buitengevelisolatie: goedkoopste ecologische isolatie?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rijpezweer

buitengevelisolatie: goedkoopste ecologische isolatie?

Bericht door rijpezweer »

Beste,

Hoe zou jij een piepklein vrijstaand huisje energiezuinig inrichten? Het gaat om een bakstenen bouwval voor van eind negentiende eeuw met ongeveer 55 m² buitenvoetafdruk en een gelijkvloers plus de ruimte onder het dak. Er is ook nog een losstaand bijgebouw van dik 20 m². De muren zijn droog en dat is het zowat. Er is aan drie kanten veel ruimte om langs buiten te isoleren. Langs de vierde kant is het wat krap, maar als de buur wat wil meewerken komt ook dat wel in orde.

Ecologische materialen, materiaalbudget en eenvoudige technieken zijn prioritair. Tijdbudget is minder een probleem.

Ik denk aan volgende opbouw voor de buitenmuren:
- fundering met zoveel mogelijk steenpuin en glasschuimgranulaat en zo weinig mogelijk beton, parallel met de huidige buitenmuur
- houten regelwerk met strobalen ertussen geperst tegen de gevels
- (tras)kalkpleister als buitenafwerking
- leempleister als binnenafwerking

Voor de vierde muur ga ik misschien niet genoeg ruimte hebben. Dan zijn glasschuimplaten misschien te overwegen. Iemand ervaring mee? Wel duur, maar hoe zou je het anders doen? Kalkhennep langs binnen neemt echt wel veel ruimte weg...

Het dakgebinte zou ik uitdikken naar buiten en er cellulose tussen spuiten. Tenzij ik er een volwaardige verdieping van maak. Dan worden die muren ook strobouw. Goeie ervaring mee. Enkel de verhoogde dakconstructie wordt dan cellulose.

De meeste ramen zijn van hout met dubbel glas in vrij behoorlijke staat. Met wat geluk kunnen die nog een tijdje mee. Anders zie ik weinig alternatieven voor pvc ramen:
- Hoe zit het met twee ramen met vijftien centimeter ertussen - de oude noordse methode? Levert dat merkelijk beter resultaat op dan dubbel glas? Aan zo'n tweede houten raam zou ik me zelf nog wel eens durven wagen.
- Vast gemonteerd glaspakket zonder frame is ook een mogelijkheid. Als je dat volgens de regels van de kunst doet moet dat ook nog wel meevallen.

De vloer zou ik uitgraven, glasschuimgranulaat aanbrengen, vloerverwarming en traditionele gebakken tegels.

Voor (vloer)verwarming zou ik werken met een hout- of pelletketel. Die kan ook het sanitair warm water verwarmen. In de zomer kan dat met fotovoltaïsche panelen. Over een zonneboiler twijfel ik nog. Zelfs al is zoiets drie keer efficiënter in het opwekken van warmte, daar komt toch weer meer bij kijken. En dan is er nog de vraag hoe het bijgebouw te verwarmen. Er ligt dik drie meter tussen hoofd- en bijgebouw. In principe zou ik van de - momenteel open- tussenruimte een gemeenschappelijke inkomhal kunnen maken en daar de pelletketel kunnen zetten. Vrienden in het hoge noorden doen zoiets. Dat werkt best goed.

Groeten,

rijpezweer
JantjeV8

Re: buitengevelisolatie: goedkoopste ecologische isolatie?

Bericht door JantjeV8 »

Hergebruik van steenwol en hout of staal, dan hoef je niets nieuws aan te spreken. Of dat bij uw begrip "goedkoop" past weet ik niet. Maar kleine hoeveelheden zijn goed in consistente kwaliteit verkrijgbaar uit de recuperatie-handel.
rijpezweer

Dag Jantje,

Bedankt voor de tip rond steenwol. Ik heb ook in Vlaanderen wat tweedehandsaanbod gevonden.

De geschiedenis van gebruikte steenwol is natuurlijk wat lastig te achterhalen. Ik zou niet graag steenwol vol asbeststof binnenhalen. Of zie ik risico waar er weinig is? Ik kan het moeilijk inschatten...

rijpezweer
rijpezweer

Dag Jantje,

Hoe zou je tweedehands steenwol gebruiken? Tussen twee lagen panelen drukken? Dan zou je zelfs sterk verscheurde resten rotswol moeten kunnen hergebruiken.

Bedankt alvast voor je antwoord!

rijpezweer
Plaats reactie