Stroomverbruik wasmachine

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Praggel

Stroomverbruik wasmachine

Post by Praggel »

Hallo leden ,

Op de achterkant van mijn Bovenlader wasmachine zit het Type nr en wat hij verbruikt
Maar waar of hoe moet ik dat lezen , want ik wil dat ( kunnen) regelen met een zonnepaneel

Mvg
LeaD

Re: Stroomverbruik wasmachine

Post by LeaD »

Dit is een bovenlader ...
il_1140xN.4739534500_aotc.jpg
heb je geen zonnepaneel voor nodig, enkel een goede huisvrouw :lol:

Nu serieus, Praggel, zonder merk of type is het koffiedik kijken . Met mijn glazen bol lukt het ook niet .
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
LeaD

Post by LeaD »

Terloops, een was draaien met een 5 kg machine op 40°C heeft zo ongeveer een 1 kWh nodig .
Heb je geen watt uur meter, je hebt er een bij je elektrische aansluiting, een ferrarismeter als het er eentje met draaischijf is en anders een digitale .
Praggel

Post by Praggel »

Bij deze LeaD

Mvg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
LeaD

Post by LeaD »

Als je werkt zonder batterij zal je 2400 Watt aan zonnepanelen nodig hebben om de piek van het wassen op te vangen, en dan enkel bij heldere hemel en middagzon als de panelen hun maximaal vermogen leveren , zelfde verhaal voor de omvormer .
Met batterij wordt het dan een opslag van minimaal 1,4 kWh ( ik denk dat die 1,4 kJ niet de juiste notatie is en Robert gebruikt een andere betekenis dan Joules ) . Je omvormer zal nog steeds die 2400 Watt moeten kunnen leveren .

Tot nu toe heb je het geluk dat je nog kan en mag salderen en heb je nog geen batterijopslag nodig . Ook voor de piek geldt hetzelfde .
Praggel

Post by Praggel »

LeaD wrote: 03 Mar 2024, 15:05 Als je werkt zonder batterij zal je 2400 Watt aan zonnepanelen nodig hebben om de piek van het wassen op te vangen, en dan enkel bij heldere hemel en middagzon als de panelen hun maximaal vermogen leveren , zelfde verhaal voor de omvormer .
Met batterij wordt het dan een opslag van minimaal 1,4 kWh ( ik denk dat die 1,4 kJ niet de juiste notatie is en Robert gebruikt een andere betekenis dan Joules ) . Je omvormer zal nog steeds die 2400 Watt moeten kunnen leveren .

Tot nu toe heb je het geluk dat je nog kan en mag salderen en heb je nog geen batterijopslag nodig . Ook voor de piek geldt hetzelfde .
Dan weet ik dat.

Mvg
Praggel

Post by Praggel »

Wat zou dan het meeste stroom ( vreten ) ,het verwarmingselement of de motor voor het ronddraaien van de trommel.
LeaD

Post by LeaD »

Het zwieren ( is die 1200 toeren per minuut ) vraagt het hoogste piek vermogen ( de hoogste stroom zo u wenst ) , en dan nog het meeste bij de start .
LeaD

Post by LeaD »

Ik zie net dat een vervanger voor het verwarmingselement 2000 Watt is, zou best kunnen dat het verwarmen toch met de grootste piek gaat lopen .
Praggel

Post by Praggel »

LeaD wrote: 03 Mar 2024, 16:47 Ik zie net dat een vervanger voor het verwarmingselement 2000 Watt is, zou best kunnen dat het verwarmen toch met de grootste piek gaat lopen .
Dus als ik het goed begrijp valt die 2000 Watt ook nog zelf te regelen.!?

Mvg
LeaD

Post by LeaD »

Je zou er een regelaar kunnen tussen zetten die het vermogen wat verlaagt, maar een wasbeurt gaat dan wat langer duren daar het verwarmen ook langzamer zal geschieden .

Als regelaar denk ik dan aan zo iets : https://nl.aliexpress.com/item/10050060 ... ry_from%3A
Dit is een thyristor gestuurde snelheidsregelaar . Werkt ook voor een verwarmingselement .
Praggel

Post by Praggel »

Je kunt het verwarmen van het water toch zelf ook onder handen nemen .
Met de temperatuur in acht te nemen ,maw ; de kop te bij houden.
Zodat het water niet te warm wordt.
Er komt dan wel iets meer bij kijken ,voorraad vat en drukvat
LeaD

Post by LeaD »

Nieuwe wasmachine met hot-fill functie ...
JantjeV8

Post by JantjeV8 »

En als het dan op de centen aan komt: Hoe vaak draai je een was en wat is je bespaar-doelstelling?
Praggel

Post by Praggel »

JantjeV8 wrote: 04 Mar 2024, 07:26 En als het dan op de centen aan komt: Hoe vaak draai je een was en wat is je bespaar-doelstelling?
Dat laatste wat LeaD heeft gesuggereerd doe ik ook niet .
Hou van pionieren en ontdekken en uitproberen.

Mvg
Post Reply