Hallo allen,
in onze woning, die we nu aan het bouwen zijn, willen we in de keuken-woonkamer een batchrocket neerzetten. Ik ben al flink aan het lezen op de site van Peter van den berg, en veel dingen zijn op zich duidelijk.
Ik ben nu in de grond bezig, en vroeg me af of er nog bijzonderheden zijn die ik in de vloer zou moeten doen nu het nog kan. Ik ga sowieiso ter plekke van de kachel extra funderen ivm de massa. Maar zijn er daarnaast nog dingen om rekening mee te houden?
Batchrocket
Moderator: Moderators
- peterberg
- Moderator
Re: Batchrocket
Als je isolatie bovenop de fundering plaat hebt liggen, dan is het handig om ter plaatse van de kachel drukvaste isolatie te gebruiken. Er bestaan van die brokken glasschuim, de cement dekvloer kan daar gewoon overheen. Glasschuim platen kan ook, maar die zijn stukken duurder.
In ons passiefhuis is het wat anders gedaan, de fundering plaat rust op de palen, er zit isolatie onder (20cm) en 10 cm er op. De betonnen plaat is 20 cm dik en dubbel gewapend. Op die manier staat er niet een extra paal ergens onder maar kan de kachel overal staan wat fundering betreft. Over het beton ligt EPS plaat en daar overheen de cement dekvloer. Behalve waar de kachel moest komen te staan, daar is simpelweg een stuk uitgespaard in de EPS met glasschuim in de uitsparing. Een kruiwagen vol, drukvast en isolerend. Onze kachel weegt iets meer dan 2000 kg, wat mij betreft had dat ook 2500 kg mogen zijn.
In ons passiefhuis is het wat anders gedaan, de fundering plaat rust op de palen, er zit isolatie onder (20cm) en 10 cm er op. De betonnen plaat is 20 cm dik en dubbel gewapend. Op die manier staat er niet een extra paal ergens onder maar kan de kachel overal staan wat fundering betreft. Over het beton ligt EPS plaat en daar overheen de cement dekvloer. Behalve waar de kachel moest komen te staan, daar is simpelweg een stuk uitgespaard in de EPS met glasschuim in de uitsparing. Een kruiwagen vol, drukvast en isolerend. Onze kachel weegt iets meer dan 2000 kg, wat mij betreft had dat ook 2500 kg mogen zijn.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"