Verbruik American fridge
Moderator: Moderators
-
Brey_maastricht
Verbruik American fridge
Beste lezer,
Wie heeft er verstand van het verbruik van een Amerikaanse koelkast dus met groot koel en vries gedeelde ? Onderstaan zie je t verbruik van vandaag; niemand thuis, alle apparaten los van de stroom behalve de ijskast. Is dit normaal of veel?
En als t veel is, kan ik qua voedselveiligheid ook de koelkast maar 10 minuten per uur laten lopen ofzo?
Groetjes!
Wie heeft er verstand van het verbruik van een Amerikaanse koelkast dus met groot koel en vries gedeelde ? Onderstaan zie je t verbruik van vandaag; niemand thuis, alle apparaten los van de stroom behalve de ijskast. Is dit normaal of veel?
En als t veel is, kan ik qua voedselveiligheid ook de koelkast maar 10 minuten per uur laten lopen ofzo?
Groetjes!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Paul Joosten
- Contacteer:
Re: Verbruik American fridge
1,9 kWh/dag is per jaar 700 kWh, waarschijnlijk nog aanmerkelijk meer omdat hij extra energie nodig heeft wanneer je de deuren opent en/of er nieuwe spullen in laat bevriezen. Dat is niet gering maar minderen kan niet. Het apparaat heeft een bepaald verlies en dat moet gecompenseerd worden. Doe je dat niet loopt de temperatuur binnen onherroepelijk op.
Hoe oud is dat ding en wat voor jaarverbruik staat er op het energielabel? Vergelijk het verbruik eens met dat van een nieuwe. Het zou me niets verbazen wanneer die maar de helft nodig zou hebben en dan is het uitrekenen van de terugverdientijd niet zo heel moeilijk. Heb je wel zo'n grote kast nodig? Een wat kleinere is nog zuiniger...
Hoe oud is dat ding en wat voor jaarverbruik staat er op het energielabel? Vergelijk het verbruik eens met dat van een nieuwe. Het zou me niets verbazen wanneer die maar de helft nodig zou hebben en dan is het uitrekenen van de terugverdientijd niet zo heel moeilijk. Heb je wel zo'n grote kast nodig? Een wat kleinere is nog zuiniger...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
-
Luc6580
Op de grafiek zie ik een constant verbruik van 40W.
Dit is waarschijnlijk niet afkomstig van de koelkast, maar van andere zaken die toch blijven stroom verbruiken:belletransfo, TV, TV decoder, laders, klokjes van toestellen, toestellen in standby enz...
Die 40W vertegenwoordigt 40x24=0,96kWh/dag
Het verbruik van de koelkast is dus waarschijnlijk 1KWh/dag, wat inderdaad nog veel is.
Het juiste verbruik meet je best door een kWh meter tussen stopcontact en stekker koelkast te plaatsen.
Dit is waarschijnlijk niet afkomstig van de koelkast, maar van andere zaken die toch blijven stroom verbruiken:belletransfo, TV, TV decoder, laders, klokjes van toestellen, toestellen in standby enz...
Die 40W vertegenwoordigt 40x24=0,96kWh/dag
Het verbruik van de koelkast is dus waarschijnlijk 1KWh/dag, wat inderdaad nog veel is.
Het juiste verbruik meet je best door een kWh meter tussen stopcontact en stekker koelkast te plaatsen.
- Paul Joosten
- Contacteer:
Scherp Luc daar had ik niet naar gekeken vanwege de uitleg bij TS. Een tussenstekker is inderdaad veel nauwkeuriger, bij voorkeur een tijd (paar dagen, week) meten bij normaal gebruik en omrekenen naar jaarverbruik. De rest van mijn betoog blijft onveranderd.
-
JantjeV8
Wat voor merk & type koelkast heb je, en wat geeft het datablad van het apparaat zelf aan? Er zijn koelkasten zat met een permanent opgelicht displaytje.
-
Brey_maastricht
Het is een Whirlpool 20RID3L en op https://www.handleidi.ng/whirlpool/20rid3l/handleiding vind ik dit:
Met betrekking tot energieverbruik gebruikt de Whirlpool 20RID3L 1,47 kWh per 24 uur en heeft het een jaarlijks energieverbruik van 537 kWh.
