Valappels marineren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PlantageBohémien

Valappels marineren

Bericht door PlantageBohémien »

Mijn appel en perenbomen zijn nog jong, dus dan mag je nog niet alles verwachten, en ik heb zelf nog veel te leren, wat betreft ziekten en plagen, snoeien en bemesten.
De bomen heb ik geplant redelijk dicht bij elkaar, langs een houten rek, dat bleek dit jaar een voordeel tijdens de koude inval in het voorjaar, ik kon de bomen makkelijk afdekken met folie, wat nodig was want ze stonden net in de bloei.
Dus ik heb nu een redelijke oogst, met wat kleinere appels en peren, sommige mooi, andere met mankementen, zoals met bruine stippen, schijnt te komen door verkeerde bemesting, verhouding kalk - kali, niet goed.
Die stippen zitten op de schil, dus schillen dan zijn ze eetbaar, de smaak kon beter, dat geld ook voor valappels, de appels zouden nog wat uren zon moeten hebben, maar nu is het slecht weer met wind, en de appel valt van de tak.
Nu probeer ik wat uit om deze appels toch te eten, met schillen en dan in stukken snijden, en marineren, kan men de smaak sterk verbeteren.
Met suiker in heet water oplossen, daarbij een smaakje toevoegen, zoals siroop .maar ook met likeur, of bijvoorbeeld rode port.
Met weggooien heb ik moeite, en zo kan ik toch genieten van een deel v d oogst, groet uit het Boheemse Woud.
Plaats reactie