accumulerende betonvloer.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

nck
Wiki Koning
Contacteer:

accumulerende betonvloer.

Bericht door nck »

Het is al een geruime tijd trug dit ik iets geplaatst heb, maar nu kom ik met een vraag.

Hennie en ondergetekende hebben besloten om onze boerderij te verkopen en onze intrek te nemen in een varkensstal bij onze oudste dochter te Bathmen. Uiteraard word dit verbouwd tot een confortabele zorgwoning.

Nu mijn vraag, omdat ik alles vanaf scratch kan bouwen loop ik met het idee te spelen om een accumulerende vloer te maken.

Van onder naar boven gezien als volgt samengesteld:

160 mm xps isolatie
12 cm beton + wapening.
vloerverwarming 80 m per 10 m2
35 cm beton + wapening
afwerkvloer +- 5 cm

Wat is jullie ervaring met een dergelijke constructie?

Ik ben mij ervan bewust dat het opwarmen een aantal weken duurt, maar eenmaal op temperatuur is het een volgens mij heel mooi constante warmtebron.
De oppervlakte waar we over praten is 85 M2

De verwarming wordt verzorgd door een frohling pe1c, een condenserende pelletketel.

eventueel een gezelligheidhaardje erbij ter ondersteuning.

voor nu even genoeg info, ik ga de disussie met ieder graag aaan.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Re: accumulerende betonvloer.

Bericht door nck »

ik zie dat ik het in het verkeerde hoofdstuk heb gepost.
wellicht dat dit verplaatst kan worden.
mijn excusues.

(zal de leeftijd wel zijn)
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Hoi Jan, das een move zeg!

Mn ouders hebben ook een varkensstal voorzien van beton vloer verwarming. Oppervlaktes zijn iets groter.
Bevalt ze goed. Wordt hier verwarmd door grond collector/ warmtepomp. Mocht je willen komen voelen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Hoi Jan, leuk dat je er weer bent!
nck schreef: 28 jan 2024, 00:45 intrek te nemen in een varkensstal
Kom je eindelijk op de plek waar je thuis hoort :mrgreen:

Allereerst de vraag, waarom wil je bufferen in de vloer. Trias energetica komt ook weer kijken: hoeveel warmte denk je nodig te hebben. Als je "from scratch" gaat, verwacht ik dat je alderbastend goed (lange oe) gaat isoleren, dan heb je waarschijnlijk helemaal niet zoveel warmte nodig. Dan heb je misschien net als Peterberg genoeg aan je "sfeerhaardje".

Heb je het topic van Wilfred al gelezen, hij doet iets soortgelijks.

Je zou ook nog kunnen overwegen om de afwerkvloer geheel over te slaan en een gevlinderde vloer te nemen, daar weet je waarschijnlijk meer van dan ik.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Kom je eindelijk op de plek waar je thuis hoort :mrgreen:

Onze veearts is dus ook nog geen steek veranderd. Mooi zo

Ik ga vandaag later even zien ov ik een paar fotos adequaat kan verkleinen dan worden dingen duidelijker.
Vooreerst wil ik nu naar buiten, stralende zon, mooi snoeiweer.
Schaar en zaag mee.
alefarendsen

Bericht door alefarendsen »

nck schreef: 28 jan 2024, 12:24 Vooreerst wil ik nu naar buiten, stralende zon, mooi snoeiweer.
Schaar en zaag mee.
Hier ook zonnig, dus ook snel naar buiten na de lunch, schapen verweiden.

Ken je situatie niet, ben benieuwd naar foto's.

Ik zou als het nog een keer moest doen kiezen voor een snel huis, alle kanten goed geïsoleerd, en flink veel zon naar binnen (dat moet maar net kunnen natuurlijk). En dan een snelle verwarming. Hier in FR zou dat zelf 1:1 elektrisch kunnen zijn, maar anders zou ik een relatief snelle (pellet/hout)-kachel neerzetten. Sowieso 16cm XPS, die zou ik nog een beetje verhogen. Zie opbouw van huis van Peter Berg, was dat niet 30cm?

