Hoe voorkom je ratten in houtberging?
Moderator: Moderators
-
Ruuben
Hoe voorkom je ratten in houtberging?
Zwarte peperkorrel strooien?
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Hoe voorkom je ratten in houtberging?
Een kat en zorgen dat er in de buurt niets te eten is
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
Ruuben
Die kat wil niet stil blijven zitten voor de berging
-
JantjeV8
Ja, dat blijft een permanent terugkerende strijd.
Wat vooralsnog hier redelijk werkt, is permanent een aantal klemmen met pindakaas, opgesteld dusdanig dat de hond er niet bij komt. En van die labyrint bakjes.
Het stikt hier van de katten, enkelen er van zijn behoorlijke stropers, maar toch moet je tegen de ratten en ook wel muizen af en toe even wat grof optreden. Anders heb je je huis er vol mee.
Wat vooralsnog hier redelijk werkt, is permanent een aantal klemmen met pindakaas, opgesteld dusdanig dat de hond er niet bij komt. En van die labyrint bakjes.
Het stikt hier van de katten, enkelen er van zijn behoorlijke stropers, maar toch moet je tegen de ratten en ook wel muizen af en toe even wat grof optreden. Anders heb je je huis er vol mee.
-
Ruuben
Waar haal ik die bakken? Welkoop? Schijnt wel wat traag te werken toch? Heb je weleens wat in je klemmen? Ik lees dat ratten er te slim voor zijn en de vallen te veel naar mens ruiken.
-
JantjeV8
Jazeker, geregeld een rat in de klem. Geen idee of ze me ruiken, de pindakaas is toch te aantrekkelijk denk ik dan.
Veelal online te koop, allestegenongediertepuntnl om niet al te veel reclame te maken.
Veelal online te koop, allestegenongediertepuntnl om niet al te veel reclame te maken.
-
markb
Tjonge, enig idee hoe ellendig die dieren wel niet aan hun einde komen door dat gif.
En ook die vallen zijn nou niet echt een diervriendelijke oplossing en heeft ook weinig met ecologie te maken.
Ratten komen op voedsel af en als je ervoor zorgt dat er geen voedsel voor ze ligt dan zal je hoogstens een enkele rat tegenkomen. Let ook vooral op als je kippen hebt dat ze niet bij het voer kunnen. Dat is hier vroeger ook een keer misgegaan en toen hadden we een hele groep ratten die onder het dak van het kippenhok zat te wachten totdat ze weer gevoerd werden door het (toen nog) onnozele 'baasje'.
En laat je niet gek maken dat ratten zo gevaarlijk zouden zijn en allerlei enge ziektes zouden overbrengen. We leven niet meer in een tijd dat de pest heerst en wordt overgedragen door de vlooien van ratten. Ratten zijn vooral hele nuttige dieren en vervullen een belangrijke ecologische functie in een ecosysteem. Net als muizen overigens.
En ook die vallen zijn nou niet echt een diervriendelijke oplossing en heeft ook weinig met ecologie te maken.
Ratten komen op voedsel af en als je ervoor zorgt dat er geen voedsel voor ze ligt dan zal je hoogstens een enkele rat tegenkomen. Let ook vooral op als je kippen hebt dat ze niet bij het voer kunnen. Dat is hier vroeger ook een keer misgegaan en toen hadden we een hele groep ratten die onder het dak van het kippenhok zat te wachten totdat ze weer gevoerd werden door het (toen nog) onnozele 'baasje'.
En laat je niet gek maken dat ratten zo gevaarlijk zouden zijn en allerlei enge ziektes zouden overbrengen. We leven niet meer in een tijd dat de pest heerst en wordt overgedragen door de vlooien van ratten. Ratten zijn vooral hele nuttige dieren en vervullen een belangrijke ecologische functie in een ecosysteem. Net als muizen overigens.
