Zonnepanelen niet op het zuiden
Moderator: Moderators
-
Adriaan Kragten
Zonnepanelen niet op het zuiden
Ik probeer er achter te komen wat het effect op het rendement is als zonnepanelen niet op het zuiden staan en wat de invloed is van het seizoen. Ik heb hierover info gevonden op de website: www.zonduurzaam.nl middels het artikel: "Is het plaatsen van zonnepanelen op het zuiden altijd de beste optie". In dit artikel staat het plaatje: "Percentage opbrengst per oriëntatie en hellingshoek" Voor een hellingshoek van 45° geldt: West 75 %, Zuidwest 95 %, Zuid 100 %, Zuidoost 90 % en Oost 75 %. Wat ik vreemd vind is dat Zuidwest niet gelijk is aan Zuidoost. Wat ik ook vreemd vind is dat een horizontale fouthoek van 90° die optreedt bij West en bij Oost maar een daling van het rendement van 100 % naar 75 % oplevert. Het kan zijn dat dit komt omdat men het bij de opbrengst over de jaaropbrengst heeft of misschien zelfs wel over de opbrengst in de zomer. Ik denk dat het verschil tussen Oost, West en Zuid veel groter is in december dan in juli maar daar kan ik niets over vinden.
In het artikel staat ook een grafiek getiteld: "Verschil plaatsing zonnepanelen Oost/West en Zuid" die een grijze lijn bevat voor Oost/West en een gele lijn voor Zuid. Beide lijnen beginnen 4 uur en eindigen om 22 uur. Deze lijnen moeten dus betrekking hebben op midden zomer. De lijn Oost/West heeft, denk ik, betrekking op een paneel op de Oost kant plus een paneel op de West kant en de lijn Zuid zou dan moet gaan om twee panelen op de Zuidkant want anders kun je de opbrengst niet met elkaar vergelijken. Ik zou ook graag willen weten wat de lijn is voor alleen een paneel op de Oost kant of alleen een paneel op de West kant.
Er moet een groot verschil zitten tussen midden zomer en midden winter. Stel we zitten op de evenaar en de zon maakt een boog zodat hij 's middags precies recht boven ons staat. Stel de dakhoek is 45°. Een paneel op het Oosten zal dan op het midden van de dag nog behoorlijk wat energie ontvangen. Pas als de hoek van de zonhoogte gelijk wordt aan de dakhoek, dan komt het paneel in de schaduw te liggen. Als we op een breedtegraad zitten waarbij de zon op het midden van de dag maar net boven de horizon uit komt, dan komt een paneel op het Oosten al even na het midden van de dag geheel in de schaduw te liggen. Ik ben daarom benieuwd hoe in Nederland de kromme voor het rendement er voor een dakhoek van 45° uit zie voor één paneel op het Westen of voor één paneel op het Oosten voor het midden van de winter.
Mensen die met een elektrische auto naar hun werk gaan en die om vijf uur thuis komen willen deze auto graag opladen met energie die ze zelf opwekken. Zonnepanelen op het Westen zullen dan tot laat in de middag nog wat leveren. Als de salderingsregeling opgeheven wordt dan moet je zo veel mogelijk zelf gebruiken en bij een groot verbruik aan het eind van de dag dan zijn panelen op het zuiden niet meer het optimum. Misschien is Zuid/West of geheel West dan beter.
Zolang je nog mag salderen is voor een maximale jaaropbrengst een dak op het zuiden met een dakhoek van 35° het optimum maar een dakhoek van 45° is nagenoeg even goed. Als de salderingsregeling opgeheven wordt dan is stroom in de winter veel meer waard dan in de zomer en dan zou een dakhoek van 60° wel eens het economisch optimum kunnen zijn. Voor nieuwe huizen zou je dus een dakhoek van zeker 45° moeten toepassen. Weet iemand waar ik info over de optimale dakhoek en de hoek t.o.v. het Zuiden kan vinden afhankelijk van de maand?