We hebben hier twee delen, een nieuw deel, erg goed geïsoleerd (veel zon naar binnen) en een oud gerenoveerd deel (50cm natuursteen) redelijk geïsoleerd (veel minder zon naar binnen). Verwarming staat sinds vrijdag ochtend uit. Met alle zon warmt het overdag op naar 23.5 graden in het nieuwe deel. Door de balansventilatie warmt het oude deel ook een klein beetje op. 's Nachts kruipen ook door de ventilatie de temperaturen in de verschillende delen wat naar elkaar toe.

Zouden we de ventilatie en de deuren naar het oude deel uitzetten / dicht doen, dan denk ik dat het de hele dag / nacht 20+ gebleven zou zijn.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

bathmen-min.jpg
Hier gaat het om.

beschermd aangezicht, dus de buitenzijde moet intact blijven.

10 x 9 meter uitwendige maat. Hoogte 5.25 meter.

De situatie is als volgt, de stal is nog helemaal origineel, mestput is ook nog aanwezig.
Dus de complete vloer moet eruit en bouwtechnisch is het niet echt een opie om deels te onderkelderen.

Kap en gebinten worden compleet vervangen.

Er onstaat zo een grote open ruimte, zonder een plafond door de hele woning. Wel deels voor de slaap en douchgelegenheid.
We willen zoveel mogelijk de openheid en de gebintstructuur zichtbaar houden, ook voo de lichtinval.

Huisje maakt onderdeel uit van de boerderij van onze oudste dochter in Bathmen.

En daar zit de crux.

De verwarming van zowel de boerderij alsook ons toekomstige huisje wil ik gaan doen met een condenserende pelletketel, Een frohling PE1C van 22 kW.
Deze staat momenteel bij ons in huis en verhuisd mee. zo ook de twee buffertanks van mij van totaal 2000 liter. Dit systeem draait nu twee seizoenen feilloos en ik ben zeer tevreden over de ketel met zijn lage verbruik. Dit stookseizoen 1800 kilo pellets tot nu toe.
In de boerderij staat een buffertank die gevuld kan worden vanuit de tanks van de ketel.

wordt vervolgd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Maar wat ook een mogelijkheid is: watervoerend houtkacheltje in de ruimte, en de vloer als buffer gebruiken.
Waar ik tegenaankijk is de hoogte.
Ik vind het openhouden van het gehele gebouw estetisch veel mooier dan er een plafond in hangen, echter stooktechnisch is het niet de beste oplossing.

Ik overweeg ook nog om een deel van de put in ere te houden om een klein buffervat tekunnen plaatsen.
Of dit realistisch is kan ik pas beoordelen wanneer alles kaal is.

Dit vaatje zou dan gevoed kunen worden middels de frohling, dan wel het watervoerende houtkacheltje.

Maar de constante verwarmer gaat wel de vloer worden en dan neig ik toch naar een traag systeem dan een snel systeem.

Isolatie is een vanzelfsprekendheid, de vloer en de kap kan ik net zo zwaar isoleren als dat de knip toelaat, de muren is een ander blad.
daar ben ik nog niet uit ook omdat er nog niets beslist is over de binnenmuren, (geen spouw in de bestaande bouw.)
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

benthuis schreef: 28 jan 2024, 09:08 Wordt hier verwarmd door grond collector/ warmtepomp. Mocht je willen komen voelen...
Je kent me toch, altijd bezig met allerlei hersenspinsels.

Met mijn eigenwijze grote mond heb ik poosje geleden beweerd dat die chinese korrelpersen een aantal fundamentele ontwerpfouten hebben.
En nu ben ik dus een complete pelletlijn aan het bouwen om mijn gelijk aan te tonen.
Ik mag dat graag doen, het is hobby, ik heb het goede gereedschap en materialen,
Ik zal ook de eerste zijn om toe te geven dat ik ongelijk heb, maar dan is er wel al heel wat water door de vecht gestroomt.

Mijn biomassa-installatie heeft ook een jaar of 8 goed gewerkt, helemaal gebouwd van tweedehandse meuk.
het is nu heel kaal bij ons om huis na de sloop van alle schuren.

