Graag wil ik onderstaande uitvinding delen.
Toen ik begin jaren 2000 mijn nieuwe woning ging bouwen wilde ik een houtkachel met watergekoelde schoorsteenpijp integreren.
Als houtkachel heb ik de Jotul 3 met als kachelpijp een RVS buis, de buitenbuis is 7” (177,8) groot en de binnenbuis is 6” (152,4) groot en bijna 3 mm dik.
Deze buizen zijn in elkaar geschoven en de tussenruimte is opgevuld met een rond gewalst 6 mm strip en daarna dichtgelast, het dubbele lengte is ongeveer 4,5 meter.
Aan de onderkant en bovenkant is een nippel gelast voor een 15 mm koper buis, de aan en afvoer en zijn aangesloten op de vloerverwarming.
Aan de onderkant van die schoorsteenpijp, die uitkomt in de kelder, is een blindflens gemaakt om de schoorsteenpijp de kunnen vegen.
Doordat er condens vrijkomt in de schoorsteenpijp, heb ik in de blindflens een drainleiding gemaakt naar het riool.
Als ik de kachel in de kamer op vol vermogen heb staan is mijn rookgastemperatuur bij uittrede van de schoorsteenpijp, ongeveer 30 graden. Door deze constructie haal ik het volledig rendement uit de houtkachel.
Veel mensen uit de kachel wereld zeggen dat kan niet, je houd geen schoorsteen trek over, of je koelt de kachel teveel etc, allemaal onzin, zelfs heb ik mijn 12 kw sauna (hout) kachel op dezelfde schoorsteenpijp aangesloten en als ik de sauna aansteek, dan branden er 2 kachels op één pijp. Met nog steeds voldoende trek.
Achter de kachel is zelfs een klep geplaatst, omdat er anders teveel trek in de schoorsteen zit.
Wel moet de kachelpijp 2 x per jaar geveegd worden, waarbij ongeveer 10 liter roet vrijkomt, dit gooi ik weer in de kachel.
Deze hele constructie werkt nu ongeveer 25 jaar na volle tevredenheid en met gemiddeld 15 kg hout per dag, stook ik ons groot vrijstaande huis van 16 x 8 meter warm en de gasleiding is 2 jaar geleden al weggehaald.
Voor mij persoo is dit de beste uitvinding, waarbij anderen misschien hun wenkbrauwen fronsen
Dus als er handige hobbyisten zijn die geld willen besparen, is dit een mogelijkheid.