In het artikel staat ook een grafiek getiteld: "Verschil plaatsing zonnepanelen Oost/West en Zuid" die een grijze lijn bevat voor Oost/West en een gele lijn voor Zuid. Beide lijnen beginnen 4 uur en eindigen om 22 uur. Deze lijnen moeten dus betrekking hebben op midden zomer. De lijn Oost/West heeft, denk ik, betrekking op een paneel op de Oost kant plus een paneel op de West kant en de lijn Zuid zou dan moet gaan om twee panelen op de Zuidkant want anders kun je de opbrengst niet met elkaar vergelijken. Ik zou ook graag willen weten wat de lijn is voor alleen een paneel op de Oost kant of alleen een paneel op de West kant.
Er moet een groot verschil zitten tussen midden zomer en midden winter. Stel we zitten op de evenaar en de zon maakt een boog zodat hij 's middags precies recht boven ons staat. Stel de dakhoek is 45°. Een paneel op het Oosten zal dan op het midden van de dag nog behoorlijk wat energie ontvangen. Pas als de hoek van de zonhoogte gelijk wordt aan de dakhoek, dan komt het paneel in de schaduw te liggen. Als we op een breedtegraad zitten waarbij de zon op het midden van de dag maar net boven de horizon uit komt, dan komt een paneel op het Oosten al even na het midden van de dag geheel in de schaduw te liggen. Ik ben daarom benieuwd hoe in Nederland de kromme voor het rendement er voor een dakhoek van 45° uit zie voor één paneel op het Westen of voor één paneel op het Oosten voor het midden van de winter.
Mensen die met een elektrische auto naar hun werk gaan en die om vijf uur thuis komen willen deze auto graag opladen met energie die ze zelf opwekken. Zonnepanelen op het Westen zullen dan tot laat in de middag nog wat leveren. Als de salderingsregeling opgeheven wordt dan moet je zo veel mogelijk zelf gebruiken en bij een groot verbruik aan het eind van de dag dan zijn panelen op het zuiden niet meer het optimum. Misschien is Zuid/West of geheel West dan beter.
Zolang je nog mag salderen is voor een maximale jaaropbrengst een dak op het zuiden met een dakhoek van 35° het optimum maar een dakhoek van 45° is nagenoeg even goed. Als de salderingsregeling opgeheven wordt dan is stroom in de winter veel meer waard dan in de zomer en dan zou een dakhoek van 60° wel eens het economisch optimum kunnen zijn. Voor nieuwe huizen zou je dus een dakhoek van zeker 45° moeten toepassen. Weet iemand waar ik info over de optimale dakhoek en de hoek t.o.v. het Zuiden kan vinden afhankelijk van de maand?
-
JantjeV8
Re: Zonnepanelen niet op het zuiden
Ik kan de info niet aanwijzen. Maar er bestaan ook tabellen waarin de zonuren verwerkt zijn. En veel grijze dagen beginnen wel met een mooi zonsopkomst. De oost gerichte panelen zullen die dagen meer dan doen de rest.
-
Adriaan Kragten
Maar de gegeven percentages Zuidwest 95 % en Zuidoost 90 % laten juist het tegenovergestelde zien. Misschien komt dat omdat er 's morgens meer kans op mist is.
Er klopt ook iets niet in de gegeven grafiek met de grijze en de gele lijn. Beide lijnen beginnen en eindigen op hetzelfde uur. Maar midden zomer komt de zon op in het noordoosten en gaat onder in het noordwesten. Een paneel gericht op het oosten zal beginnen te leveren zodra de zon opkomt. Een paneel gericht op het westen zal blijven leveren totdat de zon ondergaat. De combinatie van een paneel op het oosten plus een paneel op het zuiden begint dus als de zon opkomt en eindigt als de zon onder gaat. Maar een paneel gericht op het zuiden gaat pas leveren als de zon precies oost is en houdt op met leveren als de zon precies west is. Beide krommen kunnen dus niet op hetzelfde uur beginnen en eindigen.
