Slimme stekker Tapo tp 115

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wim1953

Slimme stekker Tapo tp 115

Bericht door wim1953 »

Ik heb een slimme stekker gekocht. De tapo tp 115. Wil daarmee de boiler gaan monitoren en daarna de warmtepomp. Ik krijg hem echter niet aan de praat. Als ik de software wil koppelen aan de app blijft hij zeggen dat het niet gelukt is. Kent iemand dit probleem ?
peterberg
Moderator

Re: Slimme stekker Tapo tp 115

Bericht door peterberg »

De slimme stekkers die ik in huis heb zijn van een ander, goedkoper merk, maar de handleiding verschilt niet veel met die van jou. Als de registratie voltooid is op je smartphone dan is de grootste hobbel het ding te laten herkennen. De stekker moet niet alleen ingeschakeld worden met dat kleine knopje opzij, maar je moet hem wat langer vasthouden totdat er een piepklein lampje, in mijn geval binnen in de opening van de stekker, gaat knipperen. Dan is-tie zichzelf aan het kenbaar maken voor je smartphone. Tik in de app op de + om contact te laten maken met de stekker.

Als je al zover bent gekomen, zijn mijn mogelijkheden om dit op te lossen uitgeput, sorry.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
wim1953

Bericht door wim1953 »

Beste peterberg,

Bedankt voor je reactie echter ik kom ook daarmee niet verder. De lichtjes branden ook reeds naar behoren. Op mijn telefoon blijft de app zoeken naar een koppeling met het apparaat. Ik kom na een minuut in het menu, verbinding mislukt. Dan zegt dit menu. dat ik moet kijken of de verbinding met mijn netwerk goed is en het dan opnieuw moet proberen. Wat is overigens niet begrijp is dat je tijdens het registreren een activatielink krijgt toegestuurd en daarmee wordt een nieuw netwerk aangemaakt en die zie ik ook staan tussen mijn netwerken op de telefoon. Ik heb met zowel mijn oorspronkelijke netwerk alsook met het door Tapo toegevoegde netwerk verbinding gerobeerd te maken maar in beide gevallen nope.
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

wim1953 schreef: 22 dec 2023, 14:55 Ik heb een slimme stekker gekocht. De tapo tp 115. Wil daarmee de boiler gaan monitoren en daarna de warmtepomp.
Beste Wim, als ik jou was zou ik controleren of de vermogens die je wil schakelen ook daadwerkelijk met deze tussenstekker veilig kunt schakelen (al zal er misschien van echt schakelen geen sprake zijn, maar meer van meten). Ik heb aardig wat plaatjes gezien van uitgefikte stekkers in dit slanke model...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

wim1953 schreef: 22 dec 2023, 18:56 Wat is overigens niet begrijp is dat je tijdens het registreren een activatielink krijgt toegestuurd en daarmee wordt een nieuw netwerk aangemaakt en die zie ik ook staan tussen mijn netwerken op de telefoon. Ik heb met zowel mijn oorspronkelijke netwerk alsook met het door Tapo toegevoegde netwerk verbinding
Een Android telefoon verbreekt automatisch de verbinding als er geen internet op een netwerk zit. (Volgend mij zonder of met maar 1 keer melden).
Je zou kunnen kijken of een pc wel kan verbinden....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
wim1953

Bericht door wim1953 »

Beste benthuis, bedankt voor het meedenken. De stekker heeft een maximaal meetvermogen van 3.680 watt. De boiler heeft een vermogen van 1.400 watt en de warmtepomp ongeveer hetzelfde. Je opmerking zet me wel aan het denken. Je hebt namelijk ook stroommeters die je naast de groep plaatst in de meterkast. Die kun je ook uitlezen via een app en zullen waarschijnlijk geen problemen veroorzaken. Zijn alleen een stuk duurder misschien wel de moeite waard om te overwegen.

Wat betreft je opmerking over android. Ik begrijp wat je zegt. Het gekke is alleen dat in in bijna alle reviews lees. Installeren een fluitje van een cent.
wim1953

Bericht door wim1953 »

Beste benthuis, met de poc zou moeten kunnen maar dan moet je eerst het een en ander gaan wijzigen en aanvullen aan je systeem. Dat is niet zo mijn dingetje.
Luc6580

Bericht door Luc6580 »

Meestal werken die stekkers enkel op wifi 2.4Ghz en niet op 5.0Ghz.
Ook moet de telefoon dan verbonden zijn met hetzelfde 2.4Ghz wifi netwerk.
Paul Joosten
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Wellicht heb je wat aan de documentatie van de fabrikant hier?

Zelf gebruik ik diverse slimme stekkers en andere sensoren en apparaten van verschillende merken. Ze moeten gekoppeld worden aan je huisnetwerk, via WiFi of in voorkomend geval een Zigbee hub. Bij Wifi moet je ze eerst met je smartphone of laptop verbinden door de speciale koppel mode aan te zetten, bijvoorbeeld door het knopje op de zijkant wat langer ingedrukt te houden. Hij maakt dan een eigen WiFi netwerk actief. Daar moet je dan op inloggen met je smartphone of laptop. Daar moet je dan eerst wel de verbinding met je huisnetwerk verbreken. Huisnetwerk en slimme stekker moeten meestal allebei op 2,4 GHz werken, zet zo nodig de 5 GHz mode tijdelijk uit op je router. De inlogprocedure op je slimme stekker staat in de handleiding. Wanneer je ingelogd bent kan je de gegevens van je huisnetwerk opgeven. De slimme stekker zal dan daarmee verbinding maken, let wel op dat hij ruim binnen het bereik van de router staat anders kan de verbinding makkelijk mislukken. Log zelf ook weer in op je eigen netwerk. De app zal dan de slimme stekker moeten kunnen vinden.

Veel merken stekkers hebben allemaal hun eigen app. Lastig wanneer je verschillende merken gebruikt. Home Assistant is dan een handig hulpmiddel want die kan (vrijwel?) alle merken stekkers integreren. Op het Tweakers forum is hierover ongelofelijk veel te vinden.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
wim1953

Bericht door wim1953 »

Hoi Paul, bedankt voor je tipos. Ik heb inmiddels met mijn oude telefoon een samsung a3 uit 2016 te koppelen maar dat lukt niet. Vandaag heb ik een nieuwe telefoon gekocht en ga het opnieuw proberen. Het leuke is alleen dat Tapo een id link stuurt die binnen 10 minuten expireert maar hij komt wel binnen in mijn email na een uur of zo. Je moet dus haast naar je inkomende post gaan staren om op tijd te zijn. Ziggo heb ik al op 2,4 gh gezet dus dan zal het wel lukken. Ik schat eerlijk gezegd dat mijn oude telefoon de koppeling niet kon leggen. Ik laat je weten hoe het uit gaat pakken.
wim1953

Bericht door wim1953 »

Hallo Paul,

Ik heb deTP Tapo aan de praat gekregen. :oops: Ik voerde steeds het wachtwoord van Ziggo in i.p.v. het wachtwoord van de wifi.
Paul Joosten
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten »

Tja, dan kan je lang blijven proberen.... Soms ligt het zò voor de hand dat je het niet ziet.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie