Houtrook onderzoek?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

peterberg
Moderator

Houtrook onderzoek?

Bericht door peterberg »

Afgelopen donderdag, 1 februari om 20:26 u had het programma Pointer een item over houtrook en de gezondheid effecten daarvan. Daar werd Fleur Froeling, een onderzoeker van de Universiteit Utrecht, geïnterviewd tijdens een inpandige fijnstof meting en die noemde een paar cijfers.

Ik citeer: Er zijn op dit moment 1 miljoen actieve houtstokers in Nederland en die verstoken gezamenlijk 1 miljard kubieke meter hout, jaarlijks. Einde citaat.

Huh? Als ik het goed begrijp, zegt Fleur op dat moment dat de verstokte houtstokers gemiddeld per persoon en per jaar 1000 kuub hout verbranden. Nu ben ik een verstokte houtstoker, dat kun je gerust zo zeggen, maar 1000 kuub is wel verschrikkelijk veel! Mogelijk zit ze er een factor 100 naast, maar het kan ook gemakkelijk meer zijn. Waarom liegt of overdrijft een wetenschappelijk onderzoeker zo idioot opvallend? Als ik haar naam nog eens tegenkom dan geloof ik geen woord meer van wat ze zegt. Helaas betrapte de interviewer haar niet op die knoert van een fout.

In het programma wordt binnen, voor de kachel, fijnstof gemeten. De interviewer maakt de opmerking dat hij niet onder de indruk is van de metingen en zij legt weer uit dat 90% van de fijnstof naar buiten gaat, door de schoorsteen. Waarop ik weer dacht: wat doe je dan binnen, ga buiten meten!

Het enige verstandige wat ik tijdens die uitzending gehoord heb is uitgerekend van een verkoper van zwarte, stalen houtkachels. Die vergeleek het met auto's, als die niet meer aan de uitstootnormen voldoen dan moeten ze van de weg af. Zo ook met houtkachels, als die niet meer aan de geldende normen voldoen dan moeten ze vervangen worden. Helaas bestaat zo'n systeem niet in Nederland.

Maar wel in Duitsland, waar de schoorsteenveger een beëdigd ambtenaar is die jaarlijks veegt en test en bepaalt of de kachel nog gebruikt mag worden. De boetes op gebruik van een afgekeurde kachel zijn heel fors, heb ik me laten vertellen. Iets voor hier?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
JantjeV8

Re: Houtrook onderzoek?

Bericht door JantjeV8 »

1000m³...... sjonge jonge, ocharme m'n rug. Als ik zo veel onder kap had liggen, zou ik me erg rijk voelen... :wink:
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Net even uitgerekend: ik stook bij benadering 1,5 m³ zacht hout per jaar voor verwarming van ons (dik geïsoleerde) huis. Met die 1000m³ kom ik uit op 666,66667 jaar voordat het op is, lekker voorraadje.

Dat is exclusief de experimenten, die toch al erg veel variëren, dus wordt het mogelijk "gewoon" 666,0 jaar.

De onderzoeker was trouwens op dit onderwerp afgestudeerd...
groeten, Peter
1980

Bericht door 1980 »

peterberg schreef: 05 feb 2024, 19:02
De onderzoeker was trouwens op dit onderwerp afgestudeerd...

Die kan wel terug om het schoolgeld terug te vragen dan.

Die heeft er niks van opgestoken.

Hierom vertrouw ik dat soort onderzoeken eigenlijk nooit
Ze proberen alleen maar te overdrijven.
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Even bekeken en wat screen shots genomen. Zorgvuldig wil ik dit item niet noemen...
De reporter en de montage gaat aan de helft van het verhaal voorbij

Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

peterberg schreef: 05 feb 2024, 14:26 Fleur Froeling,
Tja wat wil je, ze is afgestudeerd als dierenarts :mrgreen: . Misschien een keer bij je op de koffie laten komen Peter? Misschien kan ze dan ook een fijnstofmeting doen.

Hier staat een artikel van haar.
Hier nog een. Haar mailadres staat erbij. Zal ik haar om opheldering vragen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Lijkt me serieus interessant om het gesprek aan te gaan! Ze werkt vanuit de Universiteit van Utrecht...
Ik zou mijn mening niet zo verwrongen in een publicatie willen zien.

Ook voor het forum en houdstook in het algemeen lijkt het me goed om onze bevindingen gestaafd te hebben... Peer reviewed?
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

kockie schreef: 06 feb 2024, 12:04Tja wat wil je, ze is afgestudeerd als dierenarts :mrgreen: . Misschien een keer bij je op de koffie laten komen Peter? Misschien kan ze dan ook een fijnstofmeting doen.
Dierenarts! Ja dat is waar, wat kun je daar nu van verwachten? :mrgreen: Ik ben altijd terughoudend om mensen met een bepaalde vooringenomenheid bij me thuis uit te nodigen. Zodra ze er achter komen dat ik nooit een formeel wetenschappelijke opleiding heb gevolgd dan word ik niet meer serieus genomen.
kockie schreef: 06 feb 2024, 12:04Haar mailadres staat erbij. Zal ik haar om opheldering vragen?
Lijkt me een fijn plan, vet in overleg met vet, dus. Enne...die miljard kuub is mogelijk een miljard kilo, 1000 kilo per kachel, dat is ongeveer 2 kuub zacht hout. Ik kan het natuurlijk ook mis hebben.

