Cv haard leidingwerk

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Roy2@

Cv haard leidingwerk

Bericht door Roy2@ »

Ben op dit moment bezig met leidingwerk voor de cv houtkachel..

Mijn vraag is wat voor leiding moet ik gebruiken van de cv houtkachel naar buffervat.. volgens de installateur kan ik gewoon uponor 25 gebruiken. Maar heb daar zelf geen goed gevoel bij

Nu zag ik alupex leiding met een temperatuur van 95 graden en 110 graden piek.. of moet ik solar buis gebruiken? Waarvan hij zegt dat die teveel weerstand heeft..
LeaD

Re: Cv haard leidingwerk

Bericht door LeaD »

Wat is er mis met inox, koper of stalen buis ? Behalve de kostprijs kunnen deze allemaal tegen extreem hoge temperaturen net als je kachel zelf . Kunststof wordt plastisch als de temperatuur toeneemt . Bij alupex krijg je scheiding van de verschillende lagen bij een te hoge temperatuur . In combinatie met druk laten je knelfittingen het afweten . Vertrouw niet alleen op de veiligheidsfuncties die zijn ingebouwd in de kachel . In noodgeval ( b.v.b. bij stroomuitval ) dient uw installatie autonoom verder te werken tot dat de brandstof (hout) volledig is opgebrand .

Als je installateur zegt dat solarbuis teveel weerstand heeft kan alleen maar betekenen dat hij geen scholing heeft gevolgd . Kent hoogst waarschijnlijk het verschil niet tussen turbulente en laminaire stroming en waarom dat zeer belangrijk is bij viskeuze vloeistoffen zoals glycol .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Roy2@

Bericht door Roy2@ »

Heb 3 mantelbuizen 125

Woning: afstand naar de schuur is 21 mtr totaal
2 naar de woning waarin
-aanvoer/retour cv. 25mm uponor
-Gasleiding 25 mm
-aanvoer/retour houtkachel (hier wil ik dus Solarflex geïsoleerde buis, EWK DUOthermosta.voor gaan gebruiken)
2x data
1x 5x1 stuurkabel
1x4.08 thermostaatkabel.

Zomerhuis:
Aanvoer en retour cv
En 4x0.8 thermostaat
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ho! Pas op de plaats.... Wat is je overkoepelende plan. Wat voor een kachel? Hoeveel kW, hoeveel kW waterzijdig? Wat voor een buffer? Waar komt de buffer?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Roy2@

Bericht door Roy2@ »

In de schuur komt;

Buffervat 800l
Heatpipes op dak 2x 24
Cv ketel

Kachel 11 kw 6.2 kw waterzijdig
Roy2@

Bericht door Roy2@ »

20240921_084510.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LeaD

Bericht door LeaD »

En het buffervat is ook nog eens voorzien van een friswaterspiraal voor sanitair warmwatergebruik ?
Roy2@

Bericht door Roy2@ »

Heb een complete set gekocht bij de boiler staat tapwater en cv.

Zomerhuis ; zit vloerverwarming 40m2 en dan badkamer en keuken

Woning ; hebben we de cv nog nooit aangehad alleen maar warm gestookt met houtkachel en de cv ketel.alleen gebruikt voor douche
LeaD

Bericht door LeaD »

en nu wordt de houtkachel vervangen door een cv-houtkachel als ik het goed begrijp . Het overige is reeds bestaand of werkend .
Roy2@

Bericht door Roy2@ »

Ja de houtkachel word inderdaad vervangen voor hout cv.

De installatie moet nog worde gedaan maar ik doe de leidingen en kabels zelf leggen scheelt weer arbeid voorde monteur.

Beide woningen zijn nu voorzien van een cv installatie.. de monteur zei dat we het beste 1 cv ketel kunnen plaatsen waar de houtcv installatie komt.

Maar ik wil graag weten welke leiding ik moet leggen naar de houtcv kachel want uponor vertrouw ik niet...maar hij zegt dat die duo solar leiding te veel.weerstand heeft ofzo
LeaD

Bericht door LeaD »

En mocht het fout gaan met een geplaatste uponor buis, kan deze nadien nog worden vervangen zonder de vloer open te breken ?
Roy2@

Bericht door Roy2@ »

Ja mantel buis 125mm ligt van schuur tot aan de woning en de rest ligt hij in de kruipruimte..
LeaD

Bericht door LeaD »

125, veel isolatie gaat daar niet meer bij kunnen ...
Ruuben

Bericht door Ruuben »

cv staal is beter te hanteren. Uponor is best prijzig, ik hoop niet dat je daar ook duur persgereedschap bij moet hebben. Zelf heb ik een gedeelte alupex met handkoppelingen gebruikt omdat ik er altijd bij blijf kunnen vanaf mijn buffer naar cv ketel en ook voor drinkwater. Alles is begrensd op 70 graden. Er bij professionele montage is tijdwinst hetgene de de hogere productprijs rechtvaardigt denk ik. Er is weleens een slechte product reeks bij alupex achtige buizen geweest, inderdaad iets chinees.
Maar rondom kachels waar de temperatuur boven de 70 graden uit komt zou ik het niet toepassen, dan gaat de levensduur volgens specs naar 1 jaar.
Maar voor naar je tuinhuis lijkt me uponor prima. Vanaf je cv of buffer ga je toch niet hoge temperaturen wegsturen lijkt me, alleen maar meer verliezen.

Ribbelbuis is gewoon slechte oplossing, alleen maar tijdwinst voor monteurs. Ik heb het alleen gebruikt naar mijn drukvat. Het zonnecollectoren deel allemaal gladwandig ter voorkoming van pompweerstand. Aan elkaar gesoldeerd koperbuis.
LeaD

Bericht door LeaD »

Zonnecollectoren met glycol ?
Plaats reactie