Hallo allen,
Eerst maar even voorstellen. Joël, bijna 40 jaar oud, wonend in de achterhoek.
Na 2 jaar bijna klaar met de verbouwing van ons huis en de nodige tips al van dit forum gehaald en vanaf nu ook actief hier. Meteen een vraag. Dit is een deel van onze CV installatie:
Momenteel loopt het water vanuit het buffervat door de ketel heen richting de vloerverwarming(VV) verdeler. Werkt aardig goed want als het water warm is blijft de ketel uit. Als het water in m'n buffervat kouder is dan de retour van de ketel schakelt de driewegklep om en word het vat uit het circuit gehaald. Tot dusverre prima, maar...... Het gebeurt nu regelmatig dat het water in het vat nog warm genoeg is voor de vloerverwarming, de klep nog niet schakelt en de CV-ketel wel vindt dat hij aan moet. Dan ga ik dus met de ketel m'n vat verwarmen. Dit heb ik geprobeerd op te lossen door de waardes van de klep en/of ketel beter in te stellen, maar op de ketel kan ik niet veel instellen, of ik moet het verschil tussen vat en CV zo groot zetten om dit te voorkomen dat ik veel van de buffer niet kan gebruiken. Daarnaast slaat de ketel bij warmtevraag altijd even aan wat niet nodig is. Dat is een vast gegeven van deze ketel.
Is het mogelijk om de boel zo aan te sluiten zoals in onderstaand plaatje? De bedoeling is dan dat beide kleppen tegelijk schakelen zodat de VV wordt gevoed door of het vat of de ketel en niet meer door het vat via de ketel. De ketel wordt dus gewoon uit het circuit gehaald. Via een hulprelais kan ik er wel voor zorgen dat de ketel het warmtevraag signaal niet meer krijgt dus dat is geen probleem.
De vragen samengevat:
- Kan ik zonder problemen met een extra klep de ketel zomaar bypassen en het aansluiten zoals in dit plaatje?
- De VV verdeler is geschikt voor lage temperatuur en heeft een LTV-ventiel om de retourwatermengverhouding in te stellen. Zou deze zo af te stellen zijn dat deze deels hydro-actief wordt en zo zelf het warme water "aanzuigt"? Leidingwerk naar vat is kort, en allemaal 22mm.
CV ketel icm houtkachel en buffervat
Moderator: Moderators
-
JBWest
CV ketel icm houtkachel en buffervat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
LeaD
Re: CV ketel icm houtkachel en buffervat
Welkom op dit mooie forum en alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar .
Vloerverwarmingsverdeler is een open verdeler, de vloerverwarmingspomp kan alleen maar de vloerverwarming voorzien van water . De ingaande en uitgaande temperatuur van de vloerverwarming is quasi dezelfde, is ook eigen aan het ontwerp omdat de in- en uitgaande leiding van de beton netjes naast elkaar lopen . De overige pomp zit waarschijnlijk in de verwarmingsketel ingebouwd . Mocht het buffervat lager opgesteld staan dan de vloerverwarming kan het zonder extra pomp indien je de ketel wil bypassen .
Vloerverwarmingsverdeler is een open verdeler, de vloerverwarmingspomp kan alleen maar de vloerverwarming voorzien van water . De ingaande en uitgaande temperatuur van de vloerverwarming is quasi dezelfde, is ook eigen aan het ontwerp omdat de in- en uitgaande leiding van de beton netjes naast elkaar lopen . De overige pomp zit waarschijnlijk in de verwarmingsketel ingebouwd . Mocht het buffervat lager opgesteld staan dan de vloerverwarming kan het zonder extra pomp indien je de ketel wil bypassen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
JBWest
Dank voor je reactie.
Het vat staat niet lager, dus natuurlijke flow gaat niet lukken. Op de verdeler zit een LTV ventiel om de hoeveelheid mengwater te knijpen. Deze staat nu volledig open omdat de pomp van de ketel inderdaad voor de aanvoer zorgt en de VV pomp alleen het water de vloer in moet pompen. Dan noemen we dat toch een gesloten verdeler?
