stond ik van te kijken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Praggel

stond ik van te kijken

Bericht door Praggel »

Gistermorgen rond 06.30 ( voor de gein) is Ff de houtkachel een klein beetje aangemaakt en brandt meteen.
gisteravond rong 21.00 uur weer gedaan , met géén mogelijkheid kreeg ik hem aan het branden , op een normale manier
wel te verstaan.
waar ligt dan eventueel aan ?!

Mvg
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: stond ik van te kijken

Bericht door kockie »

Even een korte lijst:

1. Vochtige houtblokken: Nat hout brandt slecht, omdat het eerst moet drogen voordat het ontbrandt.
  2. Gebrek aan zuurstof: Als er niet genoeg luchttoevoer is, zal het vuur niet goed branden.
  3. Verkeerde brandstof: Gebruik van ongeschikte of verkeerde brandstof, zoals behandelde houtsoorten of steenkool, kan problemen geven.
  4. Verstopte schoorsteen: Een schoorsteen die vol zit met roet of puin blokkeert de trek, wat nodig is voor het vuur.
  5. Slechte trek: Als de schoorsteen geen goede trek heeft, kan de luchtstroom onvoldoende zijn om het vuur te laten branden.
  6. Te grote houtblokken: Grote stukken hout hebben meer tijd nodig om te ontbranden. Gebruik eerst kleinere stukken om het vuur op gang te krijgen.
  7. Niet goed opgestapeld hout: Als het hout niet correct is gestapeld, kan de luchtcirculatie verstoord raken en het vuur verstikken.
  8. Schoorsteen of pijp is te koud: Een koude schoorsteen kan het opstijgen van warme lucht belemmeren, wat resulteert in een slechte trek.
  9. Oude as niet verwijderd: Een dikke laag as kan de luchttoevoer blokkeren, waardoor het vuur niet goed opstart.
  10. Verkeerde soort aanmaakmateriaal: Aanmaakhout of aanmaakblokjes van slechte kwaliteit kunnen het vuur niet goed laten opstarten.
  11. Windstoten door schoorsteen: Te veel wind kan de trek verstoren en het vuur doven.
  12. Geblokkeerde luchttoevoeropeningen: Als de luchtinlaten van de kachel geblokkeerd zijn, krijgt het vuur onvoldoende zuurstof.
  13. Hout is te oud of verrot: Hout dat te oud of verrot is, kan niet goed branden.
  14. Onvoldoende hoeveelheid aanmaakmateriaal: Te weinig aanmaakmateriaal kan ervoor zorgen dat het vuur niet voldoende warmte opbouwt om het hout te doen ontbranden.
  15. Te veel as en roet in de kachel: Een overvolle kachel met as en roet kan de luchttoevoer belemmeren.
  16. Onvoldoende ventilatie in de ruimte: Een slecht geventileerde ruimte kan de zuurstoftoevoer naar de kachel verminderen.
  17. Te dichte deur van de kachel: Als de kacheldeur te snel of te strak gesloten is, kan er te weinig lucht binnenkomen.
  18. Geen goede vonk of vuurbron: Als de aansteker of lucifer niet voldoende warmte biedt, zal het vuur niet starten.
  19. Schade aan de kachel of pijp: Beschadigingen of lekkages kunnen de luchtdoorstroming belemmeren.
  20. Te snel de luchttoevoer afsluiten: Als de luchttoevoer te snel dichtgedraaid wordt, kan het vuur verstikken voordat het goed brandt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Praggel

Bericht door Praggel »

Ze hebben het wel is over : valse trek of valwind
wat mag dat dan wezen.

Mvg
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Praggel

Bericht door Praggel »

kockie schreef: 08 okt 2024, 16:09 Valwind

Valse trek
Sie , zo dus
dormos

Bericht door dormos »

Valwind

Valse trek
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ruuben

Bericht door Ruuben »

21 afzuigkap stond aan.
Praggel

Bericht door Praggel »

Sta tegenwoordig nergens meer van te kijken.
Plaats reactie