Ontwerp boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sc4

Ontwerp boiler

Bericht door sc4 »

gegroet allen,

Ik ben met enkele collega's bezig om zelf een low budget zonneboiler systeem te maken. We gaan gebruik maken van parabolische zonnespiegel ( of zonnetrog ook wel genaamd), om dan een boiler op te warmen voor warm water in een gezinswoning.

Volgende hebben we al gekozen van de site :
http://www.nibenl.eu/nl/Productgroepeno ... raal/PUB2/

Type PUB2 210
Boiler inhoud : 200 liter
Spiraal : 12 meter
VO : 0,8 m² --> dus diameter is ongeveer 20mm.

We willen dus dit type een beetje proberen na te bouwen, maar dan natuurlijk veel envoudiger en goedkoper.
Als isolatie had ik al gedacht aan polyurethaan rondom het vat.

Nu zitten we een beetje vast met de exacte berekeningen. We willen het vat tenminste op 65 °C kunnen krijgen, om legionella te kunnen vermijden.
Hoe kunnen we berekenen hoe warm het inkomende fluidum van de zonneboiler moet zijn? Eventueel debieten ? Iemand een voorbeeldberekening?

Alvast bedankt.
bas-hilversum
Contacteer:

Re: Ontwerp boiler

Bericht door bas-hilversum »

Bedoel je dat je het vat wilt nabouwen? Het lijkt me dat je daar niet veel mee bespaart, maar het is wel leuk. Op die site staan vermogens bij verschillende temperatuurverschillen. Als je het vat precies kopieert heb je een idee van wat je kunt verwachten. Je zou ook een grafiek kunnen maken (temperatuur vs. vermogen) en die extrapoleren.
Het vermogen van je trog kun je schatten op basis van oppervlak van de opening, geschatte efficiëntie (getal tussen de 0 en 1 :wink: ) en instraling (1000 W/m2 bij volle zon).
sc4

Bericht door sc4 »

Ja het is een soort ontwerp berekening, maar we mogen natuurlijk geen plug-and-play boiler kopen. Ik wil mij baseren op deze boiler, maar weet niet goed wat ze allemaal bedoelen met die 45 kW bijvoorbeeld,en hun 90/10-40 enz...
Wat betekenen deze getallen juist?

mvg,

Christophe
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Beste Cristophe,

U is van België en uw collega’s zijn eigenlijk mede- leerlingen?

De vaststelling van bas is een juiste.

En ik ben bang als het antwoord op mijn vragen ja is, dat u zeer slecht onderwijs geniet.

Groet, Cp
Verwijderd.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Chicken Power schreef:En ik ben bang als het antwoord op mijn vragen ja is, dat u zeer slecht onderwijs geniet.
Bij ja op jouw vragen?
Dan heeft hij waarschijnlijk niet fatsoenlijk meegedaan bij de theorie.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat onze buren minder goed onderwijs geven dan hier in Nl.
Eerder zou ik dan dus zeggen dat hij "slechts een weinig van het onderwijs geniet".

Albert
Change, before you have to.
sc4

Bericht door sc4 »

Mijn excuses om iets te vragen op een forum, grote fout van mij natuurlijk.... :?

Wij hebben meer dan genoeg uitleg gekregen over de zonnetrog, maar hebben nooit echt iets van uitleg gekregen over boilers en eventueel ontwerp hiervan. Maar alle,tof dat je hier niets bij mag leren...
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

@cs4,

Je mag vanzelf alles vragen.
Probleem is alleen dat je toch moeilijk iemand aan het boiler-bouwen kunt zetten, zonder terdege basis van de rekeneenheden en grootheden, en andere elementaire kennis.

Vandaar dat CP waarschijnlijk met zulke :shock: jouw vraag zat te lezen.
En dan krijg je meestal een ongezouten antwoord.
Niet altijd prettig om te lezen, maar wel duidelijk.

Als ik nou even met mijn beperkte kennis van boilers kijk naar de technische gegevens van de type 160
En er staat bijv: continu tapcapaciteit 80/10 - 40 oC l/h 975
Dan betekend dat volgens mij: je kunt max. 975 liter water per uur opwarmen naar 40°C, daarbij uitgaande van 80°C water in de warmtewisselaar, 10°C van het inkomende leidingwater.

Die 45 kW is de maximale capaciteit die een boiler mag krijgen van de verwarmingsketel. Is die verwarmingsketel groter qua vermogen, dan moet je het andere type boiler hebben.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

@ Albert: Excuus voor mijn formulering, ik wilde niet stellen dat het onderwijs in België per se beter of slechter is dan in Nederland.

Ik zie het als een probleem, dat indien mensen in opleiding dergelijke vragen stellen, zij naderhand in hun arbeidzame deel van hun leven, niet kunnen bogen op goed onderwijs te hebben genoten. Hierbij laat ik het in het midden of het de makke van de leraar of de leerling is. Deels is me dat al helder in de vervolgantwoord van Cristophe.
Albert van WdJ schreef:Vandaar dat CP waarschijnlijk met zulke :shock: jouw vraag zat te lezen.
Albert, met absolute zekerheid, ze vielen uit mijn kassen.

@ Cristophe:

Het is prima om wat te vragen, kennis is een rijkdom die niemand je ooit afneemd!

Maar op internetfora wordt men een beetje moe van zogenaamd slimme leerlingen die voor hun eindwerk of profielwerkstuk, graag op een makkelijke manier anderen laten werken.

Je formulering ‘collega’s’ was weer is een nieuwe variant, maar de rest van je formulering is waarlijk hopeloos.

Maar nu wat zaken waar je mee verder kunt, en dan vooral op eigen kracht:

Heel vreemd dat je nooit wat over de theorie van boilers hebt meegekregen. Ronduit misdadig dat je het idee hebt, de legionella problematiek uitsluitend binnen een zonneboiler te kunnen tackelen.

Ik verschiet van je opmerking over de diameter, dat staat nota bene in de specs!

Waar het voor je opleiding van belang is, die boiler hoef je niet meer uit te vinden en daar valt buiten extra isolatie weinig aan te verbeteren. Houdt er wel rekeng mee dat Nibe boilers naar hun constructie zeer gevoelig zijn voor onderdruk tijdens afkoeling.

Die dingen koop je voor een schijntje op marktplaats of Kapaza.

Veel meer inventiviteit zit in het ontwerpen van een lowbudget collector. Doe daar is gedegen vorsingswerk naar!

Op deze site had je met degelijk zoekwerk, al het werk van mickenhans kunnen vinden, en op http://www.ecobouwers.be , zijn er ook meer dan genoeg zelfbouwprojecten te vinden.

Succes!

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie