Kockie jij schrijft:
Kockie schreef:Zou je geen isolatielaag kunnen maken, daarop een zandbed van 20 -25 cm en daarop beton van 10-15 cm, al dan niet met een smeervloer. Je spaart dan een hoop beton, cement en daarmee energie uit. Zie ik iets over het hoofd?
Is zand zoveel warmtebufferend dan? Snap dat je dat doet voor kosten en omwelt. Maar of je daar zoveel mee wint?
Ik zou eventueel gaan voor die 15 cm waar jij het ook over had. Dat geeft voor een volle dag en nacht toch redelijk de ingestelde temperatuur en houd dit vast heb ik ondervonden.
Dat beton van 30 cm lijkt me gevoelsmatig ook problemen op te leveren met zakken en dus naadvormingen langs de muren. Ja ik weet daar gaat harde persing aan isolatie onder maar mijn gevoel zegt iets anders.
Heb een dikke vloer hier ook overwogen met de nieuwbouw maar dat was niet te kombineren qua constructie met de kelder(wanden) die ook midden in het huis moest komen.
Hier ook dus snel werkende vloerverwarming dicht onder het vloeroppervlak. Is welliswaar buiten gebruik vanwege de houtkachelstook maar heb mogen ervaren dat het aangenaam warm kan worden binnen een halfuur-uur met al die pijpjes in de dekcement.
Buiten dat: uitzetten van de verwarming met vakanties weekends en overdag als je werkt, heeft zijn voordelen op het energieverbruik. Immers snel werkend op thermostaat. Dat dikke pakket werkt traaaaaag en zal dus bijna altijd aanstaan?
Wat kost die kwak beton wel niet en kun je voor dat geld niet beter en aantal buffervaten aanschaffen voor in die schuur er naast? Eventueel gevuld met paraffine (mocht van jou ooit leren dat dat een geweldige warmte opslag aan kan) of een andere substantie?
Atlas