Hoeveel zonnepanelen voor 100m2

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benthuis
Moderator

Hoeveel zonnepanelen voor 100m2

Bericht door benthuis »

Ik ben op zoek naar een hele dikke duim berekening van het benodigd op te stellen vermogen voor een 100m2 appartement.

Begane grond
Zeer goed geïsoleerd
6kw warmtepomp met SWW

Zijn er vier mensen met een ongeveer vergelijkbare situatie. Er is 40m2 aan potentieel dakoppervlak beschikbaar. Hoeft in de winter niet uit eigen opwek te kunnen draaien. 0 op de meter is het doel
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten

Re: Hoeveel zonnepanelen voor 100m2

Bericht door Adriaan Kragten »

Op mijn website: www.kdwindturbines.nl staat onder het menu "No wind energy" de notitie: "Ideeën over ween levensloopbestendig huis geschikt voor driedubbele bewoning". In hoofdstuk 5 van deze notitie staat een controle van de warmteverliezen. Het is wel zo dat ik behoorlijk wat aannames gedaan heb en ik ben niet goed genoeg thuis in deze materie om zeker te kunnen zeggen of deze allemaal realistisch zijn. Maar misschien heb je er toch wat aan. Ik ga in deze notitie uit van zonnepanelen van 300 W piek maar panelen van 1 m breed en 1,65 m hoog kunnen tegenwoordig wel in 400 W piek geleverd worden. Als je ze onder een kleine hoek op een plat dak legt dan moet je zeker in mijn laatste notitie kijken wat het effect van een kleine dakhoek is op de opbrengst in december.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Ben, een beetje hetzelfde verhaal. Mogen ze zichtbaar zijn? Vol zuid meeste opbrengst per paneel maar minder panelen mogelijk. Ik denk dat ik voor 20 a 30 graden en vol zuid zou gaan. Hoger geeft nog minder panelen ivm schaduwwerkung.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

En wat zei de laatste jaarafrekening van die woning?
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

JantjeV8 schreef: 13 mar 2024, 07:54 En wat zei de laatste jaarafrekening van die woning?
Helaas niet te vergelijken. Winkelpand en ongeisoleerd
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Aha, oke, dan heb je daar geen houvast aan.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

En het energielabel?
Of is dat (nog) niet beschikbaar van het pand?
Change, before you have to.
remco d

Bericht door remco d »

Thermostaat op 19 of op 23 graden maakt zomaar 30-40% verschil. Oriëntatie van het appartement ook. Kunt twee dingen doen denk ik:

Jaartje afwachten en zien wat je verbruikt hebt

Gewoon meer dan zat erop gooien. Niet echt ecologisch... Maar na twee jaar er achter komen dat er een paar panelen bij moeten doordat je een electrische auto op de stoep hebt staan schiet ook niet echt op.

Mvg Remco
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Hm. Niemand die een gooi durft te doen?
Alle adviezen zijn fijn, as ik meer gegevens had ook bruikbaar, maar meer is er niet.

Standaard gegevens over verbruik voor een 2 persoons huishouden in een tussenwoning zijn er wel. Maar nog niet van een all electric situatie voor zover ik kan vinden....
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Kun je een vergelijk doen op het vermogen van de cv-ketel die er voorheen hing?
pelletpower

Ben , je vraagt nu wat kost een auto. Wil je een grote? Een snelle? Een zuinige?

Wil je max gebruik maken van salderingsregeling? Wil je zoveel mogelijk gebruik in december afdekken? Enz enz
rijpezweer

Bericht door rijpezweer »

Waarom niet van de maximaal mogelijke oppervlakte aan zonnepanelen uitgaan? De extra kost zal allicht klein zijn, en je bent een stuk beter beschermd tegen toekomstige wijzigingen in de regelgeving. Kijk maar naar Vlaanderen...
pelletpower

Precies, met de elektrificatie die ingezet is ga je altijd tekort komen. Uitzetten kan altijd nog. Ik ben aan de laatste ronde begonnen. Paneeltjes van 2300-1150, 550 Wp. Tegen de tijd dat saldering misschien ooit afgeschaft gaat worden zijn ze drie keer terug gekomen. Eroei eroi bewijzen het etc etc, daar komt mijn mantra weer, als je nu nog met pv moet beginnen heb je of geen stroom nodig, of je loopt toch wel heel erg achter de feiten aan.
Plaats reactie