Watergekoelde schoorsteenpijp voor houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD

Re: Watergekoelde schoorsteenpijp voor houtkachel

Bericht door LeaD »

Inox wil nog wel eens uitzetten . Ik heb dat ook meegemaakt met een afvoergoot van 15m lang . Bij het lozen van heet water ( > 60°C ) ging de goot een 2,5 cm uitzetten in de lengte .

Als ik het goed begrepen heb zit er boven de inoxbuis nog een stuk gemetste schouw en mond de inoxbuis niet uit in de vrije lucht .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Zo, draadje effe laten liggen, moest ik eens rustig doorlezen. Ben benieuwd naar de resultaten. Ga ik misschien ook eens wat mee doen. Onze Atmos brandt toch het beste met een rookgastemperatuur van boven de 200 gr C. Auw dat doet zeer.
Simonj

Bericht door Simonj »

LeaD,

Mijn RVS schoorsteenpijp eindigt aan het eind gewoon in de vrije lucht, maar de laatste 1.5 meter zit er een stenen schoorsteen om heen gemetseld, met zo’n grote 1,5 x1,5 m schoorsteenkap erboven.
Simonj

Bericht door Simonj »

Vanmorgen even de blindflens onder de schoorsteenpijp afgedraaid om te kijken hoe het na 2 maanden met de vervuiling is.
Ik zag dat de schoorsteenpijp over ongeveer 1.5 m vervuild was, van de 200 mm diameter was op het dichtste stuk nog ongeveer 150 mm over.
Daarna de de flens teruggezet voor een rookgastemperatuur test vandaag, want mijn insteek thermometer met een bereik tot 120 graden was gearriveerd.
Waarom één van 120 en niet één van 500 graden, omdat ik had uitgerekend dat het bereik van 120 graden meer dan genoeg moest zijn. Deze had een schaalverdeling van elk streepje 2 graden en die van 500 graden was elk streepje 10 graden.
Vanmorgen de kamer kachel aangestoken en gekeken wat de rookgastemperatuur was, deze was iets hoger dan ik had verwacht, maar ruim onder de 120 graden.
Vanavond de sauna kachel erbij aangestoken, rookgastemperatuur was dan ook iets hoger dan verwacht, maar ook ruim onder 120 graden, van alle dingen een filmpje gemaakt; vervuilde schoorsteenpijp en rookgastemperatuur van de beide runs.
Morgenvroeg de kachelpijp even schoonmaken en dan weer 2 runs maken om te zien of de rookgastemperatuur lager wordt.
Hier maak ik ook allemaal filmpjes van.
Op deze filmpjes is alles te zien, dus hoe hoog de kachels branden en de rookgastemperatuur.
Als ik nu al waardes ga schrijven, dan krijg je weer discussies hoe hoog de kachels branden etc.
Vanavond heb ik de saunakachel gefilmd, maar zitten donkere stukken in, ja in de sauna is het niet zo licht, dus morgen bij daglicht filmen.
LeaD

Bericht door LeaD »

Die aanwas van 200 tot 150 mm is eenvoudig te verklaren omdat de uitgang van de kachel slechts 150 mm is .

Bij een goed ontwerp zorg je er voor dat de snelheid van het gas overal hetzelfde is . De vernauwing ontstaat dan in dat geval bij de uitstroom van de schouw omdat je daar menging krijgt met de koude buitenlucht en een serieuze daling van de snelheid van de rookgassen .

Ook goed om weten : hoe stook je ? Laat je de as op het rooster liggen, brand je op een dik bed van as of maak je de aslade en rooster elke dag schoon .
Aanmaken volgens de Zwitserse methode ?
Batch gewijs stoken of elk half uur een blokje bijvullen ?
Dikke blokken of eerder fijn gekliefd of de beide ?
Hard hout, zacht houd of gemengd ?
LeaD

Bericht door LeaD »

Wat ik mij bij de warmtewisselaar ook nog afvraag, hoe krijg je dat ontlucht ?
Simonj

Bericht door Simonj »

Lead,

Voor mij is de overgang van een 150 mm naar een 200 mm juist gunstig, bij een expansie krijg je ook een temperatuur daling, de snelheid gaat ook uit de rookgassen.
Dit heeft weer als voordeel dar de rookgassen langer in de schoorsteenpijp blijven om hun temperatuur af te staan.

