Vragen over isoleren met PIR

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Anne2

Vragen over isoleren met PIR

Bericht door Anne2 »

Situatie:
Het is een huis uit ongeveer 1890, dus steensmuur, houten vloer met kruipruimte en houten plafond. Niets geïsoleerd. Buitenom isoleren kan niet. Binnen isoleren kan maar gedeeltelijk. Ik wil heel graag informatie wil hoe dit aan te pakken.
en misschien jullie ervaringen horen.

Het plan is de woonkamer goed te isoleren zodat ik daar de winter kan verblijven. En ook als het gas erg duur zal worden heb ik geen opties voor warmtepomp met vloerverwarming enz. Ik wil isoleren met glaswol in vloer en plafond en pirplaten tegen de muren en de ramen aanpakken. Pir geeft meeste isolatie met dunste materiaal vandaar die keuze voor de muren. Ik wil die woonkamer eigenlijk 0 op de meter. Er zit evt nog een oude schoorsteen.

Mijn vragen voor de muren zijn:

1. Welke dikte pirplaten is nodig voor de drie buitenmuren (nul op de meter)?

2. Welke dikte pirplaten is nodig voor de binnenmuur (om koude brug te voorkomen en de gang wordt niet/nauwelijks verwarmd.

3. Wel/geen spouw ertussen en zo ja hoeveel cm?

4. Ik zie filmpjes van latten horizontaal op de muur en daar de pirplaten opgeplakt. Ik zie ook tussen verticale staanders bij glaswol.

5. Iemand zei in de buitengevel om de 60 cm een ventilatiegat met bijenbekje plaatsen, dat is lelijk en zie ik nergens, klopt die informatie?

6. Een filmpje zegt meer dan RD2,5 geeft vochtproblemen (dat filmpje ging over glaswol maar is dat dan ook niet zo met Pir. Mijn grootste angst is vochtproblemen.

7. Van de muur kwam 1 cm dikke multiplexplaten, kan ik die hergebruiken? Dus zeg 2 zijdig aluminium met die platen, maar hoe bevestig ik die al je de pirplaten tegen elkaar aan lijmt?

8. Is dikke pirplaat duurder dan bijv 3 lagen dunnere?

9. Als je goed isoleert wordt de buitenmuur veel kouder, gaan de balkenkoppen dan geen last van condens krijgen? Deze vraag komt op na het lezen van: viewtopic.php?t=2228&hilit=pirplaten&start=30

Mijn grootste vraag is kan ik die woonkamer zo isoleren dat ik niet/nauwelijks hoeft te stoken, ik ben een koukleum. En mijn grootste angst is vochtproblemen.

Wat er zat was tempex 2 cm dik met multiplexplaten van 1 cm. En strak tegen de muur zat doorzichtig plastic. Ik geloof dat er geen vochtprobleem was. Dat heb ik er af gesloopt.

Ik vind dit erg lastig ook om informatie te vinden.
rijpezweer

Re: Vragen over isoleren met PIR

Bericht door rijpezweer »

Een muur van binnenuit isoleren met dampdicht materiaal is naar vochthuishouding heel lastig goed uit te voeren. Je loopt heel makkelijk tegen vochtproblemen aan. Aansluitingen tussen muur en balk zijn zoals je al aangeeft dikwijls behoorlijk problematisch. De problemen gaan zich ook pas na jaren manifesteren.

Is een meer dampopen isolatie voor de muren een optie? Heb je daar voldoende breedte voor in de woonkamer?

Wat de kruipruimte betreft moet je toch echt opletten met glaswol.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Het zal qua vocht erg meehelpen als de muren rondom beschermd zijn door een flinke overstek van het dak. Ook kan het helpen als je aan de buitenzijde tegen de buitenmuur zorgt dat regenwater heel makkelijk weg kan, in elk geval niet tegen uw muur blijft liggen.

Is het van binnenuit mogelijk dat u een stalen/houten wandrek plat op de vloer in elkaar schroeft. Een goede damp-open folie daar overheen trekt, keurig netjes op de omkanten van dat rekje aftapen, vervolgens dat rek omhoog kantelen zodat het ineens op z'n plek staat, en dan op die wijze dat er aan de onderzijde van die wand een kitrups op de grond ligt en die dampopen folie op een cm of 4 van de steense muur af komt te staan. De ruimte rondom die nieuwe wand netjes afschuimen zo dat je het schuim naderhand niet hoeft weg te snijden?
Als dat staat, kun je verder isoleren: Het rekje vol zetten en evt nog een harde laag isolatie over de binnenzijde die als 1 doorgaande laag wordt aangebracht. Met een gisp(vezel)plaat schroef je door die isolatielaag heen vast een het rekje.
Anne2

Bericht door Anne2 »

JantjeV8 schreef: 27 aug 2024, 07:29 Het zal qua vocht erg meehelpen als de muren rondom beschermd zijn door een flinke overstek van het dak. Ook kan het helpen als je aan de buitenzijde tegen de buitenmuur zorgt dat regenwater heel makkelijk weg kan, in elk geval niet tegen uw muur blijft liggen.

Is het van binnenuit mogelijk dat u een stalen/houten wandrek plat op de vloer in elkaar schroeft. Een goede damp-open folie daar overheen trekt, keurig netjes op de omkanten van dat rekje aftapen, vervolgens dat rek omhoog kantelen zodat het ineens op z'n plek staat, en dan op die wijze dat er aan de onderzijde van die wand een kitrups op de grond ligt en die dampopen folie op een cm of 4 van de steense muur af komt te staan. De ruimte rondom die nieuwe wand netjes afschuimen zo dat je het schuim naderhand niet hoeft weg te snijden?
Als dat staat, kun je verder isoleren: Het rekje vol zetten en evt nog een harde laag isolatie over de binnenzijde die als 1 doorgaande laag wordt aangebracht. Met een gisp(vezel)plaat schroef je door die isolatielaag heen vast een het rekje.
JantjeVB De buitengevel is wit geschilderd, ik weet niet waarmee.

Als ik het goed begrijp wil je eerst een spouw van 4 cm (dat is veel ruimte), dan een dampopen folie. Daarna rachels met daartussen glaswol/steenwol en daarop nog pirplaten afgewerkt met gipsplaten.
Folie zit normaal aan de warme kant, waarom gebruik je zo de folie?

Wat ik uit een filmpje heb. Eerst horizontale latten direct tegen de muur. Dit is dan de spouw van 1,5 a 2 cm.
Daartegen pirplaten gelijmd. In dat filmpje gebruiken ze pirplaten met fermacel (gips). Je hebt pir met osb/gips/underlayment.

Komt nieuwe vraag op, als die latten direct tegen de buitenmuur zitten, rotten die dan niet weg, moet daar geen plastic achter zoals eerst het geval was?
rijpezweer schreef: 26 aug 2024, 02:13 Een muur van binnenuit isoleren met dampdicht materiaal is naar vochthuishouding heel lastig goed uit te voeren. Je loopt heel makkelijk tegen vochtproblemen aan. Aansluitingen tussen muur en balk zijn zoals je al aangeeft dikwijls behoorlijk problematisch. De problemen gaan zich ook pas na jaren manifesteren.

Is een meer dampopen isolatie voor de muren een optie? Heb je daar voldoende breedte voor in de woonkamer?

Wat de kruipruimte betreft moet je toch echt opletten met glaswol.
Rijpezweer. Je bedoeld geen pirplaten maar een doorlaatbaar materiaal. Enerzijds neemt die meer ruimte in. Anderszijds zijn die ook vochtgevoeliger, PIR zelf kan goed tegen vocht.

De kruipruimte is droog. Huis ligt hoog op oude rivierduin. Kruipruimte komt bovn maaiveld uit en is geventileerd.

Inmiddels heb ik meerdere opties gehoord tegen vocht:
* om de 60 cm gat boren in voeg met bijenbekje.
* langs de kant gaten boren in het plafond waar dan glaswol ligt tussen houtenvloer en gipsplaat in en gaten in de vloer, die ook van hout is met daaronder glaswol en folie, maar dan zou ik het glaswol niet door moeten laten lopen in de kant. Ook omdat de wandisolatie dik is zou dat niet nodig zijn (glaswol tot de muur bedoel ik).

Ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik nu weet hoe ik het moet doen.
rijpezweer

Gelijk wat je doet, geen glaswol gebruiken. Als je daar zo dicht mogelijk bij wil blijven, kies dan steenwol.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Anne2 schreef: 27 aug 2024, 21:00 Als ik het goed begrijp wil je eerst een spouw van 4 cm (dat is veel ruimte), dan een dampopen folie. Daarna rachels met daartussen glaswol/steenwol en daarop nog pirplaten afgewerkt met gipsplaten.
Folie zit normaal aan de warme kant, waarom gebruik je zo de folie?

Komt nieuwe vraag op, als die latten direct tegen de buitenmuur zitten, rotten die dan niet weg, moet daar geen plastic achter zoals eerst het geval was?
Je geeft zelf het antwoord al.
Ik zou de binnenkant van de muur niet willen raken. Het condens en verzadigd regenwater wat daar naar beneden kan lopen, moet vrij weg kunnen zonder hout of andere materialen te raken. Zorg dat het aan de onderkant ook weg kan, en dan niet de kruipruimte in, maar naar buiten toe.

De damp-open folie zit aan de koude zijde van de constructie.
De pir-isolatie heeft veelal een aluminium laag, als je die platen na het aanbrengen met alu-tape afdicht, dan vorm je daarmee een dampremmende laag aan de warme zijde van de constructie. Lukt dat niet, dan zou je daar een pe-folie als dampremmer toe kunnen passen.
rijpezweer

Bepaalde soorten cellenbeton en kalkhennep kunnen ademende alternatieven zijn. Dat zou nog minder risico op vochtproblemen moeten opleveren, maar je offert er natuurlijk wel iets meer plaats voor op...
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

rijpezweer schreef: 28 aug 2024, 13:17 Bepaalde soorten cellenbeton
Bedoel je bijvoorbeeld Multipor?
Ik heb dit toegepast op de enkelsteens aanbouw. Qua vocht gaat het goed. Of het werkelijke isolatie effect groot is kan ik niet vertellen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
rijpezweer

benthuis schreef: 30 aug 2024, 19:46
rijpezweer schreef: 28 aug 2024, 13:17 Bepaalde soorten cellenbeton
Bedoel je bijvoorbeeld Multipor?
Inderdaad. Zoiets levert vrij behoorlijke isolatiewaarden met veel minder potentiële vochtproblemen. Voor zover je afwerking (verf, ...) ook dampopen blijft tenminste!
Plaats reactie