Problemen houtcv kachel
Moderator: Moderators
-
Ramon
Re: Problemen houtcv kachel
Ik heb er geen verstand van, maar ik denk geen vorstschade.
Met vorstschade heb je m.i. over een langere lengte een klein openstaande scheur. Het geweld waarmee dit gebeurd is duidt denk ik op verkeerd aansluiten, waardoor er immense druk op is gekomen, en is opengebarsten. Mijn vermoeden is: gestookt met een leeg(gelopen) cv systeem, of verkeerd aangesloten of een combi.
Met vorstschade heb je m.i. over een langere lengte een klein openstaande scheur. Het geweld waarmee dit gebeurd is duidt denk ik op verkeerd aansluiten, waardoor er immense druk op is gekomen, en is opengebarsten. Mijn vermoeden is: gestookt met een leeg(gelopen) cv systeem, of verkeerd aangesloten of een combi.
- benthuis
- Moderator
Volgens de handleiding doe je iig elk jaar een test van de nood klep! Dan blijft er dus water in staan, maar het verdampt er dan ook weer snel uit zou je zeggen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
-
jdeb
-
Ramon
Aan de staat van de kachel te zien, zou het zomaar kunnen zijn dat deze gewoon als buiten/schuur/overkapping kachel is gebruikt. Zonder water aansluiting. Met doppen erop, gestookt.
Opgelopen luchtdruk (ca 20 bar) kan zon klap (deze schade) zeker veroorzaken.
Opgelopen luchtdruk (ca 20 bar) kan zon klap (deze schade) zeker veroorzaken.
-
LeaD
En hoe kom je aan 20 bar ?
Zelf zit ik zo eens te rekenen . Stel 0° C vriestemperatuur, 0 bar op de manometer en een afgesloten volume . De lucht warmt op tot 100°C . De drukverhoging zal 0,37 bar bedragen . Bij 200 °C bedraagt dit al 0,73 bar . Doet volgens mij nog geen leiding springen .
Zelfde idee maar dan opgevuld met water, water is niet samendrukbaar, de gaswet is dan ook niet van toepassing . Dan zal de leiding wel springen ten gevolge van het uitzetten van water . Vandaar de noodzaak van een expansievat ( met lucht gevuld ) om temperatuurstijgingen op te vangen in een systeem gevuld met water .
Zelf zit ik zo eens te rekenen . Stel 0° C vriestemperatuur, 0 bar op de manometer en een afgesloten volume . De lucht warmt op tot 100°C . De drukverhoging zal 0,37 bar bedragen . Bij 200 °C bedraagt dit al 0,73 bar . Doet volgens mij nog geen leiding springen .
Zelfde idee maar dan opgevuld met water, water is niet samendrukbaar, de gaswet is dan ook niet van toepassing . Dan zal de leiding wel springen ten gevolge van het uitzetten van water . Vandaar de noodzaak van een expansievat ( met lucht gevuld ) om temperatuurstijgingen op te vangen in een systeem gevuld met water .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
jdeb
De kachel heeft binnen gestaan bij vorige eigenaar, en zag er als nieuw uit toen ik m daar ophaalde, tevens compleet aangesloten met esbe regelaar ed. Echter heb ik m een beetje te lang in een vochtige schuur laten staan
-
Ramon
Klopt idd. Maar ik had juist het idee bij water, omdat het niet samendrukbaar is, dat het dan niet zover open klapt.LeaD schreef: ↑08 dec 2023, 20:10 En hoe kom je aan 20 bar ?
Dan is de druk gelijk weg.
-
LeaD
Dat klop dan weer wel .
En ijs blijft ook niet eeuwig uitzetten, anders zou het een vluchtige materie worden
Rioolgas zou ook nog een kanshebber kunnen zijn als het op een riool aangesloten was, maar hoe ontsteekt zoiets dan is maar de vraag natuurlijk .
Als de TS of de vorige eigenaar de oorzaak niet kent zal het moeilijk te achterhalen zijn .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
JantjeV8
Ik denk dat het dat ook niet is, het kwam door een vulkaanuitbarsting in de stille Zuidzee, die gaf zoveel trilling dat de de ophaalbrug over het Wilheminakanaal in Tilburg klem ging bij het sluiten, de brugwachter over de zeik ging en jankend op z'n fiets er van door ging. Die botste vervolgens op een busje van het waterleidingbedrijf waardoor die monteur te laat op z'n klus aan kwam. Vervolgens moest hij verloren tijd inhalen en zette hij de kraan zo hard open dat het 1e water er als een kogel doorheen ging, en ja, daar kunnen kachels niet tegen..
We hebben het over de spiraal van de veiligheid, daar staat hooguit waterleidingdruk op, meer niet.
We hebben het over de spiraal van de veiligheid, daar staat hooguit waterleidingdruk op, meer niet.
-
JantjeV8
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik kijk uit naar je eerste boek!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
Ramon
Als het goed is, niet nee. Maar het is duidelijk niet goed gegaan.We hebben het over de spiraal van de veiligheid, daar staat hooguit waterleidingdruk op, meer niet.
Ook als de leiding bevroren is geweest, is de druk toch hoger geweest dan de waterleidingdruk. Bij 3 bar zal(mag) dit niet gebeuren.
Het zal in ieder geval straks opgelost zijn.
Hebben we er weer zon meurkachel bij
-
JantjeV8
Zo ist, stoken met dat hok! 
-
jdeb
Na poging 2 past de spiraal weer in de kachel. 1e keer was ie te lang
. Vandaag bevestigingsplaat weer op de kachel braaien en poging doen tot stoken (mits veiligheid het doet).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
jdeb
Ramon schreef: ↑11 dec 2023, 20:38Als het goed is, niet nee. Maar het is duidelijk niet goed gegaan.We hebben het over de spiraal van de veiligheid, daar staat hooguit waterleidingdruk op, meer niet.
Ook als de leiding bevroren is geweest, is de druk toch hoger geweest dan de waterleidingdruk. Bij 3 bar zal(mag) dit niet gebeuren.
Het zal in ieder geval straks opgelost zijn.
Hebben we er weer zon meurkachel bij![]()
![]()
Woon gelukkig in buitengebied, maar gaat t ding veel meer roken/stinken dan normale houtkachel?