Passief bouwen: wel of geen adviseur

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
G_maurice

Passief bouwen: wel of geen adviseur

Bericht door G_maurice »

Hallo,
Misschien dat deze vraag al eens is gesteld.

Ik wil een passief huis bouwen. De architect heeft een voorstel en 1 van de gespreksonderwerpen is de toegevoegde waarde van een passief bouwen adviseur. Ik vraag me af wat een passief bouwen adviseur gaat toevoegen.
De architect adviseert niet een adviseur te nemem en de BENG berekening als uitgangspunt te nemen en op basis daarvan aanpassingen te doen.

Heeft er iemand een ervaring of mening hierover?

Bvd, Maurice
Aart

Re: Passief bouwen: wel of geen adviseur

Bericht door Aart »

MIjn ervaring met architecten en aannemers is dat die echt niet zo warm lopen voor de 'extreme' maatregelen die je moet nemen om een passief huis te bouwen. Over het algemeen zorgen ze dat het plan net voldoet aan het bouwbesluit en de BENG (Bijna Energie Neutraal Gebouw), want alles wat extra is komt bovenop de kostprijs.
Je kunt er zelf ook bovenop zitten als je weet waar je het over hebt.
Wat tips:
- Zorg ten alle tijden voor een extreem goede kierdichting (liever dubbel uitvoeren dan weglaten.
- Vermijd iedere koudebrug (let op bij een broodjesvloer).
- Zorg voor genoeg thermische massa om zoninstraling te bufferen (uitdaging bij hout skelet bouw).
- Balans ventilatie.
- Zonwering.
- Hoge rc waarde van 10 voor het dak en wanden.

Zorg er voor dat deze maatregels ook goed worden uitgevoerd, dus iedere dag de bouw controleren! Dat gaat een adviseur niet oor je doen, en een aannemer zit er al helemaal niet op te wachten.

Los daarvan ben ik zelf wel voorstander om vloerverwarming te plaatsen. Vaak loopt men toch nog te slepen met een klein elektrisch kacheltje om hartje winter een ruimte behaaglijk te krijgen. Als je vloerverwarming aanlegt kun je met een warmtepomp (zonder buffervat!) hartje winter de temperatuur toch iets verhogen met een heel mooi rendement (COP) aangezien je met een hele lage (25 graden) aanvoertemperatuur kunt stoken.
Bijkomend voordeel is dat je in de zomer iets kunt koelen met je vloer, net genoeg om het aangenaam te houden.
wim1953

Re: Passief bouwen: wel of geen adviseur

Bericht door wim1953 »

Eens met de reactie. Als je verstand van zaken hebt zelf doen ( heb ik ook gedaan ). Heb je geen of te weinig verstand van zaken investeer dan daarin. Als je over een goede warmteverliesberekening beschikt zie je waar winst te behalen is. Kijk dan ook eens naar het programma u-wert daar kun je veel leren van wat het effect is van de keuzes die je maakt. Bij een warmteverliesberekening zie je dat het grootste warmteverlies door de ramen gaat. Denk ook eens aan beng glas u-waarde 0,4. Wij hebben wandverwarming in alle buitenwanden in 3 cm leem en zijn daar erg tevreden over. Woning 120 m2 verwarming 1.300 kwh ( anders gezegd 130 kuub gas ). Zoninstraling kun je in een houtskelet ook bufferen met leem en estriken vloer. Wij verwarmen d.m.v. monobock Nibe warmtepomp ( 6 KW ) en zijn daar erg tevreden over.
Plaats reactie