Stroomverbruik wasmachine

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

LeaD

Re: Stroomverbruik wasmachine

Post by LeaD »

Om eens een beeld te krijgen, hoe vaak draai jij een was JantjeV8 ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
benthuis
Moderator

Post by benthuis »

Ik vindt dit een aardige vraag. Met behulp van Google:

Ik was 1,3 per week.
Zeg 6 per maand
Dus 72 per jaar.

Gemiddelde was beurt 0,5 kWh
Geeft 36kWh totaal

Vaatwasser doet het dubbele (hogere temperatuur water? Gebruik ik ook 1,5 keer per week)
10 jr oude wasmachine ook het dubbele (tot 3 dubbele)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8

Post by JantjeV8 »

LeaD wrote: 04 Mar 2024, 09:02 Om eens een beeld te krijgen, hoe vaak draai jij een was JantjeV8 ?
Da's geen moeilijke vraag: nooit. Ik ben getrouwd, gelukkig. (Tenminste, dat zij mijn moeder direct nadat we de handtekening in de akte gezet hadden :fff )
Praggel

Post by Praggel »

Die of dat Hot-fill functie bij een oudere wasmachine ,moet dat een Hot-fill apparaat zijn ,of mag dat ook
een Thermoskraan voor het douchen.

Mvg
LeaD

Post by LeaD »

Nadeel om dit toe te passen bij een oude wasmachine is dat er bij het spoelen dan ook warm water wordt gebruikt . Zonde natuurlijk .
Praggel

Post by Praggel »

Dat maakt hier niks uit .
Het water wordt toch opgevangen en spoel ik door de Wc.
Praggel

Post by Praggel »

Maar dat was geen antwoord op mijn vraag LeaD.dat antwoord wat je gaf

Mvg
LeaD

Post by LeaD »

Ja, je kan vullen door gebruik te maken van een thermostatische doucheknop . Je kan dan de wasmachine in de douche plaatsen en de afvoer rechtstreeks in de jachtbak van de wc lozen . Je septische put zal er wel bij varen .
Ook al eens in overweging genomen om een droog toilet te gebruiken ?
Praggel

Post by Praggel »

Je zult het niet voor mogelijk houden ,maar zo`n Droge Wc pot ken ik .
Het Nonolet Standaard

Mvg
Aart

Post by Aart »

Ik heb gespeeld met een hotfill. Mijn conclusie is dat het alleen maar verlies oplevert qua energie, of je moet ''gratis'' warm water hebben. (niets is gratis, kost altijd iets) Een moderne wasmachine verbruikt 0,5 kWh per wasbeurt. Wij hebben net een nieuwe (oude was echt kats versleten en had het hele huis onder water gezet) en die heeft zelfs een programma voor 20 graden. Dan wordt er dus praktisch niet verwarmd. Als je dan gaat spoelen met een hotfill thermostaatkraan op 35 graden gooi je alleen maar energie weg. Er zijn vrijwel geen wasmachines op de markt met een warmwateraansluiting, ik weet nu waarom: het levert namelijk niets op en kost alleen maar meer energie en onderdelen waardoor het een negatief effect heeft.

Ik heb dit ook bij onze vaatwasser getest, gewoon op de warmwaterleiding gezet. Verschil was echt niks, zelfs als ik de leiding van tevoren doorspoelde zodat er direct warm water a 70 graden uitkwam. Het punt is dat de machine ook opgewarmd moet worden. 5 minuten na het pakken van het warme water de vaatwasser open getrokken en gevoeld: water was afgekoeld naar ik denk een graad op 25. In het verbruik van de vaatwasser zag ik geen meetbaar verschil, die bleef rond de 0,75 kWh.

Mijn conclusie: Gewoon op de koud waterleiding en zo koud mogelijk wassen (minder is altijd beter en goedkoper :D ).

Als je trouwens iets goeds met je wasmachine wilt doen voor het milieu plaats dan een microfilter in je afvoer. Daarmee voorkom je dat er een hoop microplastics in het riool en verder terecht komen. Zoiets bijvoorbeeld (heb ik geen belang bij) https://www.wasmachinefilter.nl/
Als je geen synthetische dingen wast dan heeft het minder nut natuurlijk.
LeaD

Post by LeaD »

Gratis warm water kan van een zonneboiler komen .
JantjeV8

Post by JantjeV8 »

Daar zit natuurlijk wel wat in, het water moet ook een poosje op temperatuur gehouden worden.
Praggel

Post by Praggel »

Aart wrote: 06 Mar 2024, 09:52 Ik heb gespeeld met een hotfill. Mijn conclusie is dat het alleen maar verlies oplevert qua energie, of je moet ''gratis'' warm water hebben. (niets is gratis, kost altijd iets) Een moderne wasmachine verbruikt 0,5 kWh per wasbeurt. Wij hebben net een nieuwe (oude was echt kats versleten en had het hele huis onder water gezet) en die heeft zelfs een programma voor 20 graden. Dan wordt er dus praktisch niet verwarmd. Als je dan gaat spoelen met een hotfill thermostaatkraan op 35 graden gooi je alleen maar energie weg. Er zijn vrijwel geen wasmachines op de markt met een warmwateraansluiting, ik weet nu waarom: het levert namelijk niets op en kost alleen maar meer energie en onderdelen waardoor het een negatief effect heeft.

Ik heb dit ook bij onze vaatwasser getest, gewoon op de warmwaterleiding gezet. Verschil was echt niks, zelfs als ik de leiding van tevoren doorspoelde zodat er direct warm water a 70 graden uitkwam. Het punt is dat de machine ook opgewarmd moet worden. 5 minuten na het pakken van het warme water de vaatwasser open getrokken en gevoeld: water was afgekoeld naar ik denk een graad op 25. In het verbruik van de vaatwasser zag ik geen meetbaar verschil, die bleef rond de 0,75 kWh.

Mijn conclusie: Gewoon op de koud waterleiding en zo koud mogelijk wassen (minder is altijd beter en goedkoper :D ).

Als je trouwens iets goeds met je wasmachine wilt doen voor het milieu plaats dan een microfilter in je afvoer. Daarmee voorkom je dat er een hoop microplastics in het riool en verder terecht komen. Zoiets bijvoorbeeld (heb ik geen belang bij) https://www.wasmachinefilter.nl/
Als je geen synthetische dingen wast dan heeft het minder nut natuurlijk.
dat het alleen maar verlies oplevert qua energie
Wat bedoel je hier dan mee Aart.
Het water wat hier uit de kraan komt van Vitens , gebruik ik al 2 a 3 keer en misschien nog wel vaker.
Vaatwasser gebruik ik niet ,en de borden en pannen die vet zijn veeg ik eerst af met een papier van de keukenrol.
dan was ik alles ,en dat water gebruik ik weer voor de Wc of om de vloer mee schoon te maken .
Douche water wordt ook weer hergebruikt ,en noem maar op.

Mvg
Aart

Post by Aart »

Praggel wrote: 06 Mar 2024, 13:07
dat het alleen maar verlies oplevert qua energie
Wat bedoel je hier dan mee Aart.
Heel simpel, dat een hotfill meer energie kost dan dat het oplevert, zeker als je ook de grondstoffen voor de extra leidingen en appendages meerekent.
Praggel

Post by Praggel »

Hobby mag geld kosten ,en je kunt het zelfs nog zo maken dat het eerst geld kost en naderhand geld oplevert.
Heb jij die Hotfill nog ?! Aart

Mvg
Post Reply