de bouw van mijn niet-zo-duurzame-huis

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

JantjeV8

Re: de bouw van mijn niet-zo-duurzame-huis

Bericht door JantjeV8 »

Ik zou de laser aan een paal klemmen, of een paar plekken aan palen maken om overal zicht te hebben. Als de tempex er onder beweegt ben je van het peil af zonder dat je er erg in hebt. Paar steunen met een lijmtang aan de paal klemmen, zo gepiept en voorkomt vergissingen.
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

Bedankt voor de tip, maar de laser staat op een betonnen poer die direct op de vaste grond staat. Als je goed kijkt, kun je het wel zien.

Want inderdaad, als je er anders langs liep, schommelde die wel wat.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Duidelijk! :wink:
LeaD

Bericht door LeaD »

En ook opletten van de glasramen, kunnen ook wel eens voor ongewenste reflectie zorgen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois »

zelf maak ik gebruik van de modern uitvoering van de oeroude giet darm methode om alles waterpas te maaken. 15mm vinyl buis met gekleured water daarin van 10m lange - of hoe lange nodig. Werkt uitstekende. kost 20€ incl. kleurstof.
Werken, das leuk.
LeaD

Bericht door LeaD »

#Ernest Dubois
Of een pasdarm + emmer = 1 mans methode .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois »

Dat is inderdaad en beperking, ik doe een uiteinde vast met z’n kraam nagel wat in principe goed werkt behalf dat het moeilijk is voor mij over groter afstanden te zien daarvoor de kleuring in het water.
Dus ik roep wat hulp in eerder om te controleren dat de beide water niveaus gelijk zijn meer dan de buis vast te houden en dat dus ligt aan mij
Werken, das leuk.
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

Even weer wat vorderingen. de Foto's spreken denk ik wel voor zich:

Afbeelding

Afbeelding
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Haha, slakkenhuisjes... aardig wat tijd op je knieën door gebracht..
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

:D klopt. Ben heel blij eindelijk weer 'vaste grond' onder mijn voeten te hebben.

de betonijzer loopt ongemakkelijk.

nu lekker bezig met het stellen van metselprofielen en deurkozijnen.
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

rustig door:

Afbeelding

er lagen bij de aankoop van de boerderij nog een aantal pallets met nieuwe metselstenen. Die maak ik eerst op, daarna ga ik over op kalkzandsteen voor de binnenmuren.
rob21tq

Bericht door rob21tq »

Hoi Wilfred.

Mooi project.

Wij zitten aan de start van een soort zelfde situatie/project. Wij hebben een langgevel boerderij waarin ook binnenin een nieuwe fundering komt met een nieuwe goed geïsoleerde binnenschil.

Je had het er over dat je nog wat detail zou posten van de fundering en opbouw. Heb je deze nog ergens? Voor mij persoonlijk interessant om te vergelijken voor onze opbouw.

Alvast bedankt.
Ingir

Bericht door Ingir »

In 2018 heb ik een ontwerp gemaakt voor een passiefwoning in een boerderijschuur. In plaats van funderingsstroken en zware muren heb ik gekozen voor een funderingsplaat van gewapend beton 280mm dik met betonkernactivering op 200mm EPS-blokken. Ideaal om een constante temperatuur te houden in zomer en winter. Ik heb wel moeten stoeien met de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit omdat er veel glas aan de zuidgevel van deze monumentale boerderij is toegevoegd. Maar alles netje in overleg afgehandeld en complimenten van de commissie in hun jaarverslag voor de bijzonder hoge energieprestatie van de woning met behoud van het monumentale karakter van de boerderij.

Voordeel van zo'n grote schuur is dat je meer ruimte hebt om dikke isolatiepakketten op te nemen. Nadeel van een monument is dat het uiterlijk van het gebouw nauwelijks gewijzigd kan worden tenzij je kunt aantonen dat de wijziging het uiterlijk minimaal veranderd en dat de wijziging met eerbied voor het oorspronkelijke gebouw gemaakt is.
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

oh, twordt tijd om hier eens weer een update te doen. Ik ben inmiddels al lekker op de verdieping aan het werk. dus de kamers boven maken. Ik ga morgen een foto maken en dan weer een update plaatsen.
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

zo, lang geleden dat ik hier geweest ben. Het bouwen gaat gestaag verder. Alle verdiepingen en binnenmuren zitten erin. Paar foto´s voor een impressie, al vind ik het lastig om alles er goed op te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nu een vraag.

we hebben de buiten muren zo gemaakt dat het dak aan de zijkanten 75cm overstek heeft. Er komen geen kozijnen tot op de grond. In de voorgevel komen wel kozijnen tot aan de grond, maar die zitten allemaal onder een balkon van 2 meter diep.

De kans dat er ooit een regendrup op 1 van de kozijnenkomt is klein. Het zal vast eens gebeuren, maar zeer sporadisch.

nu overweeg ik om de kozijnen van hout te maken, en ze gewoon onbehandeld te laten. Zou dat kunnen volgens jullie?

redenen hiervoor is dat het veel tijd scheelt, ik vind het mooi en we hoeven veel minder verf te gebruiken.
Plaats reactie