Ramon schreef: ↑03 dec 2023, 21:35
Het huis neemt hier overdag (nu 3 dec. 2023) behoorlijk wat zon waardoor ik in de ochtend nog een temperatuur van 19° binnen heb.
Helderziend?
Ik denk dat je dit bedoeld:
Het huis neemt hier overdag (gisteren 2 dec. 2023) behoorlijk wat zon waardoor ik vanochtend nog een temperatuur van 19° binnen had.
Het grote cruciale vraagstuk van alles is altijd: de starttemp, tijdsduur en de eindtemp, omstandigheden, etc
Niet een losse temp, dat is zo nietszeggend. Ik wil niet kritisch zijn hoor, maar het is hetzelfde als zeggen dat je met 1 druppel benzine de wereld rond bent geweest...
De hamvraag is natuurlijk: hoe en hoe lang heb je erover gedaan.
Lopend? Fietsend? Hybride auto? Zeilboot? 1 uur? 1 dag? Jaar?
Voor zover ik je goed begrijp: daar heb ik niets voor gedaan. Daar heeft moeder natuur voor gezorgd. De starttemperatuur was waarschijnlijk duizenden graden, de tijdsduur ettelijke miljoenen jaren en de eindtemperatuur moet nog komen, maar die is globaal snel aan het stijgen.
Wat ik bedoelde is dat ik hier weinig energie moet opwekken om het warm te krijgen. Het huis is nog steeds vanzelf 19°warm wanneer ik opsta. Tot nu toe heb ik ook elke ochtend genoeg energie in de batterijen om nog wat bij te stoken. Met een beetje geluk begin ik met een uur of 9 al behoorlijk wat energie bij te pompen in de batterijen. Voldoende om in de avond een paar uur warmte bij te steken (een uurtje of twee).
Of ik dat nog lang zo vol hou is niet zeker, maar met amper 2,7kWp en 10kW aan batterij is dit best veel belovend. Ik heb sowieso een tweede string klaarliggen om panelen bij te zetten en voor 1.400€ plaats ik 5kW bij.
Maar ik moet er ook bij vermelden dat ik hier doorgaans de winter niet doorbreng. Uitzonderlijk ban ik hier langer dan gepland, en dus experimenteer ik een beetje.
Veel kan er niet mislopen, ik heb nog steeds het net om op terug te vallen.
Maar goed, ik gaf mijn info enkel door met de bedoeling je ook even te laten zien dat enkel zonnepanelen, een zonneboiler en batterijen misschien ook voor jou een haalbaar alternatief zou kunnen zijn. (de hele installatie van 2.7kWp, 10kW batterij en een off-grid omvormer van 8kW kostten mij 9.400€. De warmtepomp airco/CV hing er al, maar die was minder dan 2000 € als ik mij niet vergis. Vergeleken met vloerverwarming zou dit wel concurrentieel kunnen zijn.)
Groeten, Kurt