Huis verwarmen met zonnecollectoren en een groot buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

FincaInSpanje

Huis verwarmen met zonnecollectoren en een groot buffervat

Bericht door FincaInSpanje »

Ik woon op een finca in Spanje net buiten een klein Catalaans dorp. De komende jaren wil ik een aantal veranderingen doorvoeren voor de verwarming van de woning. In principe heb ik hier maximaal 3 maanden per jaar een beetje verwarming nodig. Momenteel is de kachel hier nog niet aan geweest.

Wat ik zou willen bereiken is hetvolgende. Zonnecollectoren op het dak die een groot buffervat verwarmen. Dit buffervat gebruiken in de winter om 3 maanden de LT vloerverwarming te verwarmen. Let wel, zonder naverwarmer/bijverwarmer. Dus met het water in het buffervat moet ik het doen. M.a.w. zal ik een groot buffervat nodig hebben.

Een vriend in Nederland heeft Zonnecollectoren en een buffervat van 800 liter. Het water wordt bij hem in de winter in Nederland zo'n 42 graden maximaal, maar hier in Spanje zal dat een stuk hoger liggen. Hij had eens berekend voor Nederland dat hij een buffervat van minimaal 2600 liter en wat meer collectoren nodig zou hebben om zijn vloerverwarming in Nederland zonder naverwarmer te gebruiken. Dus in Spanje kan dat nog wat kleiner.

Mijn idee is dus om voor hier in Spanje een buffervat van 2000-2500 liter te gebruiken met voldoende Zonnecollectoren. Na aanschaf en installatie zou de energierekening op misschien wat pompen na de komende jaren nagenoeg nihil moeten worden.

Graag jullie advies en tips.
Ramon

Re: Huis verwarmen met zonnecollectoren en een groot buffervat

Bericht door Ramon »

Een vriend in Nederland heeft Zonnecollectoren en een buffervat van 800 liter. Het water wordt bij hem in de winter in Nederland zo'n 42 graden maximaal, maar hier in Spanje zal dat een stuk hoger liggen.
Ik heb een vriend in Nepal, en die heeft een benzineauto en die heeft in in de winter een verbruik van 0.0 liter per 8000 meter. Hij woont bovenop het topje van de Mount Everest.

Heeft die vriend er ook bij verteld hoeveel graden het buffervat was VOOR dat die HELE zonnige winterdag de zon opkwam???

Maw: je praat altijd over opbrengst. Opbrengst is kWh.

En kWh is deltaT x liters.

En winter is bij mij regen/sneeuw/donker/wind. Niet een verkapte zomerdag.
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

In aanvulling... De enige echt belangrijke berekening moet zijn op basis van het aantal zon arme dagen. Hoeveel energie kan je opwekken en hoelang moet je er dan mee doen. kWh (kuub ga of electra of olie) verbruik in de huidige situatie is een mooie indicatie.

Het wordt bij jou ook lekker koud snachts is in de winter, maar als er overdag 8 brandende zon staat gaat het lukken. In Holland heb je zo 15 dagen geen zon....
Dan zit je aan een buffer ter grote van je huis?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
LeaD

Bericht door LeaD »

Je kan ook nog een boek lezen bij het licht van een uitgedoofde kaars, spaar je ook nog eens op de elektriciteitsrekening, en het geeft ook nog eens warmte af, tel uit je winst . :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
FincaInSpanje

benthuis schreef: 30 nov 2023, 08:02 In aanvulling... De enige echt belangrijke berekening moet zijn op basis van het aantal zon arme dagen. Hoeveel energie kan je opwekken en hoelang moet je er dan mee doen. kWh (kuub ga of electra of olie) verbruik in de huidige situatie is een mooie indicatie.

Het wordt bij jou ook lekker koud snachts is in de winter, maar als er overdag 8 brandende zon staat gaat het lukken. In Holland heb je zo 15 dagen geen zon....
Dan zit je aan een buffer ter grote van je huis?
Het probleem is dus dat ik het zelf niet kan berekenen hoeveel energie er nodig is. Ik heb een aantal installateurs gevraagd een globale berekening te doen, maar die willen of kunnen het niet. Die willen je alleen maar hun systeem aansmeren. Het aantal dagen zonder zon kun je hier op 1 hand tellen.

