sthil zaag ketting is plots te lang en kan niet verder opgespannen worden.

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

kockie
Site Admin

Re: sthil zaag ketting is plots te lang en kan niet verder opgespannen worden.

Post by kockie »

viewtopic.php?p=97985#p97985 Hoe foto's te plaatsen. Lwet op de maximale afmetingen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
r4r5

Post by r4r5 »

Mijn fotos zijn met mijn gsm genomen en gaan naar Google map meteen ik kan geen foto nemen van gsm naar mijn pc, er staat niets in ,en van Google maps weet ik niet
r4r5

Post by r4r5 »

IMG_20231209_125825.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Sandman79

Post by Sandman79 »

Daar zie ik niets mis aan, gewoon een volledige uitgeregelde opspanpal.
Sandman79

Post by Sandman79 »

r4r5 wrote: 10 Dec 2023, 20:18 is nog ,geen twee jaar en nieuwe machine van twee jaar . bij mijn tweedehands aankoop nooit voorgehad.
Dus je zaagketting is bijna 2 jaar oud. Origineel Stihl? Dat zijn best goede kettingen, maar zoals ik al eerder heb aangehaald is2 jaar al best lang. En zou die ketting bij mij al heel lang zijn gewone verslijt hebben gehad. Maar je hebt nog amper iets gezegd over het gebruik....

Dus zaagkettingen lengen door gebruik dat is normaal.

Ze lengen extra snel in de volgende situaties:

* initieële keer dat je ze gebruikt, ze moeten zich vaak nog wat zetten. Heeft het ene merk wat meer last van als het andere.
* Als je de ketting misbruikt door:
-*continu door vuile stammen laat zagen. Worden ze bot van en er komt vuil tussen de schakels wat voor extra frictie zorgt, frictie is warmte en bij warmte lengt je ketting
-*Ditto met je ketting in de grond te raken. Je kettign is bot binnen de seconde, en er zit vuil tussen.
-*met een te klein blad door te grote stapels hout willen gaan om ze af te korten. In die stapels zitten er vaak wat spanningen plus als je lmet een kleine 171 zaagt is waarschijnlijk de olietoevoer niet voldoende regelbaar om de ketting voldoende te smeren voor dit type werk.
-* Te lang met een botte ketting blijven zagen. Wordt ze ook warm van... Een scherpe ketting geeft meestal houtspaanders, een botte geeft zaagmeel.
-* hout onder spanning is ook niet altijd lekker voor een ketting.

Ik heb vaak met een ketting een seizoen kunnen draaien (ok paar kettingen in roulatie) , maar ik heb ook al kettingen kunnen weggooien na een minuut of 10
LeaD

Post by LeaD »

Je kan ook je ketting een schakel laten inkorten en ineens laten slijpen .
Zorg ook voor een reserve ketting, werkt nog zo gemakkelijk .
En gebruik goede kettingolie .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
JantjeV8

Post by JantjeV8 »

Precies, heeft het ding een optater gehad? Blijf je wel eens klemmen in het hout? Kwam er genoeg olie op de ketting? Op de foto ziet het er akelig schoon uit. Het oliekanaal vertoont totaal geen spoor van olie. Heb je dat tankje al wel eens bij gevuld? Ongeveer 1x olie op 2x tanken brandstof.
Dan is de ketting waarschijnlijk flink gerekt geweest. Een nieuwe kost bijna net zo veel als slijpen. Inkorten kan, maar een uitgerekte ketting ligt niet lekker op de rondsels, een nieuwe zou beter zijn. En denk er om, een nieuw zul je in het begin ook best een aar keer moeten spannen tussen het zagen door.
1980

Post by 1980 »

Zie liever een foto van het blad en de ketting erop
Los op de zaag(zonder zijkap)
r4r5

Post by r4r5 »

elke keer dat ik benzine in doe doe ik olie in dus zal het wel gesmeerd worden anders zou het niet leeg zijn.
r4r5

Post by r4r5 »

ik moet zeggen dat ik dat nog nooit heb voorgehad op de meer dan 30 jaar dat ik werk met kettingzagen.
En ketting al versleten kan niet ik werk er misschien 1 keer per maand een 1.u30 mee en enkel in de winter maanden, ongeveer 6 maanden dus.
r4r5

Post by r4r5 »

xx
Last edited by r4r5 on 15 Dec 2023, 13:35, edited 1 time in total.
JantjeV8

Post by JantjeV8 »

Toch ben ik van de smeerolie op de ketting nog niet overtuigd, het kanaaltje waar de olie op de ketting moet worden meegenomen, ziet er uit alsof het nog nooit olie heeft gezien. Overtuig je zelf dat de olie daar ook uit komt, en niet ergens anders al weg zevert.
De zaag even volgas met de neus van het zwaard ergens vlak voor houden, dan moet je al snel een klein oliespoor zien van de olie die van de ketting af geslingerd wordt.
IMG_20231209_125825.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1980

Post by 1980 »

Als die een foto van het blad en ketting post,
Kunnen we dat ook zien.

Je kunt de zaag ook starten zonder blad en zonder kap.
In korte tijd zie je dan de olie uit dat kanaaltje komen
Roelie

Post by Roelie »

Als fervent Husky gebruiker smul ik uiteraard van deze verhalen...
Wederom bewezen, er is maar één echte zaag.... :fff
Post Reply