Briketten van paardemest

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

AMA

Briketten van paardemest

Bericht door AMA »

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum dat ik speciaal heb opgezocht omdat ik op het Paardnatuurlijk forum een post zette ivm zelfgemaakte briketten gemaakt van paardemest.

Deze zouden niet stinken, langer branden dan hout en de asse geeft als bemesting achteraf nog een hogere opbrengst in de groentetuin.
Een systeem dat in armere landen heel normaal is maar waar mensen hier letterlijk hun neus voor ophalen.

Aangezien ikzelf een aantal paarden heb die ik zo natuurlijk mogelijk houd, is mest scheppen op de weide een regelmatige bezigheid.
Zou nu graag willen proberen om hier briketten van te persen.
Heb net ook al info gevraagd over een papierbrikettenpers die te koop stond ergens, maar moet deze info nog aankrijgen.

Is er iemand onder jullie die ooit al een dergelijk experiment gedaan heeft?
Enige suggestie?
Noteer dat het een kleinschalig initiatief betreft, maar dat op PN al verschillende geinteresseerden waren
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Re: Briketten van paardemest

Bericht door nck »

Hoi AMA,

Je zou eens moeten zoeken op de oostenrijkse fora over biobrandstoffen en pellets e.d. Ikzelf heb daar een bedrijf gevonden dat van paardemest gemengd met houtvezel / snippers, briketten en pellets produceerd, en er zelfs een patent op heeft. De paardemest schijnt een sterk katalitische werking te hebben op het verbrandingsproces en voor relatief schone rookgassen te zorgen. Het idee is helemaal niet vreemd, alhoewel ik denk dat je met een papierpers niet ver komt omdat de briketten te zacht zijn.
De briketten van die leverancier waren zwart van kleur en onder hoge druk geperst in een excenterpers.
Ik zal proberen of ik de link nog kan achterhalen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb er zelf eigenlijk nooit verder over nagedacht, omdat ik er vanuit ging dat mest stoken vreselijk stinkt. Blijkbaar is dat niet zo.

Paardenmest kun je overal gratis krijgen. De meeste (hobby)tuinders willen het niet al te regelmatig hebben. Vandaar de maneges het meestal moeten laten afvoeren.

Ik zelf vraag me af of er niet een redelijk tot goed resultaat te behalen is met licht geperste paardenmest? Evt gemengd met stro en zaagsel.
Nadeel is dan waarschijnlijk dat je minder energie hebt per volume-eenheid t.o.v. geperste pallets. Maar dat is te overzien.

Albert
Change, before you have to.
AMA

Bericht door AMA »

Wel, ik heb het idee via een paardenvriendin in Saskatchewan die het zelf ook weer had van een Amerikaan.
Die perste de briketten zelf door gewoon in een bakje met zijn laarzen de mest samen te duwen. Omkeren en laten drogen.
Dus eigenlijk heel weinig druk, zelfs al zal hij meer wegen dan ik ;-)

Het is blijkbaar moeilijker om aan te steken dan gewoon hout, maar hij beweert dat het 1,5 keer zo lang brandt.

Ik spreek nu van pure, zuivere paardemest, zonder stro of niet-gegeten hooi tussen.

Hij heeft ook geexperimenteerd door de mest te mengen met zaagsel en zo maar dan werd het een stinkende bedoening om de briketten te maken en niet echt een beter resultaat blijkbaar.

De asse die hij achteraf in experiment in zijn moestuin gooide gaf na een minimum 2 jaar tussen 20 en 40% meeropbrengst dan de percelen met chimique of klassieke kalk op.
Lijkt me dus zeker interessant om te proberen, maar ik zoek een gemakkelijke methode om te persen zodat ik dat gewoon elke dag kan doen wanneer ik de mest van de weide haal.
rob-gab

Bericht door rob-gab »

Dag Ama,

Mij interesseert het onderwerp me ook in hoge mate. Mocht jij of een ander forumlid hier meer over te weten komen, eventueel buiten dit forum om, of suggesties hebben/krijgen laat het dan weten.

Wij hebben ook paarden. Die staan in de stal op houtvezel. Dat gaat nu gemengd met de mest naar de mesthoop waarvan de inhoud 2 maal per jaar tegen betaling wordt afgevoerd. Dat is mij een doorn in het oog. Hiermee zou ik toch heel veel warm water moeten kunnen maken en/of de mest/houtvezel al dan niet in briketvorm in de houtkachel kunnen verbranden.

Ik heb wel eens wat ge-expirimenteerd door mbv een omhulsel van kranten, water en een emmer ronde pakketjes te stampen, drogen en verbranden. Dat laatste ging prima, ofschoon de pakketjes na drogen vrij los van structuur zijn. Het maken van de pakketjes is echter zeer bewerkelijk. Ik zoek dus een makkelijkere methode om briketten te maken.

Rob
AMA

Bericht door AMA »

Hallo Rob,

Ik kreeg het idee zelf van een paardenvriendin in Saskatchewan, zij had het weer van iemand anders.
Op haar log praat ze hierover wanneer ze er zelf mee bezig is:
http://www.saskiadockrill.com/111AAADagboek8.html
ga naar donderdag 16 april

Ze heeft sindsdien nog niet gezegd of ze de briketten al gebrand heeft.
Ik vermoed dus dat die nog gewoon aan het drogen zijn.

Ik heb zelf intussen al een paar bloempotjes gevuld, moet ze nog omkieperen en zien of ze heel blijven.
Dit is dan wel zuivere mest of mest met een beetje gras tussen (van de weide gehaald).

Heb nog geen andere methode gevonden intussen. Kan je dus ook nog niet vertellen hoe het branden verloopt.

