Alles staat open op 15
Wat moeten we dan nu doen?
Alles op de helft?
Wederhelft heeft alles op 10 gezet
[/quote]
Hoi Kaat
Wat je moet proberen is per radiator in te stellen wat je nu doet alles op 10 is feitelijk wat je vorige. Jaar deed met je kranen dat werkt niet
Dus wat nu te doen is uitzoeken wat het vermogen is van de radiatoren type
Aantal platen met of zonder convectie
Radson.Com heeft daar een programma voor
Dan zoeken in heimeier site wat de radiator nodig heeft (instelling)
Groet Arjan
Dat hebben we de tweede keer gedaan via de app en toen werd de kachel ook te warm. Hij ging toen naar 100 graden. Vandaar dat we toen alles op 15 gezet hebben met de kranen op 3 om te kijken of we doorstroming zouden hebben. Dat hadden we gelukkig.
De deugniet hier is sowieso het bijgebouw dat als eerst de aftakking voor de aanvoer heeft. Die leiding duikt de grond in terwijl het huisgedeelte eerst
een 2 à 3 meter omhoog moet. De 3 radiatoren in het bijgebouw hebben vandaag debiet standje 5 gekregen en daardoor kregen we iets sneller warmte in de huiskamer maar nog niet voldoende. Boven draaien alle radiatoren behalve die van de badkamer natuurlijk.
We willen nu radiator voor radiator gaan knijpen zoals vermeld op de Heimeier site en kijken wat er dan gaat gebeuren. De ervaring van vorig jaar is daarbij een beetje leidend welke eerst af te stellen. De eerste twee radiatoren die als eerste in het huis warmte krijgen gaan we straks weer eens terug zetten. Alle kranen zelf laten we voorlopig op 3 staan.
hoi Kaat
probeer kleine stapjes van 15 naar 2 is zinloos
de kranen op 3 =15° ?
de eclips regelt automatisch zelf het debiet terug als je er een paar dicht zet
succes maar weer
groet Arjan
We hebben vijf radiatoren weer geknepen, n.a.v. het aantal watts van de radiatoren volgens de lijst van Heimeier zoals jij zei. Ik had dat vorig jaar al opgezocht hoeveel watt onze radiatoren hebben. Ik had ook nog gekeken op de site van Radson maar daar kon ik niets vinden. Dat is heel goed gegaan en de huiskamer krijgt weer meer warmte plus de kachel kreeg ik beter op temperatuur. . Geknepen radiatoren blijven ook goed warm. Badkamer nog geen warmte maar dat komt wel als we de radiatoren van boven aan gaan pakken. Misschien dat dit morgen lukt maar we zitten ook nog met die lekkende kelder die ze a.s. vrijdag leeg komen maken. We pendelen een beetje tussen kachel en kelder op het moment.
De debiet instellingen van die Heimeier Eclipse heeft 15 standen. Die zijn we nu per radiator aan het knijpen/instellen met die lijst van Heimeier.
De stand van de thermostaatknoppen hebben we allemaal op 3 staan. 20 graden overal. Daar gaan we pas aan draaien als we in alle radiatoren warmte hebben. Eerst dat debiet maar eens goed zien te verdelen.
Ik krijg alleen van 1 radiator in het bijgebouw het aantal watts niet gevonden. Het is een oude drieplaat. Type 33 (denk ik) en hij is 160 lang, 60 hoog en 18 cm breed/diep. Dat is een grote deugniet en ik wil hem er ook weg hebben. Er staat nog een paneel T22 radiator uit de achterbouw die ik er wil hebben. Als we het daar vorstvrij of net iets hoger kunnen houden dan vinden we dat al meer dan prima.
Dat bijgebouw komt ook continu in uw verhaal terug. Sluit die hut eens helemaal af, voorlopig vriest het toch nog niet. Is dan uw woning verder wel in te regelen?
JantjeV8 schreef: ↑13 nov 2023, 07:36
Dat bijgebouw komt ook continu in uw verhaal terug. Sluit die hut eens helemaal af, voorlopig vriest het toch nog niet. Is dan uw woning verder wel in te regelen?
Hoi JantjeV8
Het bijgebouw kunnen we met kogelkranen inderdaad helemaal afsluiten maar dat is onze allerlaatste optie/zet. Het mooiste zou zijn als het in een heel lage stand mee kan draaien.
Ja, snap ik, maar ergens gaat iets niet goed. Door zaken uit te sluiten, kom je aan de bron van uw probleem. Begin smal en maak het stap voor stap breder.
Het gaat vandaag best goed JantjeV8. We hebben niets bijgesteld want we wilden zien of alles net zo zou reageren als gisteren. Dat deed het gelukkig en zelfs nog wat beter want de huiskamer kreeg heel snel warmte. Morgen weer verder met de radiatoren van boven bij te stellen om te kijken of de radiator in de badkamer dan mee gaat doen. Bijgebouw is al enorm geknepen maar staat ook nog niet in de juiste stand. Doorstroming hebben we in ieder geval
Ik heb al eerder gezegd: dit gaat gewoon een heel lastig verhaal worden. Waarom? Om de volgende redenen:
Pomp kan niet zorgen voor de gewenste flow.
Je kan een nog zo grote/sterke pomp ophangen, het probleem zit hem in het kleine/grote circuit. Als de cv kachel een vermogen levert van bijv 5 kW, met een deltaT van 30 graden 30 kachel in, 70 kachel uit, komt de flow op: 5 / 0.001163 = 4300 graad/liter.
Bij 40 graden verschil komt dit op 4300 / 40 = 107 liter per uur
107 / 60 = 1.78 liter per minuut. Dat is niks.
Bij 10 kW, 3.6 liter per minuut.
Bij deze debieten kan je niet fatsoenlijk alles afstellen.
Ik ben er geweest, er zijn teveel radiatoren, lange leidingen, etc.
Dit is echt onbegonnen werk in mijn optiek.
Daarbij komt nog eens bovenop, dat je wilt dat de achterste (verste weg bij de kachel) het meeste aanvoer krijgt. Dat strookt niet met de natuurwetten.
Ik heb veel ervaring met het inregelen van systemen, het is op deze manier (geloof me) een hels karwei. In mijn optiek, niet te doen.
Vergelijk het met een sportveld beregenen met sproeiers met vingerdikke gaten, en dat je met een klein dompelpompje alles tegelijk wil laten sproeien, en alle 12 sproeiers ook nog eens net zo ver.
Tel daarbij dan ook nog op, dat er nog met de watertoevoer gerommeld wordt, iemand die de kraan wat dichter draait en dan weer wat verder open! (Want een houtkachel heeft geen constante flow en deltaT).
Ramon schreef: ↑14 nov 2023, 13:15
er zijn teveel radiatoren, lange leidingen, etc.
Daarbij komt nog eens bovenop, dat je wilt dat de achterste (verste weg bij de kachel) het meeste aanvoer krijgt. Dat strookt niet met de natuurwetten.
En is de leidingdiameter van voor naar achter ook gelijk? Of groot beginnend, en naar achteren toe wat kleiner?
Bij 40 graden verschil komt dit op 4300 / 40 = 107 liter per uur
107 / 60 = 1.78 liter per minuut. Dat is niks.
Bij 10 kW, 3.6 liter per minuut.
Dus is de oplossing dan een kachel met een veel groter vermogen, om zodoende wel genoeg flow te krijgen?
Zal dan een vergasser worden, icm met een buffer.