Kachel efficiënter maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RobbertNes

Kachel efficiënter maken

Bericht door RobbertNes »

Hoi allen!

Ik ben Robbert en nieuw op dit forum. Ik zal mezelf even kort voorstellen en vertellen waar deze post over gaat (belangrijke vragen heb ik dik en onderstreept);
Van februari 2020 tot oktober 2022 heb ik in een zelfgebouwd huisje gewoond dat ik gebouwd heb op een kaal chassis van een oude Mercedes/Hanomag bus uit de jaren 70. Het was niet al te best geïsoleerd met m'n afwezige bouw-ervaring dus toen het die 2e week van februari -10 was in NL had ik gelijk goed kennis gemaakt met het wat primitievere leven. Regelmatig hout hakken, douchen met 'n propaangeisertje en minimaal stroom. Sinds die tijd ben ik ook bezig met een grote moestuin met vaste struiken, bomen en eenjarige gewassen. Daarnaast 5 kippen, 1 haan en 3 loopeenden. In die tijd heb ik ook mijn huidige vriendin leren kennen en ben ik vader geworden van een kereltje van inmiddels 1 jaar. Nadat ik tijdelijk bij haar ingetrokken was zijn we samen sinds september van dit jaar verhuisd naar de schuur die naast mijn zelfgebouwde huisje staat. Een voormalige grote schuur die voor ons grotendeels omgebouwd is door de eigenaar. Vervolgens hebben we de casco schuur volledig ingericht en afgebouwd met tweedehands materialen. We hebben aan binnenruimte ongeveer 150m2 gelijkvloers en de enkelsteen wanden zijn geïsoleerd met 50mm PIR. Meer dan de helft van de woning heeft rondom 2x enkelglas. Dit houdt een beetje warmte binnen maar werkt zeker niet optimaal. Doel voor de toekomst is dan ook om dit te vervangen door dubbelglas, maar dat zal waarschijnlijk nog wel even duren. In de tussentijd werken we met dikke velours gordijnen voor de ramen die ik nu sinds een aantal dagen heb hangen. Ik wilde heel graag een masonry heater bouwen om de woning te verwarmen, maar voordat ik daar serieus mee aan de gang wilde gaan kwam er een kachel op mijn pad via een ruildeal. Ik denk dat de kachel een zelfbouw is aangezien er nergens merktekens o.i.d. opstaan. En deze kachel wil ik graag efficiënter benutten. Bij deze een foto van de kachel met mijn hond als referentie voor de grootte.

Afbeelding

Het is best een leuke kachel. De zijwanden en achterwand zijn erg dik met (ik denk) chamotte beton stenen. De top en onderkant zijn enkel dik staal. Aan de onderkant zie je al die gaatjes op een rij. Dit zijn de uiteinden van buizen die vanaf de voorkant van de kachel naar de achterkant lopen, hier recht naar boven gaan en vervolgens weer schuin naar boven naar het midden gaan van de top van de kachel. Hier zijn de buizen aangesloten op een soort van spruitstuk die uitkomt op 3 dikke buizen. Idee is dat het de koude lucht vanaf de grond trekt wanneer de kachel brand, en deze lucht er warm weer uitspuit. Een leuke optie van deze kachel, echter wordt er natuurlijk wel hitte onttrokken uit de verbrandingskamer die misschien wel zorgt voor een minder volledige verbranding? Daarnaast blijft het convectie warmte en dus vele malen minder efficiënt dan stralingswarmte. Zie volgende foto voor een beter beeld binnenin de kachel.

Afbeelding

Je ziet dat er in die hele rij gaatjes ook één dikkere buis zit. Deze lijdt naar het gat tussen de deurtjes iets hoger. Hier zitten verder geen gaten in o.i.d., dus dat bracht mij wel op ideeën. Er zit namelijk nergens een luchttoevoer voor secundaire verbranding. Ik zat eraan te denken om 2 of 4 horizontale buisjes aan de zijkanten van die buis te lassen aan de binnenkant van de kachel en daar allemaal kleine gaatjes in te boren. En dan een klepje aan de buitenkant over het gat maken zodat ik dit kan regelen. Wat denken jullie hiervan?

Afbeelding

De kachel brand in ieder geval als een tierelier. Wanneer ik hem 's ochtends vol gooi met een flinke stapel (het liefst wat meer dan op de foto), gaat de temperatuur in de woning ongeveer 2 graden per uur omhoog. Wanneer de deuren van de slaapkamers/badkamer/toilet/etc dichtzitten gaat dat om ongeveer 400m3. Maar ik heb wat gedachtes en uitdagingen waar ik graag jullie mening over zou willen horen.

Alles of niets
De kachel werkt perfect wanneer je hem lekker vol hebt zitten. Maar wanneer je bijvoorbeeld 3-4 blokjes hout erin heb liggen zorgt dit ervoor dat de temperatuur ongeveer gelijk blijft, maar je warmt de boel er niet verder mee op en het zorgt alleen maar voor zwarte ruiten. Een beetje als een waxinelichtje aansteken in de gang, heeft ook geen zin.

