Tuinieren op 900m boven de zeespiegel

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PlantageBohémien

Tuinieren op 900m boven de zeespiegel

Bericht door PlantageBohémien »

Toen we rond het jaar 2000 een stuk grond hadden gekocht, droomden we van een mooie tuin, wat ons door buren werd afgeraden want, klimaat niet geschikt, en bijna niemand had hier een tuin,
We wilden onze gedachte niet opgeven, en zijn met optimisme aan de slag gegaan, eerste probleem, het was te nat, dus drainage aangelegd, het grondstuk loopt naar achter af, tot aan een bos, waar je zonder laarzen niet lopen kon, om makkelijker te kunnen werken hebben we terrassen aangelegd, alles met behulp van graafmachines, want er zitten hier ook veel stenen in de grond, dan doe je met een schop en een kruiwagen weinig.

Inmiddels, dik 20 jaar later is door de klimaat verandering teveel water geen probleem meer, we hebben nu eerder een probleem met droogte, in het bos zijn de poelen en moerassen opgedroogd, en kun je overal met droge voeten wandelen, dus wie nog aan de klimaat verandering twijfelt, kan ik het tegendeel beleren.
Dus, in de loop der jaren gespit, geplant, geschoffeld, achteraf, soms ook met te weinig kennis, en zonder duidelijk plan, dus ook weer gerooid, en weer wat anders geplant, en geleerd, wat hier niet wil, wat niet smaakt, wat weinig opbrengst geeft, is allemaal weer verdwenen.

Wat is gebleven? de bessentuin, met blauwe bessen, frambozen, zomer en herfst soorten, kruisbessen , bramen en kruisbessen en rode bessen.
Dan rabarber en crainberry's, wat, fruitbomen, appel, peren, pruimen, daarbij heb ik een paar jaar geleden tegenslag gehad met herten in de tuin, die hebben de bomen zorgvuldig geschild, en kon ik opnieuw beginnen.

Voor groente, had ik in het verleden bedden gemaakt met planken, en een looppad van gras er tussen, al na 5-6 jaar gaf dat problemen met houtrot, mieren nesten, en gras wat onder de planken doorgroeide, het werd me een bron van ergernis, dus een nieuw plan was nodig.
Daar kreeg ik de gelegenheid een gebruikte partij tafelbladen te kopen, 130 stuks, 180x90 cm, van een soort trespa materiaal, dus duurzaam.
Getransporteerd naar Tsjechië , wegens overladen van de auto, max 24 per keer, kosten noch moeite gespaart .
In de grond 4 greppels gegraven, de platen in de lengte doorgezaagd, en met RVS boutjes aan elkaar gemaakt, nu loop je dus vanuit een lager terras tussen de bedden die op tafel hoogte liggen, tuinieren zonder bukken, dat is wat me voor ogen stond, en in de praktijk bevalt dat goed.
Om het compleet te maken heb ik in de Betuwe nog bogen gekocht om een folie kas te maken, die bogen staan er nu, dit voorjaar moet ik folie kopen, en dan heb ik 4 kassen van 7m lang en 3.20m breed.
Het voordeel v een kas is, dat vorst en nachtvorst, minder problemen geeft, ik heb al jaren een kleine kas voor tomaten, en dat gaat prima, dus dat hoop ik nu ook voor de groenten.
Om het meer zichtbaar te maken wil ik in het voorjaar een filmpje plaatsen op You Tube, groet uit het Boheemse Woud
wim1953

Re: Tuinieren op 900m boven de zeespiegel

Bericht door wim1953 »

Beste plantagebezitters,

Mooi waar jullie mee bezig zijn. Ik lees geen vragen in je stuk maar kan me er wel een paar bedenken. Bij droogte helpt mulchen. In mijn moestuin snipper ik met een eenvoudige hakselaar alle tuinafval en breng dat terug op de bedden zodat de bodem niet of niet snel uitdroogt je hebt dan minder snel een droogteprobleem.

Hout in de grond inbrengen helpt je inderdaad om de bedden te kunnen verhogen maar voor het rottingsproces van het hout wat op of in de grond zit gebruikt het in eerste aanleg veel stikstof wat je plantengroei remt, immers veel planten in de moestuin hebben veel stikstof nodig zoals alle koolsoorten, tomaten, pompoen.

Gezien het feit dat jullie op een aardige hoogte zitten is de temperatuur lager wat voor een aantal planten een probleem is om te ontkiemen en te groeien, daarbij helpt groeidoek ( 17grams of 50 grams in het voorjaar als het nog koud is ). Natuurlijk is jullie plan om een kas te maken ook een goede keuze. Vooral tomaten, komkommers, aubergines en paprika staan graag wat warmer.

De bodem spitten is niet meer van deze tijd alleen wellicht in de eerste aanleg van de tuin. Door spitten vesrtoor je het bodemleven waardoor de groei later op gang komt en dat komt in jullie situatie nu juist niet goed uit.

Mede omdat de groei achter blijft in sommige gevallen is een gedegen bodemonderzoek een optie. Je koopt hier bij DCM een bodemonderzoekssetje voor ruim 10 euro waarmee je de aanwezige voeding in de bodem kunt meten en de PH daar kom je al een eind mee. Verder is wisselteelt een belangrijk ding. Wat de ene plant uit de bodem haalt brengt een andere plant er juist weer in. Zo geven sperciebonen stikstof af aan de bodem die kolen weer kunnen benutten. Ontstaan er nu vragen door de suggesties laat maar horen.

Hartelijke groet
PlantageBohémien

Re: Tuinieren op 900m boven de zeespiegel

Bericht door PlantageBohémien »

Bedankt voor je reactie en het mee denken,
De bodem bedekt houden, daar heb je wel een punt, tuin en keukenafval doe ik allemaal op de composthoop, ik heb wat uitgeprobeerd met gras uit de gazonmaaier, dat helpt wel, alleen daar zit toch te veel zaad in, je moet iets hebben wat schoon en neutraal is, ik wilde het dit jaar eens proberen met cocos, heb ik geprobeerd onder aardbeien, was ik wel tevreden over, en als je het in de herfst weer inzamelt kun je het volgend seizoen weer gebruiken.

Veel planten trek ik voor in potjes in de tomatenkas, anders verlies je veel te veel groeidagen, je moet hier het weer leren kennen, in voor en najaar heb je bij helder weer , veel zon, maar in de nacht veel uitstraling, dus een groot verschil tussen dag en nacht temperatuur, veel planten vinden dat niet leuk, zelfs in een kas, jij noemt daar paprika, dat was geen succes want onder 20 gr groeit en paprika niet, en dan blijven er te weinig groeidagen over voor een redelijke oogst, met tomaten gaat dat toch beter.
Dit jaar wil ik proberen in een kas met bovenin een ringleiding, water rond te pompen, door een tyleenleiding in de bodem. een soort bodemverwarming, met de zonnewarmte van de dag, misschien kan ik dan paprika's telen, en nog andere teelten?
In de zomer kan de zon hier behoorlijk scherp zijn, doordat de lucht schoner is en er minder vocht in de lucht is, jij noemt daar bonen, die moet ik in de zomer afdekken met schaduwnetten, anders gaat dat niet goed.
Tuinieren gaat hier wel maar je moet de natuur wel een handje helpen met techniek, dat kost tijd en geld, maar ook interessant dat uit te zoeken, daarom heb ik ook geen tijd om bingo te gaan spelen in het bejaardencentrum, wat me niet het gevoel geeft iets te missen, groet uit het Boheemse Woud,
Plaats reactie