Wat ik wel weet zijn mijn ervaringen van de afgelopen 7 jaar dat ik hier woon. Het koudst wat het binnen is geweest in een onverwarmd huis is 13 graden, een paar weken per jaar. Met een normale winter is dat 16 graden binnen.

Het eerste jaar heb ik een eenvoudig gaskacheltje gebruikt met zo'n gasfles erachter. Alleen om in de ochtend en de namiddag de klammigheid eruit te stoken. Deze stond op de laagste stand. Hiervoor kan ik ook de airco inverter gebruiken of de houtkachel. Maar hier wil ik dus vanaf.

Nu we het huis toch gaan verbouwen wilde ik gelijk vloerverwarming aanleggen. Daarnaast wordt het gelijk ook beter geïsoleerd wat ook weer scheelt.

Aan ruimte geen gebrek hier. De buffer kan zo groot als nodig zijn en ik heb verschillende locaties waar ik deze kan plaatsen. In de winter kan ik de vloerverwarming er dan mee verwarmen en in de andere jaargetijden het zwembad mee verwarmen. 😇
LeaD

Bericht door LeaD »

Als de airco inverter op het net aangesloten is, lees je toch gewoon het verbruik af van de elektriciteitsmeter, COP van 3 à 4 en je hebt je benodigde kWh om je huis een etmaal op temperatuur te houden . Doe dit een week lang en neem dan het gemiddelde .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
FincaInSpanje

LeaD schreef: 30 nov 2023, 14:44 Als de airco inverter op het net aangesloten is, lees je toch gewoon het verbruik af van de elektriciteitsmeter, COP van 3 à 4 en je hebt je benodigde kWh om je huis een etmaal op temperatuur te houden . Doe dit een week lang en neem dan het gemiddelde .
Thanx, een goed plan. Zodra de winter hier inslaat ga ik ermee puzzelen. Ik heb een speciaal metertje/tool die dit kan verzamelen als ik de inverter hierover laat draaien.👍
Paide

Bericht door Paide »

Waarom wil je precies af van het bijverwarmen met de airco?
Het lijkt me helemaal geen verkeerde oplossing. Het ding hangt er al, heeft een behoorlijk rendement en je hebt hem niet vaak nodig.
Een grote zonneboilerinstallatie met buffervat is een behoorlijke investering en er is ook veel materiaal nodig voor de productie ervan. Economisch ga je het nooit terugverdienen, ecologisch ook niet.
FincaInSpanje

Paide schreef: 30 nov 2023, 16:44 Waarom wil je precies af van het bijverwarmen met de airco?
Het lijkt me helemaal geen verkeerde oplossing. Het ding hangt er al, heeft een behoorlijk rendement en je hebt hem niet vaak nodig.
Een grote zonneboilerinstallatie met buffervat is een behoorlijke investering en er is ook veel materiaal nodig voor de productie ervan. Economisch ga je het nooit terugverdienen, ecologisch ook niet.
Klopt, voor het verwarmen van het huis zou het niet hoeven. Maar we gaan het hele huis op de schop gooien en willen graag vloerverwarming. De materialen hiervoor heb ik ook al liggen uit een eerder project wat niet door is gegaan.

De kosten zouden voornamelijk zijn, de aanschaf van een buffervat of bufferzak en de zonnecollectoren. Het systeem zouden we wellicht in de rest van het jaar kunnen gebruiken om het zwembad te verwarmen of om de collectoren aan te sluiten op de boilers voor warm (douche)water. Ook zou ik het buffervat in de zomerperiode kunnen gebruiken om de vloer/het huis te koelen.

Dus mee eens dat het geld kost en dat het lang zou duren de investering eruit te halen, maar als ik het vat multifunctioneel zou kunnen gebruiken dan loopt de besparing aardig op.
Ramon

Bericht door Ramon »

Paide schreef: 30 nov 2023, 16:44 Waarom wil je precies af van het bijverwarmen met de airco?
Ook een aanvulling...