Straling vs convectie
Nu werkt deze kachel grotendeels middels convectie. De kachel blijft best lang (2u+) warm als het vuur gedoofd is, maar ik zou de warmte toch langer vast willen houden. Ik heb eraan gedacht om de kachel helemaal in te metselen en erboven een aantal gangen te metselen met een by-pass voor als de boel nog niet warm is. Dan gebruik ik deze kachel als een basis voor een masonry stove. Dat is nog een idee waar ik wat verder over na moet denken. Wat denken jullie hiervan?

Verwarming in de overige ruimtes
Ik heb inmiddels een paar ouderwetse gietijzeren radiatoren op de kop gepikt. Ik wil deze laten stralen en matzwart coaten. Idee is dat ik daarmee de slaapkamers en het halletje ga verwarmen. Ik wil die radiatoren aansturen met water uit een buffervat wat ik wil verwarmen middels een warmtewisselaar bij de kachel. Deze warmtewisselaar zou ik om de rookafvoer willen maken of eventueel willen verwerken in het masonry stove idee. Het buffervat staat ook al klaar:

Afbeelding

Het vat is iets langer dan 2m en ongeveer 80cm in doorsnede, wat neerkomt op bijna 1000L inhoud. Ik wil dit vat in een frame verwerken boven de kachel en middels thermosyphon (weet de Nederlandse term niet) laten verwarmen. Dan is het systeem dus autonoom en regelt het zichzelf. Dus zonder elektrische pompen, etc. Dit water wil ik dan met een CV pomp richting de radiatoren in de kamers sturen. Ja, ik weet dat water uitzet en dat een expansievat of overdrukventiel dus handig is, etc. Maar ik ben benieuwd wat jullie van dit idee vinden? Ik heb inmiddels een hoop technische kennis opgedaan via fora en wetenschappelijke artikels, maar ben altijd benieuwd naar nieuwe info.

DE Hamvraag
Hoe ga ik deze kachel zo efficiënt mogelijk inzitten om mijn huis te verwarmen zonder gebruik van stroom of gas?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën. Ik sta open voor bijna alles, zowel nieuwe ideeën als combinaties van oudere ideeën, etc. Out of the box. Ben benieuwd naar jullie reacties!
benthuis
Moderator

Re: Kachel efficiënter maken

Bericht door benthuis »

Hoi hoi! Niet bang voor een experiment zo te lezen!

Ik kan niet meer dan aangeven hoe ik het zou doen...
Kern bouwen met chamottesteen van een batxh rocket.
Hiervoor deurtjes van dit monster hergebruiken.
Oud ijzer geld besteden aan paar stukjes hoogwaardig koker voor de beluchting vande batxhrocket.

Voordeel: verbranding op verantwoord niveau. Niet makkelijk beter te krijgen. Dus ook maximaal verantwoord naar je kind en de omgeving. Dan bekijken hoe je de rest warmte voor de schoorsteen gaat benutten. (Je zou condenserend naar buiten kunnen)

Drukloos werken als je DIY bezig gaat. Dat voorkomt extreem gevaarlijke stoomopbouw.

Kachel verder afbouwen met rest materiaal en leem.

Onthouden dat de wet behoud van energie bestaat...

Maximaal rendement van je hout ga je na verloop van tijd waarderen. Zeker als het je enige vorm van verwarming is.

Experimenteren met deze mooi onbekende kan perongeluk een acceptabel brandende kachel opleveren... Op zn best. Een matig uitgevoerde batch box rocket contraptie minstens het zelfde.

https://batchrocket.eu/
Er wordt door de hele wereld verder gebouwd op dit principe.... (Hier op het forum kan je ondersteuning vinden.) Kijk.maar in hoeveel talen een vertaling waard was....

Succes!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
LeaD

Bericht door LeaD »

Ik denk dat de drie buizen op de kachel werden aangesloten op een buizenstelsel om d.m.v. luchtkanalen overige ruimten te verwarmen . Op zich een niet zo een gezonde manier van verwarmen omdat er nogal wat stofschroei in de buisjes ontstaat en in de ruimte wordt geblazen door convectie . Je ziet het niet maar het is er wel .

Als je toch van plan bent om een gemetste warmteopslag te creëren, maak er ineens een batchrocket massa heater van zoals benthuis ook al voorstelt . Eigenlijk is dit hetzelfde werk wat je al van plan was maar dan met een kleine uitbreiding van een vuurkamer en naverbranding .

Een ijzeren vat, vermoedelijk van een verwarmingsinstallatie van de serre ( of noem je dit een kas in NL ) zou ik niet teveel tijd in steken . Het ziet er oud ijzer uit en denk dat het dat ook is . Water en vuur, het zal nooit een goede combinatie worden .

De grootste winst behaal je met isoleren, zowel in de zomer als in de winter en de tijd ertussen . En vergeet het aspect ventileren niet . Wees dik egoïstisch en stel je eigen gezondheid op de eerste plaats, je medemensen zullen er dik van meeprofiteren .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Een bell bovenop deze kachel zetten, zorgt er voor dat er veel minder warmte de schoorsteen in gaat.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Paide

Bericht door Paide »

Door al dat metaal in de bodem en achterwand van de brandkamer zal het vuur nooit heet genoeg worden voor een efficiente verbranding. Dit onttrekt inderdaad veel te veel hitte aan het vuur en de onvolledige verbranding zorgt voor een hoop rook en ellende. De batch rocket is natuurlijk de beste oplossing, maar ondertussen moet je het toch warm krijgen. Je zou eens kunnen kijken of je het vuur heter krijgt door de brandkamer te isoleren door vuurvaste steen tegen de achterwand en op de bodem te leggen. De hitte kun je daarna proberen beter te benutten met een bell van steen of metaal zodat de rookgastemperatuur omlaag gaat je en de warmte in je huis houdt.
RobbertNes

Bedankt voor alle reacties de afgelopen week. Ik heb de website van Peter inmiddels volledig gelezen en ook wat zaken verder proberen uit te zoeken. Ook veel op YouTube naar verschillende projecten gekeken en wat topics op dit forum aangaande de BBR gelezen.

Ik denk dat ik wat te doen heb in de periode na kerst of de dagen na de jaarwisseling... Zoals ik er nu over denk wil ik graag een BBR bouwen met 2 bells. 1 voor de snelle verwarming dmv een olieton (o.i.d.) en 1 gemetselde Bell voor de langere afgifte zodat ik 's ochtends hopelijk niet met 10 graden de woonkamer binnen kom. Er is nu een vlak van 120cmx150cm vrij voor een BBR (zie foto in eerste post). Echter kan dit vlak vergroot worden indien nodig.

Wat nog mooier zou zijn is een warmtewisselaar voor water verwerken in het ontwerp. Zo kan ik de gietijzeren radiatoren in de kamers ernaast gaan verwarmen. Echter kom ik daar zo snel nog geen snelle oplossingen voor tegen online. Waar ik nu aan dacht was een koperen spiraal om de buitenkant van de riser te maken die dan middels thermosyphon een externe buffertank gaat verwarmen. Echter zal het vast niet zo makkelijk zijn als ik denk.

Mensen die tips hebben? Ik lees en zoek ondertussen lekker door. Merk wel dat ik 't spannend vind om zoiets voor het eerst te maken, en dat het dan gelijk snel en goed moet zijn ivm m'n vriendin en zoontje van 1. Het comfort is belangrijk. Ik denk dat ik hun 2 nachten/3 dagen wegstuur en flink aan de bak zal moeten.

Ik zag dat er eerder BBR's zijn gebouwd met groepjes mensen van het forum. Zijn er mensen (met meer kennis dan ik) die misschien zin hebben in een project op korte termijn (onder voorbehoud)?
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

BBR ga je geen spijt van krijgen denk ik
Een spiraal in een bel kan... Bedenk wel dat energie maar 1 keer gebruikt kan worden :D
Een BBR is magisch mooi maar geen tover techniek.

Ik ken meepraten over zon ding maar ben geen expert.
Altijd in voor een knutsel avontuur.
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Moet er trouwens niet een stukje fornuis aan?
Wordt het toch nog een tover rocket. Een lokomokipkachel! Verplichte kost voor een pannenkoekenbakker lijkt me
RobbertNes

Ik zit een beetje met een uitdaging mbt de BBR. Als ik de website van Peter er op nalees heb ik na het berekenen van de formule (mbt isolatie, volume, aantal benodigde kw) een riser diameter nodig van minimaal 230mm. Punt is echter dat er 3 maanden geleden een nieuw rookafvoer kanaal (150mm) is gekocht en aangelegd van in totaal een meter of 9 (waarvan 5 dubbelwandig). Hiervoor zijn ook de gaten door het plafond en het dak pasgemaakt. Hoop geld en tijd in gegaan dus. Een 230mm riser is dus eigenlijk te groot voor het nu bestaande kanaal en ik ben bang dat ik met een 150mm riser dus een systeem ga bouwen wat waarschijnlijk de ruimte niet kan verwarmen?

Ik weet even niet wat handig is... Is het gewoon een kwestie van vaker branden dan 1-2x per dag? Of moet ik 't over een geheel andere boeg gooien? Of moet ik misschien een elektrische trekkap bovenop het dak zetten? Ik hoor graag tips!
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

De ruimte kleiner en lager maken. Meer isolatie aanbrengen, 50mm PIR is ouderwets weinig, amper de helft van wat nieuwbouw moet zijn.
Plaats reactie