Ecologisch/circulair isoleren jaren 30 dak

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
NVT

Ecologisch/circulair isoleren jaren 30 dak

Bericht door NVT »

Goedemiddag,

Ik heb een jaren dertig woning waarvan ik het dak aan de binnenzijde wil isoleren (buitenom is om diverse redenen geen optie). In eerste instantie dacht ik aan PIR vanwege de makkelijke verwerkbaarheid, maar hoe langer ik hier over nadenk hoe meer ik open sta voor ecologische of circulaire alternatieven. De productie van PIR is verre van duurzaam en ik twijfel erg aan een dampdichte oplossing voor zo'n oude woning. Nu heb ik al naar een aantal materialen gekeken, maar nog geen oplossing gevonden die mij heeft overtuigd. Graag zou ik daarom jullie advies horen.

De volgende zaken vind ik belangrijk:
- Totale opbouw incl. afwerking circa 12cm (max 13cm)
- Ik wil de werkzaamheden (met uitzondering van stucwerk) zelf uitvoeren. Verwerkbaarheid is daarom belangrijk
- Gezond en duurzaam materiaalgebruik
- Een hoge RC waarde is niet volledig leidend, zeker niet als het materiaal gunstige eigenschappen in de zomer heeft.
- Ik heb een beter gevoel bij een dampopen oplossing, maar sta open voor dampdicht isoleren.
- Ik zou graag een gestucte afwerking willen, al sta ik ook open voor een afwerking met houten planken. De kap is deels open en komt in het zicht.
- Het mag best iets duurder zijn dan traditionele oplossingen, maar het budget is niet eindeloos. Bij de oplossing dien ik ook rekening te houden met de prijs van de benodigde afwerking.

Een van de opties die mij aansprak was houtvezelisolatie van Gutex (Thermoroom). Het materiaal (dikte 100mm) is echter bijzonder kostbaar en kan alleen met kalk of leemstuc afgewerkt worden. Deze afwerking is bijzonder prijzig vergeleken met normaal stucwerk en maakt de oplossing als geheel simpelweg te duur en complex.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie advies.
Paul Joosten
Contacteer:

Re: Ecologisch/circulair isoleren jaren 30 dak

Bericht door Paul Joosten »

Heb je al eens naar de verschillende hennep isolatieproducten gekeken? Er bestaan zowel panelen van diverse diktes als dekens van. Hier in de buurt wordt het speciaal hiervoor geteeld.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Stro en schroten, dan hoef je niet te stuken...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
NVT

Bericht door NVT »

Naar Hennep heb ik voorzichtig gekeken, maar de juiste opbouw is me nog niet duidelijk. Ik neem aan dat ik dan latten t.b.v ventilatie op het dakbeschot krijg, vervolgens hennep isolatie, rachelwerk, een ecologische stucplaat en dan kalk- of leemstuc. Ik wil eigenlijk voorkomen dat ik veel ruimte verlies aan rachelwerk of stucplaten, vandaar dat PIR+gips en later de stucbare houtvezelisolatie me aanspraken.

Wat betreft stro en schroten; Dat is inderdaad een eerlijke en betaalbare oplossing, maar ik begrijp dat de Rd waarde van een dun pakket erg laag zou zijn en dat vocht heel kritisch is. Gezien het oude pannendak heeft een isolatiemateriaal waarbij vocht heel erg kritisch is niet mijn voorkeur.

Begrijp ik het overigens goed dat ecologische isolatiesystemen altijd dampopen zijn en dus nooit afgestuct kunnen worden met standaard gipsstucwerk? Tot nu toe begrijp ik dat kalk-stuc minimaal een factor 3 duurder is en dat het niet meevalt om hiervoor stucadoors te vinden. Dat maakt voor de prijs van het totale systeem veel meer uit dan het verschil in prijs tussen de isolatiematerialen.
wim1953

Bericht door wim1953 »

Beste NVT,

Als je ecologisch overweegt dan is houtvezelisolatie zeker een goede keuze, De isolatiewaarde is inderdaad wat lager dan b.v. PIr maar je hebt daarvoor in de plaats het voordeel dat je in de zomer de warmte beter buiten houdt. Je kunt dat goed zien door een voorbeeld uit te werken in het programma U-wert. Als je flexibele houtvezelisolatie gebruikt en doet aan de onderzijde een stucplaat van houtvezel dan kun je afwerken met leemstuc ( hechtleem ) en eventueel een leemfinisch. Omdat je met hechtleem dun kunt werken is dat goed zelf te doen. Ik heb twee jaar geleden de hele bovenverdieping zelf gedaan 140 m2. Het uiteiendelijke resultaat is prachtig. Als je wat foto's wil zien kan dat. Over de prijs van houtvezelisolatie heb ik goed kunnen onderhandelen, over de afwerking niet maar omdat je het zelf kunt zijn het de materiaalkosten en goed gereedschap ( dat laatste is erg belangrijk )

Groot voordeel is dat je er nauwelijks troep van hebt. Als je een bedrijf laat komen laten die vaker de troep voor je achter
NVT

Bericht door NVT »

wim1953 schreef: 22 nov 2023, 19:26 Beste NVT,

Als je ecologisch overweegt dan is houtvezelisolatie zeker een goede keuze, De isolatiewaarde is inderdaad wat lager dan b.v. PIr maar je hebt daarvoor in de plaats het voordeel dat je in de zomer de warmte beter buiten houdt. Je kunt dat goed zien door een voorbeeld uit te werken in het programma U-wert. Als je flexibele houtvezelisolatie gebruikt en doet aan de onderzijde een stucplaat van houtvezel dan kun je afwerken met leemstuc ( hechtleem ) en eventueel een leemfinisch. Omdat je met hechtleem dun kunt werken is dat goed zelf te doen. Ik heb twee jaar geleden de hele bovenverdieping zelf gedaan 140 m2. Het uiteiendelijke resultaat is prachtig. Als je wat foto's wil zien kan dat. Over de prijs van houtvezelisolatie heb ik goed kunnen onderhandelen, over de afwerking niet maar omdat je het zelf kunt zijn het de materiaalkosten en goed gereedschap ( dat laatste is erg belangrijk )

Groot voordeel is dat je er nauwelijks troep van hebt. Als je een bedrijf laat komen laten die vaker de troep voor je achter

Bedankt voor de toelichting. Zet je in dat geval nog rachels tussen het dakbeschot en de flexibele isolatie en tussen de flexibele isolatie en de houtvezel stucplaat? Ik ben wel benieuwd naar een aantal foto's en ben ook zeer benieuwd naar de mogelijkheden met kleur. Ik sta zeker open voor deze oplossing.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Als je wat foto's wil zien kan dat
Anders wij wel.
wim1953

Bericht door wim1953 »

Hoi pelletpower,

Begrijp ik dat jij wat foto's wilt zien van onze leemstuc op de bovenverdieping. Weet jij hoe ik uit mijn afbeeldingen foto's kan plaatsen ?

Groet Wim
wim1953

Bericht door wim1953 »

stuc kleinst.jpg
Stucnaad.jpg
glansleem naden.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BdK

Bericht door BdK »

Ik heb met erg veel plezier Isovlas toegepast als muur- en dakisolatie.
Verwerken is risicoloos, erg goede thermische en geluid reducerende eigenschappen, goede vocht opname/afgifte en aan het einde van het gebruik geschikt voor de composthoop....

vanaf 90mm, meen ik, leverbaar.
Plaats reactie