Warmtepompboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wim1953

Warmtepompboiler

Bericht door wim1953 »

Voor de verwarming van mijn woning heb ik een warmtepomp die alleen de woning verwarmt en niet warmtapwater levert. Die keuze heb ik gemaakt vanwege het investeringsplaatje. De totaalkosten van de warmtepomp incluis plaatsen bedroeg slechts 5 k terwijl je met een binnenunit richting het dubbele gaat. Voor het tapwater hebben we een electrische boiler maar die gebruikt op jaarbasis 1.600 kwh ( voor 2 personen ) dan kan een stuk zuiniger lijkt ons. Wie heeft ervaring met een warmtepompboiler die gebruik maakt van de binnenlucht. Ik las dat er warmtepompboilers zijn die tevens ontvochtigen ?
GTV6

Re: Warmtepompboiler

Bericht door GTV6 »

Ik heb wel ervaring met een wp boiler op bi/bi, maar dit was in een oud huis zonder kierdichting. Waarbij deze in de wintermaanden middels hout gestookt werd. Op bi/bi zal deze boiler inderdaad altijd ontvochtigen.
Welk ventilatiesysteem is er aanwezig?
wim1953

Bericht door wim1953 »

Bedankt voor je reactie. De woning wordt nu mechanisch geventileerd met Duco via buizen langs de knieschotten.
GTV6

Bericht door GTV6 »

Oke ja Duco is slechts een merk, is het een wtw box (type D) of mechanische ventilatie met raamroosters (type C).
Bij type C zou je wat winst kunnen halen door deels afgezogen lucht te gebruiken, maar afvoer wel naar buiten.
Plaats reactie