Wat ik me al een tijd afvraag: hoe komt het dat een brandende kachel een flinke verhoging van fijnstof in huis veroorzaakt? De schoorsteen trekt, alle stof die in de kachel wordt geproduceerd zou toch naar buiten afgevoerd moeten worden, lijkt me. De gedachte die zich opdringt is deze: het is mogelijk stof dat in de ruimte gebracht wordt door de hete kachel en de convectie stromen die daardoor ontstaan. Of de kachel en de pijpen moeten zo lek zijn als een mandje maar dan toch, er heerst als het goed is een onderdruk in zowel de kachel als de pijp.
En in het verlengde daarvan: een massakachel die niet snel opwarmt zou dus ook weinig verhoging van de fijnstofwaarden moeten geven. Mijn mening, iedereen mag er bij denken wat-ie maar wil.
groeten, Peter
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Precies dat Peter, zo zit mijn logisch-denkenknobbel ook in elkaar. Het gbv-principe. Oh ja, je bent te bescheiden. Jouw kennis reikt verder dan menig academici. Ik ga in mijn vak graag ongeschoold maar met veel ervaring de discussie met de doorgeschoolde betwetergeneratie aan.
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

JantjeV8 schreef: 06 feb 2024, 17:32 doorgeschoolde betwetergeneratie aan.
Is volgens mij redelijk generatie onafhankelijk. Hoger geschoold = beter... Dat is nu een maal hoe het is gegroeid.
remco d

Bericht door remco d »

Ik denk ook kilo dat ze bedoelen. Maar het feit dat ze die eenheid gebruiken zodat het een monsterachtig getal wordt geeft al wat vooringenomenheid aan. Als je schrijft: één flinke aanhanger per huishouden zeg je hetzelfde, klinkt het heel anders.

Er zijn fijnstof meters in de handel. Zou weleens willen weten wat het effect van kachel stoken is. Heb zelf een rocket stove, hier wel bekend. Voluit trekt het ding enorm lucht uit de kamer en ik kan me voorstellen dat rustig liggende stofdeeltjes daardoor gaan dwarrelen. Echter meer fijnstof binnen door hout stoken? Die logica zie ik niet. Tenzij er buiten meer fijnstof is dan binnen maar dan zou het huis ventileren hetzelfde effect moeten hebben.

Heeft iemand ervaring met (de betrouwbaarheid) van zo'n meter? Ik zou er een keer een kunnen lenen en het uitproberen.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik heb haar een mail gestuurd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Over scholing gesproken. Ik hoor bij de groep hoog opgeleiden, dat moest ook wel, anders kon ik niet het werk uitvoeren wat ik graag wilde. In mijn werk ga ik graag de discussie aan, dat moet ook wel, anders groei je niet in je werk.

Op andere fronten kan ik genieten van andermans ervaring, kennis en kunde. Ik kan best wat stenen en tegels leggen, maar ik ben jaloers op de kennis en kunde van een stratenmaker (mag ik het nog zo noemen? Ik ben al maanden met een dakkapel aan het bouwen en ben inmiddels jaloers op de kunde van een goede timmerman. Verder mag ik wel eens een dagje stage lopen bij Pelletpower, daar ben ik dan weer de ongeschollde. Eén van zijn werknemers doet mij daar het een en ander voor. Dat ik dan af en toe eens iets bedenk om zijn werk gemakkelijker te maken vind ik dan weer fantastisch.

Ik denk dat in een discussie/overleg het opleidingsniveau veel minder van belang is dan de houding van mensen, vooral het willen nadenken over andere meningen en het op feiten corrigeren van verkeerde gedachten/aannames houden een discussie open en zorgen voor vooruitgang. Daar doe ik graag aan mee.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ja, maar er zijn er steeds minder die zo denken en zich zo opstellen. En je ziet dat in alle beroepsgroepen. Alle makers, doeners, risicodragenden worden op zoveel vlakken door even zoveel controleurs, certificeerders en zogenaamde adviseurs gehinderd. Werkvolk krijg je niet gevonden, terwijl dat soort bureaus daar geen problemen mee lijken te hebben. En alles vreet van dezelfde kilo/m³/liter/m² prijzen mee.
LeaD

Bericht door LeaD »

JantjeV8 schreef: 07 feb 2024, 07:40 Alle makers, doeners, risicodragenden worden op zoveel vlakken door even zoveel controleurs, certificeerders en zogenaamde adviseurs gehinderd.
Je kan het als een hinder ondervinden, het kan evengoed als een aanvulling worden aanzien . Er zijn zoveel normen, wetten en inzichten, je kan deze maar moeilijk allemaal kennen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Plaats reactie