De pelletketel is er gekomen omdat Hennie daar ook mee kan werken i.t.t. de biomassa ketel.
Mocht ik niet meer in staat zijn om pellets te maken kan zij die gewoon in bulk inkopen.
Ketel doet de rest.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Mooie plannen.
Je hebt het over een zorgwoning, met dat oppervlak is het mijns inziens prima in te delen dat al je behoeften op de begane grond ingedeeld kunnen worden. Dan kun je achterin de slaapkamer, toilet en badkamer maken, wellicht nog een bergruimte, en voorin de leefruimte die tot boven toe open is. Kan hartstikke mooi zijn.
Doorgaans wil je een badkamer iets warmer hebben, hoe doe je dat met die massa-constante?
Zo'n zware vloer zal veel trager reageren dan het weer. Regel je de temperatuur in huis met een ruimtethermostaat of een vloerthermostaat die de vloer constant houdt?
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Vandaar deze draad.
Vragen en tegengas krijgen, ontdekken of en wat ik over het hoofd zie.

Vloer is de constante verwarming van grofweg september tot mei. Voeding doormiddel van een aftakking vanaf de frohling dan wel een klein watervoerend gezelligheids-houtkacheltje. dit is voor de leefruimte ook de keuze om bij te verwarmen tijdens de spaarzame echte winterdagen.
Voor de sanitaire ruimte heb ik een infrarood verwarming in gedachten, In te zetten naar behoefte.
Ik heb dit meer gezien en het bevalt bij navraag uitstekend. Stralingswarmte blijft een zeer aangename verwarming.

Ik ben mij er terdege van bewust dat het opwarmen van 65 m3 beton een aantal weken duurt maar het voordeel ervan is de constante afgifte, ook wanneer je een paar dagen niet stookt, bijvoorbeeld bij afwezigheid.
En het kan met zeer laagwaardige warmte worden onderhouden verwacht ik.

Dit houdt in dat er relatief koud water retour zal gaan richting frohling,
En dit is weer essentieel om die condenserende ketel optimaal te gebruiken.

In het achterhoofd heb ik ook het steeds instabielere stroomnet in gedachten, misschien paranoia, maar die vloer is bij een langdurige storing niet gelijk afgekoeld.
Ik heb diverse vloerverwarmingen waterzijdig ingeregeld, en het verbaasde mij hoe snel de vloer weer koud was/aanvoelde.
In mijn overtuiging is continuiteit effectiever dan steeds afkoelen en weer opwarmen. Ik kan het niet met feiten onderbouwen maar het is een gevoel.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Dat is denk ik ook zo. Ik zit net middenin zo'n verbouwing. Wel een andere vloeropbouw, moest de vloerverwarming weer uitschakelen omwille van het aan te brengen tegelwerk. Maar die vloer is al weer onaangenaam koud ja.

Je schijft 80m per 10m².
Dat is 8m¹ per m², en dat is minder dan een gewone vloerverwarming die als hoofdverwarming wordt beschouwd, immers daar wordt elke 10cm slang gelegd, dus 10m¹ per m².
Heb je dan genoeg vermogen om die plak beton ooit wel opgewarmd te krijgen? Beton geleid slecht, komt de warmte wel door het hele betonpakket heen straks, ook al gaat het heel langzaam en constant?
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

JantjeV8 schreef: 29 jan 2024, 17:33 Je schijft 80m per 10m².
Dat is 8m¹ per m², en dat is minder dan een gewone vloerverwarming die als hoofdverwarming wordt beschouwd, immers daar wordt elke 10cm slang gelegd, dus 10m¹ per m².
Heb je dan genoeg vermogen om die plak beton ooit wel opgewarmd te krijgen? Beton geleid slecht, komt de warmte wel door het hele betonpakket heen straks, ook al gaat het heel langzaam en constant?
Is een goede.
Het is een eerste aanname, ook de doorsnede van de leiding.
Het is een punt waarmee ik mijzelf nog behoorlijk over zal laten informeren.
Atlas

Bericht door Atlas »

Dag NCK,

Mooie draad en maakt dat ik mij na een lange tijd ook nog eens weer meldt.
We hebben het er vanmiddag ook even over gehad. Wat ik helemaal vergeten was is dat ik daar zelf in mijn vorige woning ook mee bezig geweest ben. Ja ik weet het; ook ik wordt ouder.

