Windturbines bij waterschappen

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Post Reply
Adriaan Kragten

Windturbines bij waterschappen

Post by Adriaan Kragten »

Hierbij maak ik jullie opmerkzaam op het rapport: "Kansen voor kleine windturbines bij waterschappen". Dit rapport van 72 pagina's wordt uitgegeven door Stowa, website: www.stowa.nl/publicaties/----- en heeft als aanduiding: STOWA 2020-40 Windturbines.pdf. Er is ook een samenvatting van 1 pagina en je moet even zoeken op de website van Stowa om het gehele rapport te vinden. In dit rapport worden een groot aantal middelgrote windturbines beschreven die in Nederland te koop zijn.

Wat mij wel opvalt is dat het allemaal windmolens zijn die elektriciteit produceren. Het oppompen van water met een verticale as in de toren en een centrifugaalpomp, zoals dat door de Bosman windmolen gedaan wordt, lijkt niet in aanmerking te komen. Dit is waarschijnlijk zo omdat dit soort molens met een redelijk grote rotordiameter gewoon niet meer ontwikkeld worden. Maar technisch zou het moeten kunnen. Het voordeel is dat je geen rendementsverlies in de generator en de pompmotor hebt. Je hebt wel rendementsverlies in de haakse overbrenging in de kop. De polders werden vroeger ook leeg gepompt met molens die helemaal mechanisch waren maar de houten tandwielen hadden wel behoorlijke verliezen en het waterrad was ook niet alles. Daarbij hadden deze molens geen of maar een gebrekkige beveiliging tegen overtoeren waardoor er heel wat afgebrand zijn als men de rotor met een bandrem bij storm stil wilde zetten. Met moderne techniek zou het toch veel beter moeten kunnen. In mijn rapport KD 490 worden vier methoden beschreven over hoe met een windmolen water gepompt kan worden.
Slooij

Re: Windturbines bij waterschappen

Post by Slooij »

Ik ben benieuwd naar het rapport! ik ga het lezen. :D
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Post Reply