De verbouwing is dus een noodzakelijk kwaad, teneinde duurzaam te kunnen boeren. En in het kader van pick-your-battles ga ik de verbouwing nog redelijk traditioneel doen. Wel zo goed mogelijk qua isolatie etc maar ik blijf weg van bijvoorbeeld stro-isolatie waar ik ook wel eens aan gedacht heb.
Nou, dat gezegd hebbende. We bouwen eigenlijk een nieuwe woning in het oude achterhuis. Reden is dat dit pal op het zuiden ligt. We wonen nu tijdelijk in het oude voorhuis, wat dus helemaal op het noorden ligt en dat is niet fijn. Het is gewoon slimmer om op het zuiden te wonen ivm warmte en lictht. Daarnaast ligt alle bijbehorende grond aan de zuidkant van de boerderij en wat is er nou mooier dan vanuit je eigen woonkamer uitkijken over je eigen land.
Ten eerste heb ik alle oude inrichting eruit gehaald. de gebinten blijven staan.

daarna funderingsbalken gestort.

de eerste laag van de buitenmuur is Foamglas. Omdat spouwisolatie nooit tot op de funderingsstrook hangt, maar altijd net erboven heb je normaal een koudebrug net onder de spouwmuurisolatie door. Door de onderste steen te vervangen door foamglas wil ik dit voorkomen. Tevens voorkomt foamglas optrekkend vocht maar dat is met strokenfundering van beton al niet echt een issue.
tevens heb ik de betonstrook van de fundering aan buitenzijde geisoleerd, en de buitenmuur wordt ook van buitenaf tot op het maaiveld geisoleerd.

ik maak nog wel een keer een detail tekening, zodat meer ervaren mensen erop kunnen schieten.
en dan funderingen metselen. (in het kader van duurzaamheid wel met gebruikte stenen