdrukklep van de veiligheidsgroep . Niets spannend aan .

Om een klep die volledig met water is omhuld te laten klepperen heb je toch wat energie nodig en dat zal niet van de stroming van de circulatiepomp komen met zo een 25 Watt aan as-vermogen .
Albert van WdJ

LeaD schreef: 24 nov 2024, 09:18
Dan treedt de koelspiraal in werking en indien nog niet afdoende heb je nog de overdrukklep van de veiligheidsgroep . Niets spannend aan .
Als alles naar behoren werkt, dan niet nee.
Maar dat is dus niet bij een systeem dat geluid maakt, naar mijn gevoel.
Ik heb meegemaakt dat de veiligheidsklep voor de koelspiraal zelf bij 100 gradenC niet meer openging.
Nordic Fire kachels zijn drukhoudende kachels.
Daar moet je extra voorzichtig zijn.
Ik ben ook geen voorstander van een onder druk werkend systeem.
Het is niet foolproof.
Maar die discussie hebben we hier al vaker gevoerd.
LeaD schreef: 24 nov 2024, 09:18 Om een klep die volledig met water is omhuld te laten klepperen heb je toch wat energie nodig en dat zal niet van de stroming van de circulatiepomp komen met zo een 25 Watt aan as-vermogen .
Cavitatie kan volgens mij prima bij dit vermogen.
Dan is het mogelijk niet de klep, maar de pomp.

Daarbij zijn wij tot op dit moment de enige die het probleem bespreken en is de vragensteller in stilte.
En over de pomp heb je een vraag gesteld.
Top op heden komt er zelfs geen aanvullende info op de vragen.
LeaD

Bericht door LeaD »

De vragensteller is gisteren om 18h54 laatst op het forum langs geweest . Zonder wisselwerking zal er geen oplossing uit de bus vallen en berust verder in : "het werkt redelijk" . Als er kookgeluiden vanuit de kachel ontstaan zal dit de levensduur ervan niet bevorderen .
KLEINE WIELEN

Bericht door KLEINE WIELEN »

Heren even enkele dagen weg geweest. Schoonmaken is eerst het devies denk ik. Daarna een vuilvanger plaatsen. Ben nu nog opzoek naar een schema of foto van de verschillende onderdelen van het thermomixventiel
LeaD

Bericht door LeaD »

Thermomixventielen zijn ontworpen om met ketelwater om te springen . Afzettingen in ketelwater zijn altijd aanwezig en een filter zal die opgeloste stoffen er niet uithalen ondanks de goede bedoelingen en beloftes . De grovere vervuilingen daarentegen wel, vooral ontstaan bij het installeren, denk aan roest, ijzervijlsel, lasbolletjes, enz... , maar die blijven toch liggen in de laagst gelegen onderdelen, in vele gevallen de kachel zelf .
Plaats reactie