Bij mij verbruikt dit apparaat jaarlijks 365x2kwh = 730 kWh zonder dat er iemand de deur opent of nieuwe producten erin legt (de 2 kWh/dag is gemeten toen niemand thuis was paar dagen lang)....dus in de praktijk zal dat flink meer zijn dan de fabrikant voorschrijft m.i.
Met betrekking tot energieverbruik gebruikt de Whirlpool 20RID3L 1,47 kWh per 24 uur en heeft het een jaarlijks energieverbruik van 537 kWh.
Bij mij verbruikt dit apparaat jaarlijks 365x2kwh = 730 kWh zonder dat er iemand de deur opent of nieuwe producten erin legt (de 2 kWh/dag is gemeten toen niemand thuis was paar dagen lang)....dus in de praktijk zal dat flink meer zijn dan de fabrikant voorschrijft m.i.
- Paul Joosten
- Contacteer:
Ook wanneer er niemand thuis is wordt er energie verbruikt (sluipverbruik) door allerlei kleine verbruikers als klokken, wekkers, modem, apparaten in stand-by dus dat zou het verschil wel eens kunnen verklaren. Je kunt nauwkeuriger meten met een tussenstekker, die meet uitsluitend het apparaat dat je er op aansluit.
Los daarvan, hoe oud is die koelkast? Heb je al eens op een vergelijkingssite zoals bijvoorbeeld Kieskeurig gekeken naar het verbruik van nieuwe apparaten? De ontwikkelingen hebben niet stilgestaan. Wachten tot een oude energieslurper kapot gaat kost meer dan tijdig vervangen, zeker wanneer je met een kleiner apparaat toe kunt.
Los daarvan, hoe oud is die koelkast? Heb je al eens op een vergelijkingssite zoals bijvoorbeeld Kieskeurig gekeken naar het verbruik van nieuwe apparaten? De ontwikkelingen hebben niet stilgestaan. Wachten tot een oude energieslurper kapot gaat kost meer dan tijdig vervangen, zeker wanneer je met een kleiner apparaat toe kunt.
-
Luc6580
Werd reeds vermeld op 17 dec, maar topicstarter blijft 2kWh/dag verkondigen.(Wat baten kaars en bril...)Paul Joosten schreef: ↑22 dec 2023, 08:17 Ook wanneer er niemand thuis is wordt er energie verbruikt (sluipverbruik) door allerlei kleine verbruikers als klokken, wekkers, modem, apparaten in stand-by dus dat zou het verschil wel eens kunnen verklaren. Je kunt nauwkeuriger meten met een tussenstekker, die meet uitsluitend het apparaat dat je er op aansluit.
-
wim1953
Even over sluipverbruik. Mijn buurman vertelde me deze week dat zijn sluipverbruik 8% bedraagt. Blijkbaar kan een energieleverancier je daar nauwkeurig een opgave van verstrekken als je een slimme meter hebt. Dat wist ik niet ( heb overigens ook geen slimme meter )
- Paul Joosten
- Contacteer:
Dat kan alleen door aan te nemen dat in de nacht (bijvoorbeeld tussen 2 en 3 uur) geen ander gebruik plaatsvindt en hetgeen dan wel gemeten wordt tot sluipverbruik te bombarderen. Die vlieger gaat niet op wanneer je bijvoorbeeld een warmtepomp hebt, of je moet dat verbruik ook als sluipverbruik gaan definiëren...
Dit is de uitleg van slimmemeterportal.nl:
Dit is de uitleg van slimmemeterportal.nl:
Het sluimerverbruik is het opgetelde verbruik van alle apparaten die gedurende de dag aan staan. Hierbij kunt u denken aan adapters, wifi-stations, televisies die op stand-by staan en koelkasten en diepvriezers.
Omdat deze apparaten de hele dag aan staan zijn ze in veel huishoudens verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van het totale verbruik. Sluimerverbruik wordt berekend door middel van een formule. Het is een schatting gebaseerd op de 4 laagste kwartierwaardes tussen 01:00u en 05:00u. Het opladen van een elektrische auto in die periode geeft een vertekend beeld. Het sluimerverbruik is onderdeel van het totale verbruik.