Maar ga het zeker een dag proberen, net als bij jou: teveel biomassa om zomaar te laten weghalen.

Hou me op de hoogte?

Succes!

Ama
jadebree

Bericht door jadebree »

ik heb nog een papierbrikettenpers staan waarmee je 4 briketten in een keer kan maken voor 80 euro mag je er om komen
Rj

Bericht door Rj »

Bedankt voor de tip.. een interessante optie ook voor ons, deze paardedrollen.
Jeroen de Boef

Bericht door Jeroen de Boef »

Dank jullie voor het leuke verhaal, ik zit met dezelfde overwegingen om van paardenmest en houtvezel bruikbare energie te maken. Maar heeft iemand een concreet antwoord op de vraag hoe energie te maken.
Is er een pers om briketten te maken?
Mag de prut eerst composteren? Bij mij ligt namelijk alles buiten en wordt dus erg nat. Ik begrijp dat je met een pers het vocht eruit kunt krijgen maar daarna moet het toch ergens drogen.
Een andere vraag die mij bezighoud is of het mogelijk is om de vezels en de mest te scheiden en vervolgens de vezels te reinigen en daarna te hergebruiken. Wellicht heeft iemand antwoord.
Brit

Bericht door Brit »

Hoi Jeroen,

Het eerst laten composteren (rotten) van een brandstof (hout, mest of wat dan ook) zal de energiewaarde laten dalen en waarschijnlijk een schone verbranding van dit materiaal lastig of onmogelijk maken. Als je het wil laten composteren, kan je er beter een goede meststof/bodemverbeteraar van maken als je niet te veel ontwormingsmedicijn aan de paarden geeft. Na een jaar heb je dan nog ongeveer een kwart over van de hoop die je in een jaar hebt verzameld. Dat is dan prima mest om boompjes mee te kweken die je daarna in je kachel kan verbranden..... :wink:
Jeroen de Boef schreef:Een andere vraag die mij bezighoud is of het mogelijk is om de vezels en de mest te scheiden en vervolgens de vezels te reinigen en daarna te hergebruiken. Wellicht heeft iemand antwoord.
Dit is waarschijnlijk aardig te doen met een (blad)blazer doordat alle droge vezels goed tussen de natte vandaan te blazen zijn. Maar de gedachten aan de stofwolken die daarbij vrij gaan komen geven me al de kriebels :cry:

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
AMA

Bericht door AMA »

Wat zou je dan met die vezels nog wel doen???

Die zijn toch een absoluut ingredient van de mest, wellicht helpen die wel om de mest te doen branden.

Ik heb zelf nog niet echt de briketten gemaakt, gewoon omdat ik nog geen pers had en eigenlijk ook omdat ik er geen tijd voor had.
Je laat ze drogen onder een afdak, normaliter moet het warm en droog genoeg zijn om het werk te doen.
Alhoewel, hier in Belgie...

Wij verhuizen binnenkort naar Italie en daar hoop ik er zeker mee te beginnen, het is daar ook veel droger dus dat zal zeker helpen!

Maar ik weet iemand in Saskatchewan, Canada die het daar ook doet en die deze winter haar briketten goed gebrand heeft in haar kacheltje.
Niet wanhopen dus.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Jeroen de Boef schreef: Is er een pers om briketten te maken?
Die zijn er wel, maar duur!
Tenminste als je een stevige briket wil maken.
Maar daarvoor moet je uitgangsmateriaal wel droog zijn. Briketten maken op de wijze van papierbriketten moet je volgens mij niet doen.
Veel werk, weinig rendement. Dat soort briketten zijn volumineus en veel te los van structuur.
Een licht geperste briket moet wel lukken, maar dat zal niet zomaar handmatig kunnen. Moet je iets machinaals voor in elkaar knutselen.(Onder licht geperst versta ik toch iets anders dan de samengedrukte papierblokjes uit een papierpersje.)

Zoek eens op youtube. Sommige mensen maken briketten via eigengemaakte persen.
Eventueel op Engelstalige termen zoeken.

Jeroen de Boef schreef: Een andere vraag die mij bezighoud is of het mogelijk is om de vezels en de mest te scheiden en vervolgens de vezels te reinigen en daarna te hergebruiken. Wellicht heeft iemand antwoord.
De vaste mest er uit zeven :?:
Zeker als je niet voor 100% scheiding gaat, moet je dat wel lukken. Dan bedoel ik dat je niet volledig alle vezels eruit krijgt, wel de mest.
Desnoods uitzeven direct in de stal.

Albert
Change, before you have to.
deleted

Bericht door deleted »

Heeft hier nu iemand intussen concrete ervaring mee?

-Hoe maak je de beste briketten?
-Hoelang drogen?
-Hoe stoken?
-Welke calorische waarde kan je verwachten?
-en andere concrete ervaringen ... ?
AMA

Bericht door AMA »

Ik ben inmiddels zover dat wij in Italie wonen waar het veel droger is dan hier.
Heb al een heleboel mest bij elkaar maar heb nog steeds geen pers...

Aangezien wij ook nog geen kachel hebben, is het voorlopig nog geen prioriteit.
Maar ik hoop wel ooit een soort pers te vinden, want de hoeveelheid mest wordt telkens groter natuurlijk.

Calorische waarde weet ik niet hoe ik die zou moeten berekenen?
Tim

Bericht door Tim »

AMA,

http://lmgtfy.com/?q=Calorische+waarde+paardenmest

Eerste Link!

Houdt er wel rekening mee dat condens en het verbranden van mest een heel leuk corrosief mengsel oplevert. Ook het drogen van mest zorgt voor een hoge ammoniak uitstoot. Heb je buren?

Tim
Plaats reactie