Vloerverwarming is super. Maar een airco (luchtverwarming) die aanstaat als het koud is met een cop van 4, gebruikt een fractie van een vloerverwarming die 24/7 op temp gehouden wordt. (Nee, je kan een vloerverwarming niet afkoelen en opwarmen in een etmaal en besparen)

Mijn ervaring is, zodra iets zogenaamd "gratis" wordt, stijgt het verbruik makkelijk met 300%

Als je 3000 kWh stroom verbruikt als de stroom 25 cent is, ga je 6000 verbruiken als je genoeg zonnepanelen hebt. Als je geen Zonnepanelen hebt en de stroom wordt een euro per kWh, weet elk huishouden opeens de helft te besparen...

Gek hè?

Ga me niet vertellen dat het niet zo is, want je hebt het nu al over een zwembad verwarmen...
maar als ik het vat multifunctioneel zou kunnen gebruiken dan loopt de besparing aardig op.
maar als ik het vat multifunctioneel zou kunnen gebruiken dan kan ik het in mijn hoofd economisch en ecologisch goedpraten

Wil je ecologisch advies, of wil je graag weten hoe je met een goed gevoel luxe kan leven?

Als je ecologisch advies wil moet je naar paide luisteren...
FincaInSpanje

Klopt. Voordat ik naar deze relatief luxere plek verhuisde woonde ik op een berg(je) ongeveer 500 meter boven zeeniveau. Hoogste huis op de berg, 12 hectare en Off the grid.

Ik had een solarinstallatie 4kw met een voor destijds grote thuisbatterij van 12kwh. In 7 jaar nooit zonder elektra gezeten. Op een zonnige dag was de accu binnen 2 uurtjes vol en op een slechte misschien 4-5.

Het was er in de winter wel wat kouder en de zomers warmer. Maar met de houtkachel aan in de ochtenden en avonden was het goed te doen. Hier kookte ik ook grotendeels op.

Het dak van 140m2 ving nagenoeg voldoende regenwater op al moest ik in de hete zomers 1-2 keer water bijvullen. Maar daar ga je inderdaad naar leven. In de zomer dook ik in het zwembad van het dichtstbijzijnde dorp en dan douche je er gelijk.

In het begin had ik een watertoren gebouwd voor 2 ibc vaten gekoppeld op zo'n 10 meter hoogte. Zo hoefde ik alleen het regenwater omhoog te pompen en dat gaf net voldoende druk. Later heb ik een tweede wateropslag erbij gemaakt met een pomp, want als het flink regende in de winter ving ik wel 5-6000 liter per dag op.

Mooie tijd maar de vrouw wilde dichter naar de bewoonde wereld en de kust.
Ramon

Bericht door Ramon »

En dan gooi je dat "mooie 7 jarige ecologische gedachtengoed" aan de kant???
FincaInSpanje

Ramon schreef: 01 dec 2023, 23:19
En dan gooi je dat "mooie 7 jarige ecologische gedachtengoed" aan de kant???
Happy Wife ... happy life.😇
Kurtbe

Bericht door Kurtbe »

Hi Finca,
Ik zag je eerder verschijnen op powerforum.
Zelf verwarm (en koel) ik met de Airco (wel via een tweetal luchtkanalen). Er is ook een tweede Airco op de bovenverdieping, maar die gaat zeer zelden aan.
Momenteel experimenteer ik met PV-panelen (slechts 2.7kWp) en 9.8 kWh batterij om te zien of ik op termijn off-grid kan gaan.
Het huis neemt hier overdag (nu 3 dec. 2023) behoorlijk wat zon waardoor ik in de ochtend nog een temperatuur van 19° binnen heb.
Ik zette de airco inverter al een keer aan en zie dat die (nu slechts) om en bij de 2kW trekt. Het lijkt mij haalbaar om hiermee verder te kijken of het het systeem zelfbedruipend kan zijn...

Succes met je onderneming.
Groeten, Kurt
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Zelf bedruipend? Hoe groot is je accu?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie