Hoe voorkom je ratten in houtberging?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

markb

Re: Hoe voorkom je ratten in houtberging?

Bericht door markb »

Het bestrijden van ratten met rattengif is wettelijk niet toegestaan. Alleen gecertificeerde bestrijders mogen onder strenge voorwaarden biocide inzetten.
Bron: https://pestor.nl/kennisbank/ratten-schieten-luchtbuks/
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

markb schreef: 05 nov 2024, 16:30 Het is mij duidelijk dat jij vind dat de hele wereld om jou draait en dat alles wat niet in jouw directe belang is dan maar gewoon dood moet omdat jij er last van denkt te hebben. Die instelling staat haaks op alles wat met ecologie te maken heeft.
Ik weet best dat gifbestrijding veel nadelen en neveneffecten heeft/kan hebben. Hoef je mij niet de schoolleraar voor uit te hangen. Maar ecologie wordt pas ecologie als er ook aan de verkeerde kant van de balans items bestaan. Dat vormt de maatschappij. En dat is ook onderdeel van dit forum. Ik mag hopen dat als je iemand zo de les meent te lezen, je zelf wel volledig 100% ecologisch verantwoord leeft? Je vloekt nooit? Je rijdt nooit te hard? Je vloekt nooit? Je hebt nooit een vlieg of een mug plat gemept? Jouw reactie gaat wel wat verder dan enkel je mening te geven. Het komt bij mij ook niet als een goed bedoeld advies over. Ik leef anders dan jij dus hoor hier direct niet thuis?? rare gedachte.
Ik ben me bewust van het feit dat er veel tegenstand is, ook voordat ik mijn aanpak vermelde. Ik ben nu erg benieuwd geworden naar het nivo aan hypocretie van degene die mijn aanpak bekritiseren, en dan vooral van degene die er zo hard tegen in kleunen als jij doet.
Daarnaast heb je nog de groep die nu stilletjes hun mond houden.

En nee, van mij hoeven diegene echt niet van het forum af, ook dit vormt de maatschappij.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

JantjeV8, soms zeg ik wel eens dat mijn eco periode voorbij is. Puur en alleen vanwege mijn hypocriete gedrag, wijzen naar een ander en zelf niets doen. Moestuin komt hier bijvoorbeeld erg moeilijk van de grond. Gif is echter nog steeds een echte no go. Met natuurlijk een uitzondering, ratten. En dat vreet letterlijk aan me. Voedselresten slingeren hier niet. Een beetje met een buks zitten wachten tot er eentje voorbij komt lijkt me ook kansloos. Als je ze namelijk ziet lopen is er al spraken van een plaag. Kooi? En wat als die vergeten/ moeilijk bereikbaar is. Kortom, op zich heb ik niets tegen ratten maar ze moeten wel op gepaste afstand van het huis blijven. Dat is een harde grens die getrokken is en daar worden harde middelen voor ingezet, die ook mijn gemoedsrust testen.
1980

Bericht door 1980 »

Jantjev8 en pelletpower,

Niemand doet het perfect.

En denk zelf dat dat ook helemaal niet hoeft.

Maar zo goed mogelijk proberen en gewoon in gesprek kunnen gaan met elkaar,
Zou wel moeten helpen (duidelijk niet op markb zijn manier )

Ratten en muizen vinden nogal snel wat te eten,
Ze eten zo goed als alles.

Wat ze ook nodig hebben is "rust" in de zin van verstop plekken,
En zoveel mogelijk donker en zo weinig mogelijk verstoring.

Wanneer je dit zoveel mogelijk voorkomt word het al minder aantrekkelijk voor ze

Bv met een sensor lamp op die donkere plek.

Een eventuele kooi of klapval (klapval afschermen voor vogels)
Zul je wel dagelijks moeten bekijken.

Eventueel schieten van ratten doe je best in het donker op een makkelijke plek
Dan zit je er ook niet zo lang te wachten eventueel met een witte achtergrond voor het zicht

Echt Ecologisch leven is lastig.
Maar de grootste winst zit er denk ik in,
Om met zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk te proberen.

