Even olie op het vuur gooien:
Ik ben het eens met de stelling dat houtrook ongezond is.
Nuancering:
Als je boven de schoorsteen van een gasketel gaat hangen is dat ook niet gezond.
Er zijn helaas heel weinig mensen die goed snappen hoe je een houtkachel zo schoon mogelijk kunt laten branden. Ik gok dat 95% van de houtstokers de kachel volproppen, aansteken, en als ie eenmaal loeit alle lucht toevoer kleppen dicht zetten
Hoe vaak ik het ook uitleg aan mensen, ze blijven het doen.
Ik heb een overbuurman gehad die binnen 3 jaar 2 keer schoorsteenbrand heeft gehad en niet snapte waarom.
Ik heb in een wijk gewoond waar alle huizen nog een schoorsteen hadden en de helft van de huishoudens regelmatig de houtkachel stookte. Dan dreven de zwarte wolken soms door de straat
Maar goed, modernere verbranding (ketels, auto's) stoten minder uit, maar wel weer fijner, ultra fijn, tot onmeetbaar fijn. Dat dringt dan weer dieper in het lichaam binnen en zorgt mogelijk op de lange termijn voor mogelijk nog meer ellende.
Ik denk dat de natuur heel eenvoudig werkt: als iets stinkt dan is het niet goed voor je (nu niet gaan roepen dat je houtvuur lekker vindt ruiken

) en moet je het niet in je mond of neus stoppen.
Ik herinner mijzelf nog het moment waarop onze dochter van 2 maanden oud voor het eerst de geur van een uitgeblazen kaars rook en het direct op een gillen zette. (inmiddels doet ze dat niet meer en vindt ze kaarsen branden leuk en lekker ruiken

)
Dat een hoop dingen tegenwoordig niet meer stinken of zelfs lekker zijn/ruiken wil nog niet zeggen dat ze gezond voor je zijn.
Het is een beetje appels en peren. Helaas is houtrook goed te meten en te ruiken en daarmee in het verdomhoekje geraakt voor mensen die schijnbaar schijt aan het milieu hebben en lekker ouderwets hout stoken in plaats van een helemaal van deze tijd warmtepomp die ook weer gemaakt moet worden, materialen kost en snachts echt op kolen/gas stroom de boel staat te verwarmen. Het voordeel is dan wel weer dat die kolen/gas centrale z'n rook zo schoon als mogelijk de lucht inblaast, daar zetten ze echt geen kleppen dicht als ie eenmaal lekker aan de gang is