Laatst gewijzigd door Adriaan Kragten op 05 mar 2024, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
pelletpower
Lang verhaal kort, pal zuid en 45 graden dan is opbrengst maximaal. Beste komt dat uit met salderingsregeling. Is die voorbij dan moeten we aan de batterij. Rest is zonde van de tijd en moeite.
Het stageproject van Kockie, 5 panelen vertikaal doen in de winter net zoveel als 9 panelen op 20 graden. Orientatie pal zuid voor beiden. Lijkt me een redelijke no brainer. Dus stop met dat gezever oost west, pal zuid en anders niet. Excuus voor mijn tunnelvisie
Het stageproject van Kockie, 5 panelen vertikaal doen in de winter net zoveel als 9 panelen op 20 graden. Orientatie pal zuid voor beiden. Lijkt me een redelijke no brainer. Dus stop met dat gezever oost west, pal zuid en anders niet. Excuus voor mijn tunnelvisie
-
GTV6
Ja daar zitten grote verschillen in, zowel de hellingshoek als de oriëntatie. Alleen heb je hier niet altijd veel te kiezen.
Een oost west opstelling is absoluut te prefereren boven pal zuid, de jaaropbrengst is iets minder, het eigen gebruik is echter hoger, dus zeker na einde saldering gaat dit spelen. De hoeveelheid uren dat er opbrengst is zijn simpelweg hoger.
Tevens kun je uit met een omvormer van het halve vermogen t.o.v. de zuid opstelling.
Wil je alles exact nazien, google op PVGIS Europe niet commercieel en alle info.
Een oost west opstelling is absoluut te prefereren boven pal zuid, de jaaropbrengst is iets minder, het eigen gebruik is echter hoger, dus zeker na einde saldering gaat dit spelen. De hoeveelheid uren dat er opbrengst is zijn simpelweg hoger.
Tevens kun je uit met een omvormer van het halve vermogen t.o.v. de zuid opstelling.
Wil je alles exact nazien, google op PVGIS Europe niet commercieel en alle info.
-
pelletpower
Absoluut niet waar. Zeker zonder de salderingsregeling is pal zuid 45 gr te verkiezen boven oost west. Oost west geeft buiten de middag iets meer maar blijft in de winter een straatlengte achter, precies wanneer je het meeste verbruikt. Echt, voor mij een no brainer. Voor degene die het niet wil geloven, zelf weten.
edit, pal zuid geeft beste rendement op je euro, oost west geeft beste rendement per m2.
edit, pal zuid geeft beste rendement op je euro, oost west geeft beste rendement per m2.
-
Adriaan Kragten
Ik heb aan de schrijver van het artikel, Emon, een e-mail gestuurd met vragen over de grafiek met de grijze en de gele lijnen. Ik heb gevraagd hoe het kan dat de gele lijn al bij 4 uur begint en bij 10 uur ophoudt. Misschien komt dat door indirecte straling van de blauwe lucht. Ik heb ook gevraagd of er een grafiek is voor alleen een paneel op het oosten of alleen een paneel op het westen en of er ook grafieken zijn voor bijvoorbeeld het begin van de lente en de herfst en het midden van de winter. Ik heb ook gevraagd of er aparte inverters nodig zijn bij panelen op de oosten en op het westen. Benieuwd of ik er een reactie op krijg.
-
pelletpower
Adriaan, niet kapotpraten maar gewoon leggen, pal zuid 45 a 55 graden. En gewoon Growatt omvormertje pakken.
Deze kerel heeft t ook zelf uitgebreid gemeten. Zijn bevindingen ondersteun ik volledig.
https://youtu.be/BxMsTpTYk-E?si=hFa7ETkITjWO8WD2
Even zoeken naar passende filmpje.
Nogmaals, als je verder rekent zonder salderingsregeling is pal zuid 45-55 graden beste optie. Als je dit niet kunt, over naar plan B. Dit gaat altijd ten koste van je opbrengst
Deze kerel heeft t ook zelf uitgebreid gemeten. Zijn bevindingen ondersteun ik volledig.
https://youtu.be/BxMsTpTYk-E?si=hFa7ETkITjWO8WD2
Even zoeken naar passende filmpje.
Nogmaals, als je verder rekent zonder salderingsregeling is pal zuid 45-55 graden beste optie. Als je dit niet kunt, over naar plan B. Dit gaat altijd ten koste van je opbrengst
-
Adriaan Kragten
Ik heb de website van PVGIS bezocht en geklikt op het blok Potovoltaic performance. Links staat een kaartje en je moet dan op Nederland klikken want anders werkt er niets. Ik heb ingevoerd 8000 W piek en dan slope (dakhoek) = 45° en azimuth (hoek met het zuiden) = 0°. Als je dan op "Visualize results" drukt dan krijg je een grafiek met de opbrengst per maand. Voor december is het ongeveer 260 k. Als je alles gelijk laat maar azimuth verandert in 90°, dan is de opbrengst in december maar ongeveer 100 k. Een stand op het zuiden is dus veel gunstiger voor de ongunstigste wintermaand december. Deze tool is precies wat ik zocht.
Ik ga niet zelf zonnepanelen leggen maar ik heb een notitie geschreven over een plan voor woonhuizen in Boskant (zie menu Duurzaam bouwen op deze website). Het alternatief 3 heeft twaalf huizen met zonnepanelen op een dak op het zuiden en twaalf huizen met zonnepanelen op een dak op het westen. Ik wilde een indruk hebben van hoeveel slechter een dak op het westen in de winter is om het alternatief 4 te kunnen verdedigen waarbij alle zonnepanelen op een dak op het zuiden liggen. Ik heb net nog een nieuw hoofdstuk aan deze notitie toegevoegd getiteld: "Daling van de opbrengst als de zonnepanelen niet op het zuiden staan". Uit berekeningen blijkt dat een stand op het zuidwesten ook nog helemaal niet zo gek is.
Ik ga niet zelf zonnepanelen leggen maar ik heb een notitie geschreven over een plan voor woonhuizen in Boskant (zie menu Duurzaam bouwen op deze website). Het alternatief 3 heeft twaalf huizen met zonnepanelen op een dak op het zuiden en twaalf huizen met zonnepanelen op een dak op het westen. Ik wilde een indruk hebben van hoeveel slechter een dak op het westen in de winter is om het alternatief 4 te kunnen verdedigen waarbij alle zonnepanelen op een dak op het zuiden liggen. Ik heb net nog een nieuw hoofdstuk aan deze notitie toegevoegd getiteld: "Daling van de opbrengst als de zonnepanelen niet op het zuiden staan". Uit berekeningen blijkt dat een stand op het zuidwesten ook nog helemaal niet zo gek is.
Laatst gewijzigd door Adriaan Kragten op 05 mar 2024, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Het stageproject bij Pelletpower
De onderste 5 panelen. Die op dak zijn door een Congolees gelegd. (inside joke, had je bij moeten zijn)
De onderste 5 panelen. Die op dak zijn door een Congolees gelegd. (inside joke, had je bij moeten zijn)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
pelletpower
Deze vijf doen dus bijna hetzelfde als die onderste rij met negen stuks op het dak.
En inderdaad, ik wil niet discrimineren maar er gaat niets boven een sterke congolees met de juiste dosis adhd
Wel compleet volgens arbo trouwens, die stage
-
JantjeV8
Tuurlijk, altijd war!
-
pelletpower
- benthuis
- Moderator
Ik heb tijdens een recent consult bij dhr Kock begrepen dat er plannen zijn. Heb deze weten door te spelen naar enkele buurtgenoten.pelletpower schreef: ↑06 mar 2024, 21:10staat maar beetje schuin. En er gaan toch weer paar pallets met paneeltjes aankomen. Iemand interesse?
Heb je al iets op het oog?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
-
pelletpower