Ik stook altijd op een laag as, beter voor het vuur en voor de branderplaat, bij het aanmaken leg ik eerst wat grotere blokken achterin, dan pak ik wat stukjes karton en daarover dunne houtjes.
Dan steek ik de kachel aan, doe de deur dicht en de asla open voor maximale trek, binnen 1 minuut brand de kachel dan al op groot vuur.
Dit zal wel iets meer rook geven dan de Zwitserse methode, maar ik woon in de vrije natuur.
Ik stook de kachel niet batch gewijs, maar gooi er zo nu en dan hout op, dit is hout van om het huis; beuken, populier, eik etc. en soms wat pallet hout er tussendoor, alle hout groter dan een wijsvinger gaat in de kachel.
Wat betreft het ontluchten, ik heb een verticale WW, dus heb ik op het hoogste punt een 1/4” rvs bleedeplug geplaatst, dus ontuchten gaat heel gemakkelijk.
Wel een minpuntje vandaag; met het druk zijn met kachelpijp en rookgastemperatuur, was ik de verjaardag van mijn vrouw vergeten 🥴 ze zei al, die kachel is belangrijker dan ik🫣
Simonj

Bericht door Simonj »

Vanmorgen mijn schoorsteenpijp schoongemaakt, het was al weer 2 maanden geleden, ongeveer 5 liter aanslag verwijderd.
Kun je zien hoeveel uitstoot een gewone houtkachel heeft, door de lage temperatuur van mij rookgassen blijft aanslag aan de zijkant zitten, maar het laat zich gemakkelijk verwijderen.
Uit de 2 testruns van vandaag is gebleken dat de rookgastemperatuur ongeveer 5 graden lager is geworden.
Nu de filmpjes gereed moet ik even kijken hoe ik ze op YouTube krijg, heb dat nog nooit gedaan, maar even mijn zoon vragen, zodat ze via een link te vinden zijn.
LeaD

Bericht door LeaD »

Verjaardagen komen elk jaar terug, sommigen hebben het geluk dat het maar om de 4 jaar is hé :lol: Doe ze alvast de groeten, we leven met je mee .
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Proficiat :oops:

Enne, filmpjes zien we graag.
Simonj

Bericht door Simonj »

Hierbij de link om naar de filmpjes te gaan, die ik gemaakt heb van de houtkachel en de daarbij horende rookgastemperatuur.
Het eerste filmpje begint bij de saunakachel onderin de kelder, dan onderkant van de schoorsteenpijp, dan de bovenkant van de schoorsteenpijp, dan de kamer kachel en dan de rookgastemperatuur.
Tweede filmpje is de kamerkachel met bijbehorende rookgastemperatuur.
Dan is er nog de ongeveegde en de geveegde schoorsteenpijp te zien.
De filmpjes van de ongeveegde schoorsteenpijp heb ik er niet opgezet, deze zijn ’s’avonds gemaakt en zijn erg onduidelijk en qua temperatuur maakte het niet ééns zo veel uit.

https://youtu.be/BuKsL94LlJs?si=B6t4pDVEiPByisix
Praggel

Bericht door Praggel »

was ik de verjaardag van mijn vrouw vergeten 🥴 ze zei al, die kachel is belangrijker dan ik🫣
heb je ff voor schoorsteenveger gespeeld.
Simonj

Bericht door Simonj »

Ja, en het was niet ééns 5 december. 😂
Ramon

Bericht door Ramon »

Netjes hoor!

Valt me mee
Simonj

Bericht door Simonj »

Ramon,
Dank je. Ik was al ooit al een keer op het dak geweest met een temperatuurmeter, dus ik wist ongeveer de rookgastemperatuur.
Met zo’n gekalibreerde meter is het toch wat nauwkeuriger en te bewijzen.
Plaats reactie