En dan niet zoals je overal tegen komt,
Allemaal gadgets kopen om dingen in de gaten te houden en of te automatiseren

Bv een deurtje van een kippenhok kun je gewoon zelf open en dicht doen,
En dit deurtje maak je makkelijk zelf van liefst gebruikt materiaal
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Zo kijk ik daar ook tegen aan. Perfect? Nee, dat zal wel niet. Ook omdat dat per persoon aan een ander inzicht gemeten zal worden. Maar direct gaan lopen blaffen heeft ook geen zin. En, on-topic, als iemand nou hier een ecologisch gelegd Columbus-ei weet te vertellen voor, of eigenlijk tegen de ratten, dan doe ik direct mee. Maar niet met die standaard dooddoeners aan komen dat je geen voedsel moet laten slingeren, of nog gekker, die ene rat even met rust moet laten. Als het dan uit de hand loopt, wat zou dan het antwoord zijn?
1980

Bericht door 1980 »

Kwa ratten,
bepaald de omstandigheden wel voor een groot deel de aanpak.

Als ze bij mij bv onder het kippenhok in de grond zouden zitten(gaat om ondergronds)

Zou ik daar met zoveel mogelijk goede honden en mensen met een schep,
Eerst zoveel mogelijk losse spullen weghalen en met wat schotten de boel zogoed mogelijk afzetten.

Dan een grote tank water zoals een giertank er in laten lopen,
Dan komen ze er toch uit.

Vervolgends doen de honden en de schep dienst.

Schijnt dat je ook een val kan maken doormiddel van een grote emmer(met klein beetje water erin, gladde pootjes krijgen ze dan)
En een valsysteem erboven waar voer in zit.

Heb hier zelf geen ervaring mee.

Wanneer iemand toch gif gebruikt,
Dan zeker de kadavers zo snel mogelijk weghalen en in de kliko
En ja in sommige gevallen zal dit gif zeker nodig/handig kunnen zijn
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dit is onder andere de reden dat gif niet meer is toegestaan: https://www.clm.nl/uploads/pdf/1012-CLM ... iciden.pdf
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Markb herinnert herhaaldelijk dat het gebruik van gif verboden is voor particulieren.

Voor mij worden in deze draad de redenen waarom dit gebruik onwenselijk en verboden is duidelijk genoeg weergegeven.

Ik stel voor om deze draad te sluiten om te voorkomen dat hier strafbare zaken worden gepromoot. Zijn hiertegen bezwaren?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
1980

Bericht door 1980 »

Benthuis,

Dat lijkt me wat overdreven
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

benthuis schreef: 19 nov 2024, 22:26 Ik stel voor om deze draad te sluiten om te voorkomen dat hier strafbare zaken worden gepromoot. Zijn hiertegen bezwaren?
Ja.
LeaD

Bericht door LeaD »

Gif heeft geen zin, komen die ratten het jaar nadien toch terug .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

LeaD schreef: 20 nov 2024, 14:06 Gif heeft geen zin, komen die ratten het jaar nadien toch terug .
... en zijn er een aantal minder buizerds en uilen... :roll:
Dat zal niemands bedoeling zijn.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
LeaD

Bericht door LeaD »

Pietje schreef: 22 nov 2024, 22:02
LeaD schreef: 20 nov 2024, 14:06 Gif heeft geen zin, komen die ratten het jaar nadien toch terug .
... en zijn er een aantal minder buizerds en uilen... :roll:
Dat zal niemands bedoeling zijn.
Minder buizerds en uilen geeft dan nog meer muizen, nog meer gif nodig, enz ... en zo raakt heel het ecosysteem verstoord .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

markb schreef: 09 nov 2024, 15:42
JantjeV8 schreef: 07 nov 2024, 11:53 En de vogelhuisjes, wat doen jullie daar mee? Als wij vogels voeren, dan worden het meer rattenhuisjes dan vogelhuisjes. Inderdaad biedt een buks dan uitkomst, maar uiteindelijk voer je dus niks meer aan de vogels. (over ecologie gesproken meneer MarkB).
Er is niets, maar dan ook echt helemaal niets ecologisch aan het voeren van vogeltjes.
Gisteren zag ik een item op tv over het bijvoeren van vogeltjes. Het ging in 1e instantie over de kwaliteit van het voer, maar ik moest aan deze opmerking denken.
De betreffende mevrouw gaf aan dat het juist erg goed was vogels bij te voeren, want doordat er te weinig insecten zijn, te veel tuinen verhard waardoor er weinig beestjes uit de grond geplukt kunnen worden, is het belangrijk om de vogels bij te voeren.

Zeg het maar, wat moet ik nou geloven? Het ene dier wat zich wel heel makkelijk door de voedselketen vreet mag ik niet inperken, het andere dier moet ik ecologisch kapot laten gaan?
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Volgens mij hebben vogeltjes bij jou genoeg te pikken, weinig verhard. Wat dat betreft hoef je je dus niet aangesproken te voelen.
Plaats reactie