Zie mijn draad van destijds.:
viewtopic.php?t=883&hilit=Atlas&start=15
Of,
viewtopic.php?t=883&hilit=Atlas

Herinneringen: phoe wat een warmte kan dat nog zijn in voor en najaar wanneer de zon op de erker stond en de vloer nog flink warmte afgaf van de avond stoken ervoor. Je kunt de deur openzetten maar daar doe je het eigenlijk niet voor. Niet dat dit vaak voorkwam natuurlijk want ook daar kun je op inspelen maar ik noem het maar even.
Het is een typisch nadeel van de langzame en blijvend regelmatige afgifte van en dik pak beton -in ons geval 12 cm met tegel erbij- wat zo warm is.
Overweeg dus als je dit doet hoe groot je raampartijen worden. Een hele raamwand op het zuiden kan je dan op een paar dagen in het jaar even dwrs gaan zitten.
Voordeel van die langzame afgifte vond ik de lekkere temperatuur 's ochtends zonder gedoe altijd de hele kamer lekker behaaglijk. Meest 21 graden en bij strenge vorstdagen nooit lager dan 18.
graden.

Groet Atlas
Laatst gewijzigd door Atlas op 02 feb 2024, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Atlas

Bericht door Atlas »

Dag Nck,

Wat ik me ook nog weet te herinneren nu, is het gigantisch pak zand en veen wat we eruit hebben moeten werken.
Zeker 50 cm diep. Ook omdat die veerachtige veenlaag er ook nog weer uit moest.
Het vervelende daarvan was dat we ruim onder onderkant van de funderingen uit kwamen. Oplossingen voor gevonden welliswaar maar scheurvorming lag op de loer. Dat zal ook bij jou een vervelend iets worden. Wellicht zit de fundering wel diep (want ik zie een redelijk jonge steen gemetseld in specie, niet in kalk). Ook geen scheurvorming te zien.

Mooi.
Maar....de muur is maar halfsteens en de fundering is daar ook op gemaakt. Dat houd in dat je eerst je fundering naar binnen toe zou moeten verbreden om een 2e binnenwand van steen of houtscelet op te richten.
Moelijk allemaal vanwege ook de kelder die je wenst en er wellicht kant en klaar in wilt laten zetten.
Daarom is het wellicht goed om in overweging te nemen om die oude gierkelder weer te gaan gebruiken? Alleen...wat te doen met de stank die erin getrokken is. Is daar een methode voor?
Er zijn van die aannemers die er in één klap een bak in kunnen laten zinken maar vergeet niet dat er 45gr afgegraven moet worden meest en dat dat als boden van de bak dan een stuk minder overlaat.
3 meter diep wil zeggen 2x3 meter kwijt is totaal 6 meter. Wat weer wil zeggen dat er ongeveer netto 3 meter breedte aan bak in gelaten kan worden want de breedte van de woning was 9 meter meende ik.

Als laatste nu: iedereen heeft het over isolatie. Ik ook. Een Duitser hoor je niet voor niets zeggen. "Dammung, dammung, Dammung ist das wichtigste".
Vloeren van Rc 6 tot 7 (bij mij 4.5)is geen uitzondering meer. Wanden bij mij rc5 is ook al weer verhoogt. Dak bij mij 6, heb ik spijt van. Voor 5 jaar terug leek 6 voor het dak :roll: overdreven maar had ik maar rc 8 gedaan. Trippelglas met de hoogste isolatiewaarde genomen maar ook dat is in isolatiewaarde in die 5 jaar ook flink verhoogd.
Ja ja ik weet het. Het moet allemaal maar betaald worden. Maar wat isolatie betreft zou ik niet weer bezuinigen.
Hier op 135m2 verwarmen we met een klein kacheltje van 7 kw alles gelijkvloers. Eerst de kamer en logeerkamertje om vervolgens de deuren open te zetten naar douche en hal. Nog geen één jaar moelijkheden gehad. Ook niet met strenge vorst.

Zit me te bedenken dat je dat sfeerkacheltje misschien achterwege zou kunnen laten mocht je die betonaccumulatie toepassen. Weinig sfeer als het bij aanhouding 21graden is en je dan een kachel nog aan wilt steken. Pfffff....

Rest mij te zeggen dat ik het mooi vindt hier ook iets van te mogen vinden,
ik groet u,
Atlas
Plaats reactie