-
JantjeV8
Zou je deze standaard preek voor je kunnen houden? In en rond het huis wil ik ze niet hebben. En je conclusie dat er voedsel bij ons ligt klopt niet, althans niet ONS voedsel. Het is erg lastig om in een boomrijke omgeving alle pruimen, perzikken, appels, peren, eikels, walnoten, hazelnoten en weet ik al niet meer op te ruimen, of niet soms?
En dat ze m'n isolatie uit de spouw vreten, of onder het dakbeschot uit vreten, de stroomkabels aanvreten, of tussen de balklaag de zaak vol stront schijten en zeiken is ook niet ecologisch.
Van dat standaard geleuter waar je niks mee opschiet. Ze komen ut de sloot, onder mesthoop uit, uit het riool en dan ga jij zeggen dat ze geen ziektes meebrengen. Als het de ziektes niet zijn, dan is het wel d'r sloopwerk wat ik wil voorkomen.
En dat ze m'n isolatie uit de spouw vreten, of onder het dakbeschot uit vreten, de stroomkabels aanvreten, of tussen de balklaag de zaak vol stront schijten en zeiken is ook niet ecologisch.
Van dat standaard geleuter waar je niks mee opschiet. Ze komen ut de sloot, onder mesthoop uit, uit het riool en dan ga jij zeggen dat ze geen ziektes meebrengen. Als het de ziektes niet zijn, dan is het wel d'r sloopwerk wat ik wil voorkomen.
-
markb
Nee dat wil ik niet. Het is mij duidelijk dat jij vind dat de hele wereld om jou draait en dat alles wat niet in jouw directe belang is dan maar gewoon dood moet omdat jij er last van denkt te hebben. Die instelling staat haaks op alles wat met ecologie te maken heeft.
Met zo'n instelling heb jij niets te zoeken hier op dit forum. Je kunt beter naar het forum 'ikke, ikke, en de rest kan stikken' gaan.
Met zo'n instelling heb jij niets te zoeken hier op dit forum. Je kunt beter naar het forum 'ikke, ikke, en de rest kan stikken' gaan.
-
JantjeV8
Geef dan eens een goed antwoord op de oorspronkelijke vraag van de TS, iets waar hij wat mee kan in plaats van "zorgen dat er geen voedsel ligt".
-
JantjeV8
Wat een kortzichtig gel*l zeg. Wij laten geen voedsel achter, dus doen precies wat je zegt. En toch ratten. Wat is je volgende tip dan? Kan ik dat eens proberen.
-
markb
Wat denk je van accepteren dat er af en toe een rat in de houtberging komt en je je daar niet zo druk over hoeft te maken. En als je dan toch zo bang bent om daardoor een 'vreselijke rattenziekte' op te lopen, dan was je goed je handen als je in het houthok bent geweest. Op een gegeven moment gaat de rat vanzelf dood of zoekt een andere plek waar wat meer te halen is. Dat laatste zou ik ook doen als ik de rat in jouw houthok zou zijn.
Laatst gewijzigd door markb op 05 nov 2024, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ruuben
Ik zag op amazon nl dat het best verkochte item is in catagorie huisdieren.
-
JantjeV8
-
1980
Heb hier een levend vangende kooi
Die van gerecyclede materialen gemaakt is.
Als er dan een rat inzit,
Laat ik de hond erbij dat die het oplost
Dan is die erna zo fanatiek dat de rest zo gevangen word
Blijft er toch wat over,
Is daar een buks voor uitgevonden
Gif gebruiken we liever niet,
Het dier wat de rat vangt word er ook niet beter van
Die van gerecyclede materialen gemaakt is.
Als er dan een rat inzit,
Laat ik de hond erbij dat die het oplost
Dan is die erna zo fanatiek dat de rest zo gevangen word
Blijft er toch wat over,
Is daar een buks voor uitgevonden
Gif gebruiken we liever niet,
Het dier wat de rat vangt word er ook niet beter van