De vraag is nu; kan ik met het LTV ventiel de verdeler zo inregelen dat deze voldoende water uit het vat trekt als ik de ketel bypass, maar zo open laten dat deze toch voldoende mengt?
Zo ja, kan ik diezelfde stand gebruiken als ik de ketel gebruik, maar het vat bypass? Dit laatste lijkt me geen probleem.
Een alternatief zou misschien een 2e pomp zijn, voor als ik de ketel niet gebruik, zie dit plaatjes: Ik ben heel benieuwd wat anderen adviseren. Met het LTV ventiel regelen dat beide warmtebronnen (ketel en buffervat) onafhankelijk van elkaar kunnen werken zonder extra pomp. Of toch een extra pomp en het LTV ventiel vol open laten staan?
Of wellicht zijn er nog meer opties die ik over het hoofd zie? Ik hoor het graag en sta open voor suggesties.
Het vat staat niet lager, dus natuurlijke flow gaat niet lukken. Op de verdeler zit een LTV ventiel om de hoeveelheid mengwater te knijpen. Deze staat nu volledig open omdat de pomp van de ketel inderdaad voor de aanvoer zorgt en de VV pomp alleen het water de vloer in moet pompen. Dan noemen we dat toch een gesloten verdeler?
De vraag is nu; kan ik met het LTV ventiel de verdeler zo inregelen dat deze voldoende water uit het vat trekt als ik de ketel bypass, maar zo open laten dat deze toch voldoende mengt?
Zo ja, kan ik diezelfde stand gebruiken als ik de ketel gebruik, maar het vat bypass? Dit laatste lijkt me geen probleem.
Een alternatief zou misschien een 2e pomp zijn, voor als ik de ketel niet gebruik, zie dit plaatjes: Ik ben heel benieuwd wat anderen adviseren. Met het LTV ventiel regelen dat beide warmtebronnen (ketel en buffervat) onafhankelijk van elkaar kunnen werken zonder extra pomp. Of toch een extra pomp en het LTV ventiel vol open laten staan?
Of wellicht zijn er nog meer opties die ik over het hoofd zie? Ik hoor het graag en sta open voor suggesties.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Ramon
Ik snap wat je bedoelt.De vraag is nu; kan ik met het LTV ventiel de verdeler zo inregelen dat deze voldoende water uit het vat trekt als ik de ketel bypass, maar zo open laten dat deze toch voldoende mengt?
Als ik naar mijn eigen vl.verw.verd kijk, zou ik zeggen: nee.
Maar die van mij is ook niet af te stellen. Het is een domme pomp, die het water in alle groepen rond pompt. Je moet de warme erin duwen(kost niet veel kracht, maar zuigen doet hij niet/nauwelijks vemoed ik) aan het ontwerp te zien...
Soms zie ik een ontwerp van een vvv, en dan denk ik: deze zou wel zelfaanzuigend KUNNEN zijn. (Geen ervaring mee)
Als jij een klep oid kan bedienen, en de flow tussen rondpompen en aanzuigen kan afstellen, zou ik zeggen: absoluut. Zoiezo gaat het vat natuurlijk stromen, als de warme uit het buffervat hoger of gelijk zit aan de verdeler invoer. Dat is eerder een probleem, dan gewenst.
- Paul Joosten
- Contacteer:
Kijk eens in mijn oude topic hoe ik dat heb aangepakt. Ik had CV en buffer parallel aangesloten met boven in het buffervat een temperatuursensor. Bij warmtevraag uit het systeem bepaalde een relais dat schakelde bij een vooraf bepaalde buffertemperatuur naar welke bron dat doorgeschakeld werd. Alleen die pomp werd dan aan het werk gezet en om te voorkomen dat warmte 'verkeerd om' door de andere bron gestuurd kon worden had ik in de retourleidingen een terugslagklep zitten.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam