BENG berekening
Moderator: Moderators
-
JantjeV8
BENG berekening
Hoewel ik in de bouwwereld redelijk bekend ben, krijg ik niet goed gevonden wat ik graag zou willen weten.
Namelijk, hoe krijg je een indicatie bepaald voor het energie (stroom) verbruik van een nog te bouwen woning. In betreffend project heb ik geen inbreng op materialen, producten of detailering. Dat is al bepaald. Ik heb dus een bouwtekening waar ik inhoud en oppervlakten van kan aflezen, en vanzelfsprekend is er een BENG berekening van toepassing.
Hoe kan ik vooraf inschalen hoeveel kW's er op een jaar door zullen gaan, voor verwarming/koeling althans? Wat moet ik daarvoor op een rij zetten?
Ook vreemd, BENG3 geeft een gedeelte zelf geproduceerde energie, en betreffende woning krijgt geen PV-panelen. Hoe kun je dan bouwvergunning krijgen?
Namelijk, hoe krijg je een indicatie bepaald voor het energie (stroom) verbruik van een nog te bouwen woning. In betreffend project heb ik geen inbreng op materialen, producten of detailering. Dat is al bepaald. Ik heb dus een bouwtekening waar ik inhoud en oppervlakten van kan aflezen, en vanzelfsprekend is er een BENG berekening van toepassing.
Hoe kan ik vooraf inschalen hoeveel kW's er op een jaar door zullen gaan, voor verwarming/koeling althans? Wat moet ik daarvoor op een rij zetten?
Ook vreemd, BENG3 geeft een gedeelte zelf geproduceerde energie, en betreffende woning krijgt geen PV-panelen. Hoe kun je dan bouwvergunning krijgen?
-
remco d
Re: BENG berekening
Opgewekte energie uit aardwarmte of een zonneboiler tellen ook mee als duurzame opwek.
Verder kan ik je één twee drie niet helpen.
Mvg Remco
Verder kan ik je één twee drie niet helpen.
Mvg Remco
-
JantjeV8
Aha, ja hier wordt aardwarmte gebruikt. Een bron in de grond. Zomers de warmte er in en de kou er uit, in de winter andersom. Maar de pomp zal toch ook gevoed moeten worden?
-
Aart
Een warmtepomp met een scop van 4 verbruikt 1 kw elektrisch. De overige 3 kw is bijgevolg 'duurzaam/hernieuwbaar' opgewekt. Of de bron een bodemwarmtewisselaar is of lucht maakt hierin niet uit.
-
JantjeV8
-
Aart
nee, niet per etmaal.
1 deel elektrisch, 3 delen hernieuwbaar.
1 deel elektrisch, 3 delen hernieuwbaar.
-
JantjeV8
Oke, dus BENG 1 is <50kWh/m². Daarvan is 1/4 direct verbruik vanuit het stroomnet. Als ik dan het type warmtepomp heb, zou je een indicatie moeten hebben van het jaarverbruik.
-
JantjeV8
Ik kom er niet verder mee, vind ik vreemd.
Aan de ontwerpzijde weet men precies te vertellen hoe zwaar een apparaat moet zijn, hoeveel volume, hoeveel vermogen of wat dan ook nodig is. Als ik dan vraag hoe de verbruiksnota bij normaal gebruik er op een jaar uit ziet, komen er zoveel tegen vragen dat je geen antwoord krijgt. Zijn die tegenvragen dan bij het bepalen van de installatie niet nodig? Alles hangt toch af van de gebruiker. Snap ik ook wel, maar er komt nog niet eens een 'ongeveer ...kWh' uit.
Aan de ontwerpzijde weet men precies te vertellen hoe zwaar een apparaat moet zijn, hoeveel volume, hoeveel vermogen of wat dan ook nodig is. Als ik dan vraag hoe de verbruiksnota bij normaal gebruik er op een jaar uit ziet, komen er zoveel tegen vragen dat je geen antwoord krijgt. Zijn die tegenvragen dan bij het bepalen van de installatie niet nodig? Alles hangt toch af van de gebruiker. Snap ik ook wel, maar er komt nog niet eens een 'ongeveer ...kWh' uit.
-
Krelis
Als je op grond van de kant en klare gegevens een omgevingsvergunning krijgt, het zelf bouwt (jij bent de aannemer) en ook zaken uitbesteedt, dan gaat het om de technische oplevering en die is m.i. rekkelijk. Of je alle fancy goedvoorhetklimaatapperatuur plaatst is ook nog een vraag. Je moet wel een kwaliteitswaarborger regelen.JantjeV8 schreef: ↑02 mei 2024, 12:32 Hoewel ik in de bouwwereld redelijk bekend ben, krijg ik niet goed gevonden wat ik graag zou willen weten.
Een ‘bestaand huis’ (dus in de werkplaats gemaakt) biedt ook soelaas…..
-
JantjeV8
En wat is dan het antwoord op mijn vraagstelling?
-
Krelis
-
JantjeV8
En wat zeg jij:
Dat sluit toch totaal niet op mijn vraag aan.Krelis schreef: ↑09 okt 2024, 12:14 , het zelf bouwt (jij bent de aannemer) en ook zaken uitbesteedt, dan gaat het om de technische oplevering en die is m.i. rekkelijk. Of je alle fancy goedvoorhetklimaatapperatuur plaatst is ook nog een vraag. Je moet wel een kwaliteitswaarborger regelen.
Een ‘bestaand huis’ (dus in de werkplaats gemaakt) biedt ook soelaas…..
Nou nou, het is een forum hier, je wordt niet verplicht om een antwoord te geven hoor, dat doe je vrijwillig.
-
pelletpower
JantjeV8, als er nog niet eens ongeveer uitkomt dan heeft de desbetreffende persoon waarschijnlijk geen kennis van zaken en verschuilt zich achter een hoop cijfers normen etc.
Bestaand huis is gewoon bestaand huis.
Huis uit de fabriek heet prefab huis. Is echt iets anders.
Verder mag de toon indrrdaad wat anders.
Bestaand huis is gewoon bestaand huis.
Huis uit de fabriek heet prefab huis. Is echt iets anders.
Verder mag de toon indrrdaad wat anders.
-
Luc6580
EPC=50kWh/m²
Oppervlakte= vb 100m²
Dus jaarlijks theoretisch verbruik is 50 x100=5000kWh.
Wordt die warmte geleverd door een warmtepomp dan zal het jaarlijks theoretisch verbruik 5000/3=1666kWh per jaar zijn voor verwarming van het gebouw.
Het werkelijke verbruik zal afhangen van je verbruikersprofiel (19°C of 23°C binnentemp); ganse dagen met open raam verwarmen (soms zo bij rokers).
Dit alleen voor de ruimteverwarming.
Daarbij komt nog verbruik warm water, wederom afhankelijk van verbruikersprofiel en manier van opwarmen water(Warmtepomp, elektr boiler, gas...)l:1 persoon of 4 personen; douchen gedurende 3 minuten of 15 minuten; veel koken of altijd buitenhuis eten enz...
In een identiek gebouw kan het totale energieverbruik gerust van enkel tot x3 gaan...
Oppervlakte= vb 100m²
Dus jaarlijks theoretisch verbruik is 50 x100=5000kWh.
Wordt die warmte geleverd door een warmtepomp dan zal het jaarlijks theoretisch verbruik 5000/3=1666kWh per jaar zijn voor verwarming van het gebouw.
Het werkelijke verbruik zal afhangen van je verbruikersprofiel (19°C of 23°C binnentemp); ganse dagen met open raam verwarmen (soms zo bij rokers).
Dit alleen voor de ruimteverwarming.
Daarbij komt nog verbruik warm water, wederom afhankelijk van verbruikersprofiel en manier van opwarmen water(Warmtepomp, elektr boiler, gas...)l:1 persoon of 4 personen; douchen gedurende 3 minuten of 15 minuten; veel koken of altijd buitenhuis eten enz...
In een identiek gebouw kan het totale energieverbruik gerust van enkel tot x3 gaan...
-
JantjeV8
Kijk, daar kan ik al iets mee. Ik snap dat elke gezinsamenstelling anders werkt qua energieverbruik. Maar ik zoek de vuistregels zal ik maar zeggen, die moeten er toch zijn.