Hol plafond/zoldervloer isoleren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
manson538

Hol plafond/zoldervloer isoleren

Bericht door manson538 »

Dag allemaal,

Ik ben van plan om binnen een paar weken het plafond van mijn eerste verdieping te isoleren.
Het plan in het heel kort:
  • Gipsplafond er uit
  • PIR isolatieplaten er in
  • Dampwerende folie eroverheen
  • Gipsplafond er in
2/3 van mijn woning heeft boven de 1e verdieping een zoldervloer liggen. Deze gaat er niet makkelijk uit. Vandaar dat we het van onder aanpakken.
Zo kan ook alles goed worden afgetaped.

Ik heb beelden kunnen maken van het deel van mijn zolder, zonder vloer. Hierop is de lattenconstructie te zien waar het huidige gipsplafond aan is bevestigd.

Nu mijn vraag: Hoe kan ik hier het beste de PIR platen in plaatsen, dampwerende folie over trekken en vervolgens de boel weer dicht maken met ruimte voor elektra. Mijn preferentie zou het hebben om de platen tussen de draagbalken te kunnen plaatsen. Op die manier gaat er geen ruimte verloren.
Screenshot_117.jpg
Ik hoor graag jullie input!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1980

Re: Hol plafond/zoldervloer isoleren

Bericht door 1980 »

Zou eerder van bovenaf glaswol erin leggen
Hoeft je gips ookniet vervangen te worden
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Precies, een loop/kruipplankje over de balken leggen en mooi een paar dikke rollen glaswol uitrollen. Dat sluit ook veel beter aan op de gordingbalken dan die pir platen.
Of je kunt die pir platen haaks om leggen, ook bovenop die gordingbalken. Vaak hebben pir platen een mes-groef verbinding waardoor een mooi aaneengesloten isolatielaag ontstaat.
manson538

Bericht door manson538 »

Dank voor de snelle terugkoppeling! De kwestie zit hem in dat dit slechts 1/3e van de woning betreft. De rest van het plafond op de 1e verdieping is niet van boven toegankelijk en zal dus vanaf onder moeten worden geïsoleerd. Het vervangen van het gips is voor mij geen mega probleem. Alle kamers op de 1e verdieping moeten nog worden verbouwd en dit biedt meteen kans om de elektra aan de pakken.
JantjeV8 schreef: 27 sep 2024, 07:20 Precies, een loop/kruipplankje over de balken leggen en mooi een paar dikke rollen glaswol uitrollen. Dat sluit ook veel beter aan op de gordingbalken dan die pir platen.
Of je kunt die pir platen haaks om leggen, ook bovenop die gordingbalken. Vaak hebben pir platen een mes-groef verbinding waardoor een mooi aaneengesloten isolatielaag ontstaat.
Ik wil op een dag een vloer leggen op het 1/3 open deel. Ik kan hierdoor niet dikker dan 10cm leggen. Voor de rest van het huis geldt dat er al een vloer boven het plafond zit, dus hier ben ik gebonden aan de +- 10cm en is het vervangen van een gipsplafond de enige optie.

Klopt! rabatten zou een optie zijn. Alternatief is het goed af te tapen, maar dat zou uiteraard vanaf onder moeten.
Plaats reactie