Woningbouw op het voormalige sportveld in Boskant
Moderator: Moderators
-
Adriaan Kragten
Woningbouw op het voormalige sportveld in Boskant
Ik heb commentaar geleverd op het plan van de gemeente Meierijstad voor woningbouw op het voormalige sportveld van Boskant in een aparte notitie. Deze notitie heeft als titel: "Commentaar op het plan voor woningbouw op het voormalige sportveld Boskant" en is te vinden op mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu "No wind energy". Er worden twee opties beschreven waarin er negen of tien blokken van twee huizen in een cirkel geplaats worden. Aan het eind van de dag werd nog een alternatief 2 toegevoegd waarin vijf blokken van vier huizen toegepast worden.
-
Adriaan Kragten
Re: Woningbouw op het voormalige sportveld in Boskant
Vandaag heb ik aan het verhaal nog een alternatief 3 toegevoegd. Hierbij worden vier blokken van zes huizen toegepast waardoor er zes huizen meer in mijn plan zitten dan in het oorspronkelijke plan van de gemeente. Dit alternatief 3 is symmetrisch om vier assen wat ik erg mooi vind maar in de huidige kunst is symmetrie juist not done terwijl het eeuwen lang een leidend principe voor schoonheid was. Ik ben benieuwd wat de gemeente Meierijstad en de Boskantse bevolking er van vindt. Ik heb figuur 4, waarin deze optie getoond wordt, toegevoegd als bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Adriaan Kragten
Op 3-3-2024 werd het alternatief 4 toegevoegd waarin twee rijen van twee blokken van zes huizen werden toegepast. Dit heeft als voordeel dat nu alle huizen een dak op het zuiden hebben.
-
Adriaan Kragten
De gegeven tekening voor alternatief 3 werd nog een beetje gewijzigd. Omdat de grootste elektriciteitsbehoefte aan het eind van de dag ligt, is het belangrijk dat naar het westen gerichte daken helemaal beschikbaar zijn voor zonnepanelen. De dakkapellen voor de huizen 20, 21, 22 en 23 liggen daarom aan de achterkant.
-
Adriaan Kragten
Op 5-3-2024 werd een nieuw hoofdstuk aan de notitie toegevoegd getiteld: "Daling van de opbrengst als de zonnepanelen niet op het zuiden staan". Zonnepanelen op het westen zijn in december zeer veel slechter dan zonnepanelen op het zuiden. Maar zonnepanelen op het zuidwesten zijn in december een factor twee beter dan op het westen en maar een factor 0,77 slechter dan op het zuiden. Als het plan van het alternatief 3, 45° linksom gedraaid wordt dan hebben alle huizen een dak op het zuidwesten of het zuidoosten en is voor alle huizen de opbrengst van de zonnepanelen dus even hoog. Dit lijkt een acceptabel compromis. Het huidige plan van alternatief 3 maakt een hoek van 25° met de voorkant van het terrein en een hoek van 20° met de achterkant. Na 45° draaien linksom, wordt de hoek met de voorkant 20° en met de achterkant 25° waardoor het gedraaide plan toch ongeveer even veel ruimte in beslag neemt.
Laatst gewijzigd door Adriaan Kragten op 05 mar 2024, 19:07, 3 keer totaal gewijzigd.
- benthuis
- Moderator
Mooi werk Adriaan!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
-
Adriaan Kragten
Op 8-3-2024 werd de notitie opnieuw aangepast. Alternatief werd vervangen door optie waardoor het nummer van de optie nu gelijk is aan het nummer van de figuur. Er werd een nieuwe optie 6 toegevoegd waarvoor de binnentuin is komen te vervallen, de achtertuin langer is, de berging achterin de achtertuin staat en de parkeerplaats aan de voorkant van het huis ligt. De dakhoek is 45°. Van alle huizen maakt het dak waar de zonnepanelen op liggen een hoek van 20° met de noord-zuid lijn en voor deze hoek is er nog nagenoeg geen daling van de opbrengst t.o.v. perfect op het zuiden. Er worden 24 zonnepanelen van 400 W piek toegepast en die geven in december een opbrengst van ongeveer 300 kWh. Dit komt neer op een gemiddeld vermogen van 403 W. Dit komt in de buurt van het vermogen dat de warmtepomp nodig heeft van een goed geïsoleerd huis. De figuur 6 waarin deze optie 6 wordt getoond, werd toegevoegd als bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Adriaan Kragten
Op 10-3-2034 werd er een nieuwe optie 7 toegevoegd aan de notitie. In deze optie 7 werd er aan de linker- en de rechterkant van de rondweg van optie 6 een 18 m lang straatje toegevoegd. Aan elk straatje liggen twee blokken van twee huizen waardoor het totaal aantal huizen binnen het plan nu 24 + 8 = 32 wordt.
-
Adriaan Kragten
Op 15-3-2024 werd er een nieuwe optie 8 toegevoegd aan de notitie. Een blok van twee uit de optie 7 werd vervangen door een blok van vier studio's die elk maar een klein tuintje hebben. De blokken met vier studio's liggen op de hoeken van de rondweg waardoor er meer ruimte over blijft voor de groenvoorziening.
-
Adriaan Kragten
Er werd no een optie 9 en een optie 10 toegevoegd waarin blokken van twee huizen worden toegepast met een dakhoek van 60°. Deze huizen worden beschreven in een aparte notitie: "Ideeën over een blok van twee huizen met een dakhoek van 60°".
-
Adriaan Kragten
Er werd nog een optie 11 toegevoegd waarin een blok van twee huizen wordt toegepast waarvoor op de zolder plaats is voor een studio die een eigen ingang heeft. De zolder heeft een muur tussen de badkamer en het keukentje. Wanneer deze muur doorgezet wordt tot in de nok van het dak dan ontstaat een zeer stijf punt in de nok van het huis op het hart van het blok waarin de buismast van de VIRYA-5B3 windmolen geplaatst zou kunnen worden. Samen met de opbrengst van 28, 300 W zonnepanelen komt men dan in december in de buurt van de gemiddelde energiebehoefte.
-
Adriaan Kragten
Op 27-3-2024 heb ik een gesprek gehad met twee medewerksters van Meierijstad over mijn commentaar. Men ziet nogal wat beren op de weg als het gaat om mijn laatste opties. Ik heb daarom een nieuwe optie 12 toegevoegd waarin ik geprobeerd heb om aan bepaalde bezwaren tegemoet te komen. De blokken van twee buiten de rondweg zijn komen te vervallen maar er zijn nu tien blokken van twee huizen plus twee studio's binnen de rondweg.
-
Adriaan Kragten
Er werd een nieuwe optie 13 toegevoegd aan mijn notitie: "Commentaar op het plan voor woningbouw op het voormalige sportveld Boskant". In deze optie 13 worden vier blokken van zes huizen toegepast. Elk huis heeft een studio op zolder met een eigen ingang. Hierdoor is er woonruimte voor 24 gezinnen en 24 alleenstaanden. De huizen worden beschreven in een aparte notitie: "Ideeën over een blok van zes huizen met zes studio's" die te vinden is op mijn website onder het menu "No wind energy".