Hoi,
Wij wonen sedert juni 2023 in onze houtskelet woning met lucht lucht wp 18 zonnepanelen boiler 300 l vloer verwarming. Nu met vries weer ligt ons verbruik extreem hoog bv vandaag 44kwh verbruik. Als ik vergelijk met november hadden we ongeveer 16kwh verbruik per dag. Is dit iets om zorgen over te maken? Ik dacht energie zuinig bouwen isolatie luchtdicht dat het diende om energie low te leven. Ons EPC is -9.
Verbruik warmtepomp
Moderator: Moderators
-
LeaD
Re: Verbruik warmtepomp
Heel normaal, het vriest dan ook geen 6 maanden per jaar hé . En tijdens de vorst ligt de COP van de warmtepomp ook enigszins iets lager .
Wat je kan doen ? De thermostaat een graadje lager zetten, een laagje extra kledij, extra vrienden uitnodigen, enz...
Wat je kan doen ? De thermostaat een graadje lager zetten, een laagje extra kledij, extra vrienden uitnodigen, enz...
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
JantjeV8
- Paul Joosten
- Contacteer:
Lijkt me niet onredelijk. Mijn totale verbruik was in week 52 ongeveer 30 kWh/dag, in week 1 35 en deze week 40. In november had ik wel dagen van 14 kWh/dag zonder dat er veel zon was. Ik 'stook' nu met een grote monoblock all-electric WP. Het overige verbruik in huis zal maar weinig verschillen van dag tot dag. Op jaarbasis heb ik gelukkig nog een ruim overschot van de zonnepanelen opbrengst dus maak ik me er niet druk om.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
-
alefarendsen
Je zegt een lucht lucht wp, maar met vloerverwarming. Het lijkt me dat je lucht-water bedoelt?
44kwh lijkt me niet heel gek met deze temperaturen. Wij zitten ook op dit soort getallen, misschien ietsje minder. 220m2 ongeveer, waarvan de helft HSB extreem goed geïsoleerd en de andere helft oudbouw, waarvan delen ook vrij goed geïsoleerd. 120m2 vvw.
Je zou nog kunnen kijken of je je WP nog wat kan tunen. De juiste instellingen rondom de weersafhankelijke regeling, en de juiste setpoints qua aanvoertemperatuur, snelheid van je circulatiepomp kunnen behoorlijk wat invloed op je (s)cop en dus verbruik hebben, 10+% gemakkelijk. Kijk eens wat filmpjes van Heatgeek op Youtube, of ga anders ook eens te raden op Tweakers, voor elk merk warmtepomp is daar wel een topic.
44kwh lijkt me niet heel gek met deze temperaturen. Wij zitten ook op dit soort getallen, misschien ietsje minder. 220m2 ongeveer, waarvan de helft HSB extreem goed geïsoleerd en de andere helft oudbouw, waarvan delen ook vrij goed geïsoleerd. 120m2 vvw.
Je zou nog kunnen kijken of je je WP nog wat kan tunen. De juiste instellingen rondom de weersafhankelijke regeling, en de juiste setpoints qua aanvoertemperatuur, snelheid van je circulatiepomp kunnen behoorlijk wat invloed op je (s)cop en dus verbruik hebben, 10+% gemakkelijk. Kijk eens wat filmpjes van Heatgeek op Youtube, of ga anders ook eens te raden op Tweakers, voor elk merk warmtepomp is daar wel een topic.